!
Hej,
Vi står inför motorbyte på vår Coronet 24 midi. Nuvarande motor var en rak 6:a på 190hk och vi behöver byta hela drivlinan inkl drev. Det verkar som att många installerar V8 i sina Midi, håller akterspegeln för det utan förstärkning? Hur löser man motorfästen? Gissar att metallbågen som nuvarande motor sitter på kanske inte duger?
Vänliga hälsningar,
Jasper
2024-08-14 17:28
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
En frisk akterspegel håller utan problem för en V8.
Är det en original galvad båge så är den kraftig nog men den kanske inte passar nya motorn. Ett alternativ är då att plasta som på min 21a, se bild.
(satt en BMW rak 6a i den före bytet)
Exempel på galvad båge i en 21a : 5-01-001-002i.jpg i arkivet
Finns kanske bilder på olika montage i 24:or (Midi, Weekender/ Cabin) i arkivet eller bland bilder om du söker runt lite med ngt gott i glaset. :)
2024-08-15 16:47
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
Tack för svar Stefan! Jag vet inte riktigt hur man säkerställer skicket på akterspegeln men jag ska undersöka den så fort jag har lyft ut motorn. Det är nog en original galvad båge som sitter där, man ser den i nederkant på bifogad bild. Finns det något ”enkelt” sätt att avgöra om en ny motor passar på den eller är det noggrann mätning och/eller passning med motorn på plats som gäller?
2024-08-15 17:07
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Eftersom du tänkt att montera bort drevet så ser du om det trängt in vatten i akterspegeln. I annat fall hade du fått provborra på misstänkta ställen.
Ser ut som om att ditt motorfäste sitter långt fram jämfört mitt på min bild.
Inga problem att flytta men det kan vara så att den inte går djupt nog för att inte oljetråget ska ta i den nya motorn.
Är det en VP/Mercruiser av nyare snitt eller en äldre 350/5,7 liters du tänkt dig?
Finns många som utfört liknade byten så hoppas de dyker in i tråden med ytterligare råd och tips.
2024-08-15 17:22
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
OK, så man ser direkt i hålet om det är murket, ingen anledning att undersöka resten om trät i hålet är friskt?
Det blir väl i slutändan en kostnadsfråga, hur stor skillnaden blir på en helt ny modern drivlina, jämfört med en beg eller ny drivlina av äldre snitt (typ 5.7). Samt i så fall vilken typ av äldre motor det ska vara, insprutning eller förgasare. Lite svårt att avgöra hur mycket större skillnad det är med de nya drivlinorna.
2024-08-15 17:34
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Fukten kommer in via drevhålet eller andra hål alt sprickor.
Är det friskt runt drevhålet så kan man vara trygg i de flesta fallen.
Du kan borra några provhål om du vill vara helt säker.
Vortec (topparna) och insprutning är att föredra enl mig när det gäller 5,7:or. Jag har inte det, ännu..
2024-08-15 18:18
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
Här är ett exempel på V8 i en 24 Family med som det ser ut orginal bygel.
Bild: 24 Family CR-id: 462
© 2024 Johan Ek
2024-08-15 18:56
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
Tack för bilden Stefan! Du hade rätt i att det fanns en del bilder i arkivet, har fått lite inspiration. Min känsla är väl också att en modernare motor med insprutning passar oss bäst. Både VPs nya V8:or och Mercruisers 6.2 V8 verkar vara fina motorer men så kostar det förstås därefter. Svårt att bilda sig en uppfattning om vilka ”äldre” motortyper som är vettigast om man går den vägen men vi kommer väl fram till något så småningom.
Bara av intresse, vad fick dig att byta ut din BMW-motor?
2024-08-15 19:59
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kanske inte relevant i en Midi, men jag plockade ut en Volvo V6-431A och satte in en ny VP V6-240 i en 21DC för några år sedan och använde originalbalken (eller varvet gjorde det). De fick sänka balken en aning och sedan fixade de några förhöjningsbitar under motordynorna och sedan passade motorn perfekt.... Inget plastande alltså.
