!
Längd: 7,97 m
Bredd: 2,82 m
Original depl: 2500 kg
Tillverkningsår: 1975-1978
Antal tillverkade: Ca. 264
Antal registrerade i klubben: 117
Family 26:an är en förlängd Family 24 med en modifierad skrovform. Det finns troligen fler orsaker till varför man förlängde båten, men en var att 24:an har ett helplanande skrov med djupt V och smala slag ända ut till aktern, detta ger fina gångegenskaper i hög fart men en markant planingströskel dvs båten bör köras fortare än 20 knop. Bensinkrisen 1973 och efterföljande prisökningar på bensin gjorde att man började fundera på hur man skulle kunna åka långsammare (mindre motor) med god planing. Svaret på detta var att förlänga båten 2 fot och plana ut V:et längst bak. 26:an lär plana bra redan i 16-18 knop utan att man har behövt tumma allt för mycket på gångegenskaperna. De flesta Family 26 (och Family Fly 26) tillverkades åren 1975 och 1976. Eftersom konkurshotet var överhängande i slutet av 1976 och Volvo Penta i Sverige hade många och stora obetalda fakturor för levererade motorer fick man betalt i Family 26:or. Dessa fraktades över till Sverige utan motorer. Båtarna motoriserades av Volvo Penta och såldes av GECEA i Göteborg under de närmaste åren och fick då en matchande årsmodell. Det förekommer troligen årsmodeller upp till 79 kanske senare men som sagt dom är byggda 75 eller 76. Mörkblåa dynor på 75:orna och turkosaktigt tjockare tyg på 76:orna. (Efter Göran Wennergrund i Coronet News 14:1 1998)