!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

« Index

Coronet 21 Daycruiser

Fler bilder »

Konstruktör: Hans Bruun Bertelsen / Waltman M. Walters & James R. Wynne

Längd: 6,42 m

Bredd: 2,34 m

Original depl: 1250 kg

Tillverkningsår: 1965-1977

Antal tillverkade: c. 1406

Antal registrerade i klubben: 329

Provtur med första exemplaret av 21 DC i juni 1965

Detta är Coronets andra modell baserad på 21-fotsskrovet. Den introducerades 1965 (samtidigt som 21 Explorer II) och fick namnet 21 Daycruiser.

Till och med årsmodell 1970 har skrovnumret formen xxx 31y och från och med 1971 är skrovnumren xxx 211y där xxx är serienumret och y sista siffran i tillverkningsåret.

År 2002 nyproducerades 21 Daycruiser av Kimmo Leskelä i Finland, men produktionen las ned året därpå.

Utdrag ur samtida broschyr:
"Ingen annan standardbyggd båt har under sin tid vunnit så många internationella utomskärstävlingar och ej heller kopierats så mycket som Coronet 21 Daycruiser. Coronet 21 Daycruiser står med sin beprövade sjövärdighet, sina eleganta linjer och sin handgjorda träinredning i en klass för sig. Den rymliga cockpiten har halkfria teakdurkar, och under dessa massor av stuvningsutrymme lätt åtkomligt genom luckor. Förar- och navigatörsstolarna kan vändas helt om mot den breda aktersoffan och tillsammans med bordet, som kan fås som extratillbehör, erhålles en trevlig utomhusdinette. Omvänd kan förarstolen med fördel användas vid fiske. Med hjälp av bordet fås en tredje bädd i kabinen och bordet stuvas under fördäck när det ej användes. Praktiska utrymmen för småsaker finns intill förarsätet och extra lådor finns för pic-nicattiraljer finns för montering där."

Årsspecifika förändringar

Följande förändringar gällande basutförandet har skett genom åren (efter enkätundersökning av Fredrik Steen i Coronet News 20:3 2004):

  • 1967 Den ihopfällbara, löstagbara kabindörren ersätts av en med gångjärn och ventilationsspåren blir vertikala.
  • 1968 Den blågröna däcksfärgen ersätts av den ljusa grågröna.
  • 1970 Halkmönstret på däcket ändrar utseende.
  • 1971 Fyra runda ventilationshål på friborden ersätter de kromade kåporna på skarndäck ned till motorrum samt aluminiumkåporna vid lanternorna ned till tankutrymmet. Stolar på skenor ersätts av flipbara stolar. Soffans sittdjup utökas och ett uppfällbart ryggstöd tillkommer. Förvaringsnäten i stuvfacken försvinner. Vadderad klädsel på insidan av sittbrunnssargen tillkommer.
  • 1972 Grabbräcke i trä längs sidorna i aktern ersätts av ett grabbräcke i metall runt hela aktern.
  • 1973 Relingslistens runda profil blir kantigt.
  • 1974 Fendertlisten i trä på friborden försvinner.
  • 1977 Lanternorna i trä ersätts av lanternor i metall.

Förvaringsfacket i trekantsskivan för bordet förekommer sporadiskt under åren. Samma sak gäller pollaren i fram. Vissa har en i helgjuten aluminium, samma som Explorer II, andra har den vanligare, en träbit i två runda fästen. Även rattens tvärsnitt, kantigt eller runt, varierar genom åren. Under alla år kunde toalett, mitt- eller sidopulpit, bord/iläggsskiva med dyna beställas som tillval. Från och med 1971 kunde färgerna orange eller den ursprungliga blå på dynorna i kabin väljas. Samma år kom också möjligheten att få besticklådor/spritkök monterade i stuvfacken.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies