!
Hej!
Sjösatte båten idag och motorn (tamd31 med turbo och intercooler) startade som vanligt perfekt. Har under våren monterat in ny uppgraderingsturbo (skall inte höja effekten utan få ett bättre vridmoment i ett lägre varvatalsregister). Turbon snurrar således lätt och alla filter är bytta. Tillsaken hör att nu varar den max 1600rpm (max är 3900rpm)och det känns som den har 10hk istället för de 130hk som motorn egentligen skall ha...puttra i 4-5 knop är inte så kul med en daycruier. Någon som har några idér vad som kan vara fel? Självklart har jag kollat att alla anslutningar är täta m.m. Motorn var korrekt vinterförvarad osv. Utan motstånd (frisläge) så varvar motorn som den skall. Varför inte motorn har någon kraft är för mig en gåta då den gick ok förra säsongen innan båtupptagning. Tacksam för tips!
2008-06-30 14:28
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har du kontrollerat om gasreglaget till insprutningspumpen ger fullt utslag. Med för lite dieselmängd kan du få bra varv utan belastning men med...
2008-07-01 07:38
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Nej det har jag inte kollat. Tog för givet att den gav fullt utslag när den varvar ut i friläge. Kontrollerar detta och återkommer.
2008-07-01 08:24
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tjena.
Jag har en Coronet 26 family med en Volvo Penta ad 41 från 2000.Startade upp till säsongen och gick igång med det samma,allt var väl trodde jag,men icke?
Orkeslös, ville inte plana ,gick bara upp till 2000 varv/min.Kunde inte förstå vad som var fel.Vinter service hade gjorts enligt alla regler.Konsulterade alla som visste med motorer!,började med att lufta systemet,(de fanns luft ,i och med bytt filter)sedan kollat attt tankventilation funkar,och sedan kollat att turbon går igång......det gjorde den desvärre inte.
Jag blev tillsagd att ta bort filtret till turbon och försöka vrida på vingarna och se om dom rör sej. Annars ta en tång och försiktigt försöka vrida på axeln så att den går att snurra runt. När jag gjort detta, så starta de jag motorn och kunde konstatera att turbon gick i gång och kraften var tillbaka,så motorn varavade upp till det normala 3600 v/min
Detta kan hända under vinterförvaringen....
Enligt min kompis som skruvat mycket på volvo säger att turbon koksar fast.
Kanske ditt problem?????
2008-07-02 00:03
Christian Eriksson
Medlem
26 Family
Nej, jag har som sagt en ny utbytesturbo som jag monterade för några veckor sedan. Har trots det dubbelkollat att hjulet snurrar lätt. Ditt problem hade jag förra året också med den gamla turbon. Min gamla turbo såg inte rolig ut, bilder kommer.
2008-07-02 07:41
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej jag hade samma problem 06 med min 41:a men jag luftade bränsle systemet uppe vid spridarna när motorn var i gång.Efter det gick den som en klocka igen.Jag började att lufta på den spidaren som sitter närmast aktern och gick framåt.Det kom en del luft blandat med diesel men efter det funkade det kanon testa det mvh/Tony
2008-07-02 12:05
Tony Lutteman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ok, tack för tipset. Nu har jag har jag fått en del tänkbara felorsaker. Alla leder till att motorn av någon anledning inte får tillräckligt bränsle. Jag kommer kontrollera luftningen samt gasreglaget idag. Fick också tips om att hälla i 1l t-röd i tanken (till 140L diesel), enligt källa skulle detta göra gott för bla kondens i tanken. Återkommer.
2008-07-02 12:47
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Avstå från t-röd. På macken finns det K-diesel spec anpassat för att lösa upp vatten i dieselbränslet samt att höja cetantalet. Fungerar utmärkt bra för att göra dieseln mer hållbar.
http://www.kemetyl.se/marknad.asp?Lang=Sv&IdVal=13&Val=Produkt
2008-07-02 13:20
Clas Barkman
Medlem
21 Daycruiser
Ok, vad bra. Då kör jag på detta istället.
2008-07-02 13:55
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen!
Var ute och tankade i K-Diesel, dubblekollade igen att turbon snurrade lätt (enorm skillnad mot den gamla turbon) samt att gasen gav fullt även med växel i. Körde båten i drygt en timma i det fina vädret, det var faktiskt riktigt ro givande att puttra i fem knop. Hur som helst så blev det ingen som helst skillnad...jo en liten...fick upp den 200rpm till så nu varvar hon hiskliga 1800rpm. Nu verkar det återstå två saker att göra. 1. Lufta spridarna 2. Demontera spridarna och tryckmäta dessa. Har en fråga till Tony angående luftning av spridarna...du lät alltså motorn gå på tomgång när du luftade spridarna? Men är det bara att lossa muttern lite grann och sedan direkt stänga när det bara kommer diesel (om det nu finns någon luft). Men är det inte enormt tryck i systemet? Är lite orolig att jag skall göra något fel så kom gärna med tips. I min gör det självhandbok står det att man skall låta startmotorn gå och ha gasen på max...men hur gör man det utan att motorn startar? Tack så länge!
2008-07-03 07:55
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Ulf jag lät motorn gå på tomgång och lossade bara muttern där dieselröret går ner i spridaren.jag lossade bara ett varv eller så så att det kommer diesel bara och sen dra åt den muttern .Sen till nästa spridare osv.PS med det här kan du inte göra fel men lossa muttern bara nåt varv tills det kommer ren diesel.Lycka till och återkom gärna med resultat.
MVH/Tony
2008-07-03 15:44
Tony Lutteman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Enda gången jag haft liknande problem visade det sig att bränslekranen inte var fullt öppen... Det gick mao att starta och komma upp i 1500 varv men sedan ströps motorn.
Antar förstås att du redan kollat detta.
2008-07-04 17:28
Clas Barkman
Medlem
21 Daycruiser
Jag hadde sammaproblem med min Tamd 41, den varvade 2500 efter sjösättning. jag fattade ingenting? Jag hadde loss spridarna kollade turbon bytte matarpump kolla bränsletryck kollade allt. Tillslut sprack avgasbälgen och motorn varvade upp till 4000 troligtvis hadde den vikitsig på något vis. Det var bara att lyfta båten och byta den bälgen.
2008-07-06 10:06
Kjell Svensson
Medlem
32 Deepsea
Provade att lufta spridarna men hade faktiskt svårt att se om det var luft i systemet. Jag lossade muttern ca ett halvt varv och då duschade det fina strålar rätt upp...jag var alltså tvungen att hålla en tygbit ovanför spridaren för att inte få diesel utspritt över hela motorn. Upptäckte att den sista spridaren reagerade annorlunda (närmast aktern), där rann dieseln ut istället för att komma fina strålar rätt upp...undrar om detta betyder nåt...jag hade inte så mycket tid så det blev ingen mera koll utan en kort provtur med resultat "ingen skillnad". Det jag kommer göra i första hand nu är att ta bränsleslangen direkt efter filtret rätt ner i en fem liters dunk, därefter lufta systemet inkluderat spridarna. Funkar inte detta så får vi se...kanske återstår det bara att tryckmäta spridarna? Ja...min bränslekran är fullt öppen. Otroligt frustrerande att inte märka dessa problem när båten ligger på land. Vad det gäller avgasbälgen har jag inte gjort något, inte troligt att denna har blivit klämd.
2008-07-07 07:33
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej! Igår skulle jag lossa spridaren närmast aktern och jag trodde att detta skulle vara en lätt match. Men det är klart att inget skall vara enkelt...spridaren sitter narturligtvis som berget och självklart så är det den spridaren som sitter sämst till med tanke på att jag inte kan utnyttja någon kraft uppifrån (jag har ca 10cm mellan spridare och relingen). Är det någon som kan ge mig något bra tips? Hur hårt sitter den fast samt hur mycket kraft vågar man använda. Igår hade jag inte tillgång till polygrip men tänkte använda denna och försöka få till någon form av hävkraft...låter detta vettigt?
Tack så länge!
2008-07-09 07:45
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Nu är inte jag någon större motormeckare, men min uppfattning är att man skall försöka använda fasta nycklar i så stor utsträckning som möjligt. Polygriper och skiftnycklar etc har en tendens att förstöra huvudet på muttrar och skruvar som sitter fast hårt.
2008-07-09 09:05
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Förtydligande, samtliga muttrar som håller spridaren är bortskruvade (inga problem alls). Spridaren är så att säga loss men sitter ändå som berget...därav av mitt förslag av polygrip. Med handkraft går det inte rubba spridaren.
2008-07-09 10:19
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hade jag varit du Ulf så hade jag tittat lite på Kjells inlägg.
Jag hade också en orkeslös dieselmotor, en AQAD40B som varva dåligt och framförallt hade dåligt turbo tryck. Så turbon byttes, bränslepumpen justerades, tanken bytes, sug och returledningar bytes, bränsleledningarna bytes igen och varje gång hände något lite men så var man tillbaka igen. Rätt var det var så funkade det och båten gick som f_n för att sen tappa trycket igen. Efter ett tag (läs två år) konstaterade jag att det hade med att göra hur jag hissade och sänkte drevet. För att göra en lång och kostsam historia kort så byte jag en täppt avgas bälg för 300:- Sedan dess har den gått klockrent.
Tips! Starta motorn fällupp drevet, tom varva en gång och fällned drevet med motorn igång. Provkör direkt.
Det funkade en stund på min diesel. Ger det någon skillnad kan det vara värt att titta på avgasbälgen.
Lycka till!
//Sebastian
2008-07-09 17:34
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Ok, jag provar detta....även om jag tvivlar... Har nu fått reda på att spridare kan sitta som berget och självfallet har Penta ett specialverktyg för demontering (en slaghammare). Problemet för mig är att jag har 10cm till godo vilket gör att detta verktyg inte får plats :-(. Kommer få tillverka ett eget verktyg för att få loss spridaren. Ni är lyckligt lottade som har gott om plats ovanifrån, då hade detta varit hur lätt som helst.
2008-07-10 09:27
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Med tanke på avgasbälgarna sitter det på vissa klaffar som kan ha en benägenhet att låsa sig så då har avgaser svårt att ta sig ut. Hade en kolega med det problemet orkeslös motor Han bytte bälgen och motorn varvar som förut. Klaffarna hade fastnat under den tid då båten låg på land. Roligt att så många vill hjälpa till med förslag när det är problem. Det kallar jag för god medlemsanda.
Hoppas det löser sig.
2008-07-12 11:38
Jan Elgström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ja, jag skall absolut prova och lyfta drevet så som Sebastian föreslår. Skulle detta vara problemet så är det helt suveränt. Jag kommer dessutom montera spridarrören igen och fylla direkt i med K-Diesel samt fylla i lite i bränslefilteret för att få lite mera koncentrerad rengöring av spridare. Med lite flyt så kanske smutsen lossar och får spridaren att fungera igen. Är åtminstone värt ett försök...skulle inget av ovanstående fungera så blir det till att lossa spridaren med ett hemmabygge till verktyg. Anledningen att jag tjatar om spridaren är att den reagerar annorlunda än dom övriga tre. Det rinnar ifrån den istället för att duscha strålar som dom andra tre spridarna gör. Detta kan tyda på att spridaren inte mår helt bra (fick tipset av Finn). Tusen tack för alla tips jag återkommer med resultat.
2008-07-12 12:03
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ulf,
Jag hade ett liknande problem med min 41:a. Den gav i och för sig så pass mycket kraft att jag sent omsuder kom upp i planing, men det tog tid och det blev aldrig någon riktig knuff i motorn. Jag trodde att jag fått in vatten bakvägen, men så var det inte. Det var en av spridarna som inte funkade. Det rann bränsle ur denna, vilket troligen resulterade i att den cylindern på låga varv inte förbrände bränslet och att kolven bara åkte med. På högre varv förbrände den soppan och spelade med, men inte fullt ut. Jag lät en mek kolla alla spridarna och det löste problemet. Nu funkar motorn som den ska. Det skadar säkert inte att kolla spridaren, som du tänker göra.
Hälsningar
Ulf
2008-07-14 12:10
Ulf Ljungquist
Medlem
26 Family
Hur har det gått?!?
2008-07-23 20:48
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hej igen! Har försökt maila in från annan dator utan framgång (saknade lösen) därför denna sena rapport. Jag provade som sagt att tanka i K-diesel direkt i spridaren samt fyllde halva bränslefiltret med k-diesel. Startade upp motorn och luftade samtliga spridare igen och upplevde att den fjärde spridaren reagerade annorlunda (det rann inte ut från den längre utan det duschade strålar så som från dom andra spridarna). Full av förväntan så stack jag ut från bryggan och varmkörde motorn och sedan full gas...men det hände inte så mycket 1800rm på topp. Lyfte upp drevet så som Sebastian tipsade om men inte heller nu blev någon skillnad. Fortsatte att köra i några minuter på fullgas och plötsligt hoppade varven upp till 2650rpm! Någonting släppte men jag vet inte vad det var...kanske var det spridaren. Men bättre än så här blev det inte...båten gör nu ca 15knop. Men något mera mekande blev det inte, värmen återvände och jag var ute med båten så mycket som möjligt under min semester. Så fortfarande kvarstår frågan vad som kan vara fel, motorn skall ju trots allt att toppa 3900rpm och vid marsch fart 20-22knop ligga mellan 3000-3200rpm.
2008-08-11 07:41
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen! Efter tips från Finn så har jag nu demonterat alla spridarna och fått dom provtryckta. Det visade sig att samtliga spridarna var dåliga (3 st var täta och den fjärde hade jag förmodligen dragit sönder). Helt otroligt att båten ändå gick så pass bra ändå förra säsongen. Hur som helst så behöver jag köpa 4 nya spridare (TAMD31). Volvo Penta har just nu en drive som innebär att jag får betala 1428:-/st, men är det någon som vet om det är möjligt att köpa dessa spridare billigare någon annanstans? Tack så länge.
2009-05-08 10:45
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Ulf
Kolla med någon lokal dieselverkstad om dom kan byta spetsar.Tyvär är finns det inte så många sådana kvar.
Försök annars att se positivt på det med en 31a och inte två 41or.
2009-05-27 18:37
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Fick du bytt spridarna? Hjälpte det?
mvh
2009-06-22 19:42
Kjell
Jag har köpt nya spridare som ligger och väntar på att monteras, men tyvärr blir det ingen sjösättning i år. Med tanke på att spridarna var mer eller mindre täta så skulle jag bli förvånad om inte detta var problemet. Återkommer nästa år med en rapport om hur båten går med nya spridare och turbon samt QL trim.
2009-06-23 12:57
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
hei!
Har du fått løst ditt motorproblem? Står det en røykbegrenser på dieselpumpa på din motor?
2009-07-02 21:52
jan eirik johansen
Jag vet inte om jag löst problemet förrän nästa år. Jag kommer inte att sjösätta i år. Men allt tyder på att att det var spridarna det var fel på (efter provtryckning konstaterades att dom var täta). Om inte så kommer båten knappast gå sämre i alla fall. Nu sitter dom nya spridarna på plats och det var en enkel operation, känns bra. Du får ursäkta min danska men jag förstår inte din andra fråga?
2009-07-03 07:45
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej! Sjösatte igår för första gången på två år...känns helt fantastiskt att vara i plurret igen! Hur gick nu båten undrar alla? Jo den gick perfekt med betydligt bättre gasrespons än innan problemet uppstod. Finn här på forumet tipsade mig tidigt med ett mail att jag skulle fixa spridarna... han var nästan helt säker på att det var det som var felet...så tack än en gång Finn :-)
För övrigt känns båten som en helt ny båt med uppgradringsturbon...båten kommer upp i plan betydligt snabbare och det är knappt någon turbofördröjning att tala om. Så just för min motor kan jag starkt rekomendera turbobyte. Innan turbobytet snackade jag med en annan båtägare som hade bytt turbo på samma motor och han var mycket nöjd...alltid en fördel att ha en referens innan man byter prylar på motorn...annars finns det stor risk att man blir besviken och lägger ner pengar i onödan. Vill påpeka att jag inte har skruvat på bränslepumpen (den är fortfarande plomberad).
Är mycket nöjd med mina QL trimplan också, fungerar ypperligt och svarar direkt...minsta knapptryckning och båten reagerar på sekunden. Gillar speciellt lysdioderna som visar hur trimplanen står. Fungerar också bra i lägre farter, testade lite idag när vi åkte hela familjen och det var inga problem att trycka ner fören...givetvis till vissa hastigheter...men med tanke på hur fort båten började gräva utan trimplan så är det enorm skillnad. Här vill jag också påpeka att jag monterade trimplanen något närmare drevet för att slippa bygga klackar för att sätta dom ännu längre ut mot skrovsidorna...men detta fungerar alltså utan problem (men avståndet var aldrig längre ifrån än vad Volvo Penta rekomenderade).
Så sammantaget var det riktigt roligt att köra båt igen :-) Nästa uppdatering får bli hydralstryrning...min styrning börjar bli trög och det tar ner körkänslan tycker jag.
2011-05-07 19:23
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jeg hadde problemer med luft i diesel (KAD 32). Problemet ble ikke funnet før forfiltret (Racor R26) ble demontert og undersøkt. Tetningsflaten for øverste pakning (undersiden av filterholderen) har vært lakkert under produksjonen av filtret. Hvit lakk, ca. 0,5 mm. Lakken var delvis løsnet, delvis falt av under tidligere filterbytte. Dette medførte en luftlekkasje som økte med økende turtall. Etter at dette ble ordnet fikk motoren full kraft og turtall.
2011-07-19 21:54
Roald Skagen
Sent skall syndaren Vakna...
Nu har oxå jag bytt till uppgraderings turbon på min gamla AQAD40B, fast jag gick direkt på steg2.
I ärlighetens namn skall sägas att jag redan varit och pillat på bränsle mängds inställningarna renoverat spridare och pump.
Men jisses vilken skillnad. Är det verkligen samma båt och motor?
WOW! Vilket drag.
Nu måste jag byta till större propeller...
En varm rekommendation om du har en gammal trött AQAD40b byt till steg2 uppgraderings turbo och skruva upp bränsletrycket lite.
Vad jag har förstått så finns uppgraderings turbo till nästan alla äldre Penta dieslar
Varför köpa ny dyr motor?
Mvh Sebastian
2012-05-07 21:10
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Även jag bytte för 2 år sedan på mina aqd40. .Efter att skruvat på pumpen har jag bytt proppar från A5 ca 22 knop på topp.
Till A8 och 30 knop på topp.
Marschfarten ligger nu på 22 knop och det var detta jag ville uppnå.
Ett bra alternativ om man inte vill lägga flera hundra tusen på motorbyte.
2012-05-07 21:35
Anders Stenborg
Medlem
21 Daycruiser
Jeg har også en AQAD40B
Hvor kan man købe "uppgraderings turbo"
hvad er turbo trykket med nye turbo
jeg måler 0,5 bar turbo tryk ved 3000 omdr, og 0,9 bar ved 3600 omdr på en "gammel turbo "
2012-05-08 07:08
Jan Helbech
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
jag köpte mina på Göteborgs Turbo Service.
Kompletta paketmed alla packningar och installations anvisning.
http://www.turboservice.se/
2012-05-08 14:16
Anders Stenborg
Medlem
21 Daycruiser
Min steg2 turbo kommer oxå ifrån Göteborgs Turbo Service via Airtune i Stockholm.
Ladd trycks skillnad med uppskruvad dieselpump, enda skillnad är turbon.
Rpm original steg2
2000 0,2 0,3
2500 0,7 0,9
3000 1,1 >1,5
3500 1,1 >1,5
Nu hade jag problem med att laddtrycksmätaren slår i botten på 1,5 bar redan vid 2700 Rpm, återkommer när ny laddtrycksmätare installerats.
Väljer man uppgraderings turbo steg1 så får man bättre laddtryck vid lägre varv men tappar på det högre registret.
En nöjd Sebastian
2012-05-08 18:25
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Listan på inlägget ovan såg så snygg ut i rutan men blev inte så bra.
Varvtalet står först på raden, sen tryck med orginal turbo efter det står trycket med steg2 turbo. trycken angivna i bar.
2012-05-08 18:29
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Idag bytte jag propeller och har nu äntligen hittat rätt.
Marschfart vid 3200 rpm 28 kn
Maxfart vid 3650 rpm 34 kn
Fast vid accelerations test klarade inte drevet belastningen...
Så nu har jag lite att laga.
2012-05-15 23:41
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Jisses vilken snurr du har fått på den gamla dieselspisen :-) 28knop i marschfart är otroligt bra. Vilken effekt beräknar du att du har fått ur motorn nu? Alla kan ju vara överens om att några 165hk är det inte längre :-)
2012-05-16 07:28
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ingen aning. Men den går som tåget och när turbotrycket kommer trycker det på bra...
jag måste nog minska lite på dieselmängden för att spara på transmissionen.
Det skulle inte förvåna mig om den är på 250hkr nu. Och vridmomentet kan jag inte uppskatta.
Båten axade bra tills den började bygga tryck 2550 rpm då stack den iväg ordentligt men vid 20 knop släppt den allt grepp och det motorn rusade. sen kom stanken av transmissionsolja, då förstod jag att det var något allvarligt fel.
Jagar nu delar...
2012-05-16 09:51
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hmm, det verkar lite som på Orrskären i Göta kanalfilmen,
kanske vattenjet är ett alternativ...
2012-05-16 20:08
Gerhard Ström
Medlem
26 Family
Båten är nu sjösatt ingen med (nytt) gammalt 280 drev.
Har inte vågat provköra ännu.
2012-05-20 16:00
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Båten är nu sjösatt ingen med (nytt) gammalt 280 drev.
Har inte vågat provköra ännu.
2012-05-20 16:00
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Båten är nu sjösatt ingen med (nytt) gammalt 280 drev.
Har inte vågat provköra ännu.
2012-05-20 16:02
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Ops!?!
2012-05-20 16:09
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Jag har fått höra att det finns två versioner på 280 drev en med någon mässings axel och en med stål.
Är det någon som vet hur man ser skillnad och om båda varianterna finns med 1.61:1 utväxling?
2012-05-22 22:33
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hej tror du menar kopplingskonan, den gjordes enbart i mässing/brons(?) men man bytte senare till stålkona. Vad jag hört för att klara av de högre vridmomenten hos dieselmotorer. Har själv ett gammalt drev med mässingkona och en diesel på 200 hkr (Mercruiser 2,8/200) vilket ännu så länge går bra. Axar inte häftigt och låter båten gå upp i plan mjukt och långsamt. Med motorbytet följde krav på ny propeller med större bladarea vilket också frestar på kraftöverföringen. Men, å andra sidan, den gamla motorn, en V-8 gav samma vridmoment, skillnaden ligger kanske mer i att en 8 cyl motor har jämnare gång än en 4-cyl. Min erfarenhet uppgår till 60 drifttimmar.
2012-05-23 10:33
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Okej, Tack Jan!
Får öppna och kolla vad jag har fått tag på för grejer.
Får nog köra lite försiktigt nu...
Mvh Sebastian
2012-05-23 21:48
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Har 2 st 41 -87or med nya turbon sedan 14år tillbaka.Ca 1300 h..Nu när jag körde så började ena motorn att knacka.Det knackar men jag kan inte hitta var det är.Det är inget tryck i vevhusventilationen.Oljan ser bra ut.Tips?
2012-07-19 18:31
Patrik holmgren
Der kan vara flere årsaker. Teks. En defekt ventillyfter - en dårlig/defekt spridar- en turbo der er blevet spist av motoren eller en defekt ventil. Mulighederne er flere. Mvh Finn 1786.
2012-07-20 00:32
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
När märker du av knackandet? hela tiden eller ökar knackljudet vid gaspådrag? isåfall låter det som att motorn får för lite bränsle på någon cylinder, hade mycket problem själv med min gamla 41:a -96 1800 tim, det enda som löste problemet, var när jag lämnade in bränslepumpen till en duktig service verkstad, Stefan i Surte GBG. han sa omgående att matardelen i pumpen troligen var slut (lågtrycksdelen), och det var den mycket riktigt.
Efter renoveringen av pumpen försvann alla tendenser till knackljud och motorn var som ny...
2012-07-21 02:30
Mikael Eliasson
Medlem
30 Oceanfarer
21 Daycruiser
Hej har en tamd 41 volvo penta -89 gångtid 1900 tim.Med 4 spridare som var otäta gick den ojämt på tomgång men varvade ändå 3600v ,nya spridare sattes i varvtalet blev 3100v tomgång 650v när motorn var varmkörd vill den stanna när man lägger i växel?En sats nya spridare monterades in samma varvtal 3100v,kollade turbotrycket 1.2bar vid 3100v bränslepumpen skruvades in ett varv turbotrycket nu 1,35bar varvtal 3300v.Spridarna togs ur kollade trycket 270bar sänktes till 250bar nu är tomgången perfekt,motorn något piggare men varvtalet 3300 kvarstår och det saknas 300 viktiga varv.Är det någon som samma problem eller vet något.Var kan man få renoveat pumpen i så fall.
MVH Nalle
2012-08-31 11:58
Björn Johannesson
Det är tydligen diesel motor optimering som gäller den här säsongen. Då gör jag ett inlägg också. Sedan veckan före midsommar har jag råkat ut för det ena missödet efter det andra. Om vi börjar från början så köpte jag begagnade KAD42 motorer hösten 2010. Dom monterades efter konstens alla regler under Vintern och allt var klart våren 2011. Dom första turerna funkade kanon. Jag marchade 27knop på 2700 varv, vid 3100 varv var jag uppe i 31 knop med 1/3 del kvar att ge på gasen. Provade att gasa mer men båten ville överplana med en lätt lutning åt styrbord. Det visade sig senare att en powertrim kolv läckte så det gick inte att trimma dreven ordentligt. Det ska tilläggas att jag har B6 proppar. När semesterna startade ökade varvtalet något och farten minskade, med all säkerhet pga allt man lastat i och fulla tankar vilket är helt normalt.
Redan andra dagen på semestern började problemen. Motorerna gick bara att varva upp till 2000 varv och 14knop. Vi fick nöja oss med att köra 8 knop till nästa övernattnings ställe. Motor kontrollerades men inget hittades. Tankarna kollades och jag hittade vatten i botten på tankarna. Det ska tilläggas att jag svetsat nya rostfria tankar så dom var kliniskt rena när jag startade säsongen 2011. Jag tömde ur det lilla vattnet som fanns i tankarna och nästa dag funkade allt igen. Samma sak hände ett par gånger till under sommaren. Misstanken var att eftersom tankarna är gjorda så dom ligger nära skrovsidorna så kyls dieseln ner så mycket att returens varma diesel kondenserar luften i tanken och vatten bildas. Detta avhjälptes med en kylare för returen. men det slutar inte här. Efter hand började jag få en rödaktig avlagring i tanken som påminner om klister i konsistensen. Eftersom jag inte ville ha alger i tanken hade jag som så många andra hällt i redline i tanken men det kom i alla fall. Mina racor filter samlade upp både vatten och den röda sörjan som tömdes ut. bränsle filter kollades och byttes ut. Även dom hade en beläggning ska tilläggas. Jag bytte filet flera gånger och motorerna funkade nu mer eller mindre som dom skulle. Vintern kom och jag bytte powertrim kolven som var trasig. Våren 2012 startade bra. motorerna funkade dom första helgerna men helgen före midsommar dog plötsligt styrbord motor. Under veckan lämnade jag in spridarn för en koll. Dom var naturligtvis helt igenproppade med den röda sörjan eller klistret. Rengöring gjordes till en kostnad av 3300:-. Jag monterade tillbaka men jag hade fortfarande problem. Spridarpumpen lämnades in och samma sak där. Den var så full med klistret att den skurit. Den lagades till en kostnad av 17000:-. Allt monterades och var klart på midsommar afton. Nu funkade det perfekt. Vilket drag det blev i motorn. Veckorna gick och så startade en efterlänktad semester. 4 veckor på sjön med minimal telefontäckning, perfekt. Efter drygt en vecka, dvs efter coronet träffen på rödlöga började babord motor krångla. Det gick inte att köra mer än 23knop. Tankarna kontrollerades igen. Jag kan säga det att jag inte gjort inspektionsluckor i tankarna vet jag inte vad jag gjort. Nu hade jag samma problem som förra året igen. Vi puttrade i 8 knop till Gräddö. Jag började med att ta bort spridarna och kom till nr 4, då tog det stopp. Den ville inte lossna. Som tur är har dom ett varv i hamnen. Jag fick låna avdragare för spridare och lyckades efter flera försök få loss den. problemet var bara att halva spridaren satt kvar i kopparhylsan. Vad f_n gör man nu!!! . Upp och lånade en avdragare för kopparhyllsor. Det hjälpet inte kan jag säga. Plan b blev att jag fick tömma ut all glykol, spendera 4 timmar på att borra två hål i stålringen som håller hylsan, jag knäcket ringen och efter det tog det säker en timme innan jag fick loss hylsan. Ny hylsa, packningar och stålring inköptes och monterades. Fick även köpa en begagnad spridare. Spridaren monterades och motorn startade. Det kändes som att problemet var löst. Jag provtryckte inte dom andra spridarna och hoppades att det skulle räcka med det. Vi hade nu legat i gräddö gästhamn i 3 dagar. Nu bar det ut till Söderarm. Så for jag skulle gasa på så märkte jag att problemet inte var löst. Nu var jag så trött på problement att jag bara åkte vidare i 8 knop. Vi får lösa det när vi kom hem. Väl hemma lämnade jag in alla spridare 3300:- till fattigare. Det hjälpte inte. Spridarpump lämnades in. Samma skit i den också, men det hade jag redan förstått. Skillnaden nu är att problemt löstes inte. Jag har nu bytt matar pumpen också. Nu har jag som tur är snälla kompisar som ahr kompisar så jag har under dom senaste veckorna mottagit massor med samtal, Ja har till och med involverat marinens chefs mekaniker som är specialist på KAD42. Skiten funkar fortfarande inte. Senast så tog jag ur spridarna eftersom jag upptäkte att några av dom läckte. Jag fräste bort lite koks som hindrade det från att bli tätt. Senast igår provade jag om det hjälpt. Nja lite bättre blev det men jag jag får inte upp varvet tillräckligt så att kompressorn kopplas ur. Näste teori är att byta ut dieseln eftersom jag har ett helt genomgånget bränsle system, allt är bytt.
Om det är någon som har en aning om vad det kan vara för fel så säg gärna till. Jag är snart en fullfjädrad diesel specialist efter allt meckande. Visst lär man sig mycket men till vilken kostnad :-( . Ingen kommer att ha så välservade maskiner som jag när detta är klart.
PS. Ett stort tack till Gräddö Varv och El & Diesel i Högdalen för all hjälp och som orkar lyssna samt komma med goda råd.
Nu ska skiten igång som dom var förr!!!
MVH//Mats
2012-09-03 19:29
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Problemet är löst. Båten gör nu 34knop. Jag gick igenom alla rör,slangar och filter. Problemet satt i racor filterhållaren. Efter rengöring funkar det nu perfekt igen
2012-09-12 20:47
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Mats mycket matnyttigt du skriver,den nya dieseln och bakteriemedel man pyttsar i dieseln verkar ställa till massa problem.Har den nya bränslekylaren fungera bra?Kanske något man bör prova nästa år.
Tack för bra tips MVH Nalle
2012-09-13 15:53
nalle
Bränslekylaren funkar utmärkt. Det kan jag rekomendera
2012-09-16 16:58
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei,er det noen som kan gi ett godt råd til en båteier i fra vestkysten i NOrge. Har kjøpt en 1988 mod. Årø 875 Combi, med TAMD 31B. Etter at jeg kjøpte båten, ble dieseltanken åpnet og gjort ren. Slanger byttet, alle filter byttet og fødepumpen er byttet. Problemet er at etter å kjørt motoren i en time med 3300omdr. og så drar ned turtallet, stopper motoren. Når jeg starter den igjen, får jeg ikke mere turtall enn 1100omdr. Når motoren står litt, virker den ok.
2012-10-11 22:23
Alf Gunnarsen
Hej Alf
En sak som jag missade när jag fixade mina problem var att kolla Racor filtret. Har hade satt sig skräp som gjorde att jag endast kunde varja till 2000 varv vid belastning. Utan belastning varvade den som den skulle. Det är lätt att missa något när man håller på. Mitt förslag till dej är att blåsa igenom alla rör och slangar ordentligt hela vägen från tanken till spridarpumpen. En sak som är bra med diesel motorer är att om dom bara får bränsle och luft så funkar det. Det är inte så många saker som kan bli fel. Så här i efterhand när alla problem är lösta så inser jag att jag lärt mej en hel del vilket kommer till nytta nästa gång.
2012-10-21 18:03
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
Jag har en Volvo KAD32 i min Flipper 700, medkörd ca 700h.
Mittprobelm är att då jag startar den kan jag stanna den med strömyckeln då motorn ännu är kall, men om den är varm och jag stannar med strömnyckeln så slår automatsäkringen ut genast och motorn stannar inte. Då måste jag stanna den genom att strypa bränsletillförsel i bränslepumpen. Så länge som motorn är varm kan jag inte återställa säkringen och motorn går inte att starta.kan någon berätta för mig var felet finns ?
2014-07-17 14:44
V. Eriksson
Till V. Eriksson
Om säkringen löser ut när kompressorn kopplas
in
Demontera kontaktstycket till kompressorn och
kontrollera om säkringen fortfarande löser ut.
Löste den inte ut föreligger kortslutning i
magnetkopplingen.
Löste säkringen ut trots demonterat
kontaktstycke föreligger kortslutning i
varvtalsrelät.
Mer info finns i Volvos verkstadshandbok om elsystem på sid 13
2015-12-17 10:59
Carl.W
Hej! Har en Kaad 43 och har drev, nu är det så att efter båten blivit sjösatt så varvar den bara 1400 varv, har pratat med all experter som inte fattar något, pumpen har varit på diesel varkastad och bytas membam och körd i bänk tillbakasatt och inställd med instrument alla spridare provtrycka 2 st var sega och öppnade inte förrän vid 290kg,,atarpumpenvarit av satt dit igen och kopplat dunk och gummiblära på och kört utanför bränslesystemet ( komm mycket bränsl från bränsleröret ner i dunken) har bytas alla reläer, kollat avgasröken,turbo,haft av pumpen flera gånger och ställt in den med klocka igen fortfarande ökar inte varvtalet, laddlufyekylaren var det skit i fick ochså höra att drevet varit av i vinter om det kan ha nån betydelse, har kört den så som beskrivs ovan med drevet nere och uppe, kan det sitta i drevet ??.?? Snälla ni som vet något hör av er till mig så inte hela sommaren blir spolierad, märk väl att jag har pratat med riktiga experter men kan inte förklara varför den inte varvar, den andra motorn går som den skall. HJÄLP!!!!!!!!!⚓️⚓️⚓️⚓️⚓️⚓️⚓️⚓️
2017-06-12 18:16
Krister
Krister
varvar den fullt ut obelastad alltså med friläge i men inte orkar under belastning så är det med största sannolikhet bränsle tillförseln det faller på kolla allt med ledningar och filter och kolla även så du har stort flöde i retur ledningen så länge den inte ryker svart så har du antagligen inga turbo problem annars så finns det ett uttag på insuget där du kan mäta laddtrycket när kompressorn har släppt
Lycka till
// Janne
2017-06-20 13:04
Janne Hartikainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Der sidder en slange fra dieselpumpen over til turbohuset som har til formål at måle trykket i turboen og når der så er tryk nok så der bestilles mere brændstof for at motoren kan yde noget, jeg har selv været udsat for at en helt ny motor ikke ville yden det den skulle og til sidst fandt jeg ud af at denne slageforbindelse til turbohuset var defekt og da det blev fikset så kørte motoren også som den skulle, det kunne være en mulighed
2017-06-20 13:40
Gert Bollerslev
Medlem
32 Oceanfarer
Bra info.
2019-07-13 21:32
Håkan broman