2024-08-16 08:32
Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser
Tack Roger, bra info! Hoppet lever om att slippa plasta, får se vad varvet säger.
2024-08-16 08:56
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jasper: Det är föregående ägare som bytt ut BMW:n i min 21a så jag vet tyvärr inte varför den byttes ut.
Ja de nya LS-baserade motorerna är väldigt trevliga och skulle gärna uppgradera själv. ( kan bli så att jag konverterar ngn LS "bil" motor framöver, motorn har jag) Har tjötat om det förut här på Bryggsnack läs om Steffos motorbyte :)
https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2017/12/Steffos-Coronet-B%C3%A5tliv-6-17.pdf
2024-08-17 13:24
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
Hej!
Kanske inte direkt relaterat till akterspegeln men kanske lite hjälp inför val av motorstorlek. De flesta 21:or i det material som jag fann på hemsidan 2016 ligger mellan 225 - 240hk. Midin är ju större så torde kräva lite större effekt för att klara en familjeutflykt bekvämt.
https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=20277&kw=sunrunner
2024-08-18 16:53
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Tack för ditt svar Jan! Precis den motorn som refereras till i ditt inlägg, VP V8 300-CE, är ett av alternativen om vi går på en ny motor. Det verkar vara en mycket bra motor. Är du nöjd med din installation?
2024-08-18 17:08
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Satte en VP V8 300 CE i vår 27 Seafarer II för drygt två sedan. Vi renoverade hela aktespegeln och plastade nya motorbalkar eftersom det satt två motorer i den förut. Motorn får precis plats under balkarna som bär upp durkarna i sittbrunnen. Passade på att monteta zipwake samtidigt. Båten går helt fantastiskt, ingen trimning bara att gasa och köra. Den gör 35 knop och lagom marchfart är 18-22 knop med ca 1,8 liter per distans.
2024-08-19 19:21
Johan Helsing
Medlem
27 Seafarer II
Family 24'an på bild här ovan är min båt, jag har inte gjort motorinstallationen men är helt säker på att det är original bygeln, som möjligen är lite modifierad för att passa mot V8'ans motortassar. Motorn som sitter i är en 5,7 GXi, varianten med 320hk. Nu har ju inte Midi och Family 24 samma skrov, men jag är mycket nöjd med denna motor i min båt. Bekväm marchfart mellan 22 och 28 knop beroende på hur bråttom man har. Bränsleförbrukning på mellan 1,3 och 1,4L/sjömil i marchfart. Har man riktigt bråttom toppar den uppåt 40 knop.
2024-08-21 13:56
Johan Ek
Medlem
24 Family
Tack för svaren Johan och Johan! Det verkar som trevliga motorer båda två. Bra att veta att det kanske faktiskt funkar med bygeln. Den borde ju gå att höja och sänka ett par cm tycker man, för att passa motortassarna på en ny motor.
2024-08-23 11:22
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej och ursäkta ett sent svar.
Min maskin är alltså den sista generationen av "järnmotorerna" och har fungerat alldeles utmärkt. Jag har kört cirka 80 timmar och över säsongen drar den 1,1-1,3 l/ . Och jag kan inte nog prisa E-reglage och instrumentering. Ett maffigt V8-ljud kompletterar härligt. Den moderna versionen torde inte vara sämre.
Med vänlig hälsning,
Jan
2024-08-31 13:29
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Är det så att motorn bara har två tassar och är ”upphängd” i aktern mot skölden? Jag inser att jag kanske har missuppfattat läget när jag har trott att motorn har fyra tassar. Om den har två tassar borde ju läget vara hyfsat för att återanvända metallbygeln, borde kunna justeras något i höjdled/längsled.
2024-09-05 09:27
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Så är det, motorn står på två tassar i framkant och den aktre delen av motorn sitter upphängd i skölden.
2024-09-05 11:28
Johan Ek
Medlem
24 Family
Då är ju läget ett annat. Det blir till att montera bort den gamla motorn och mäta, helt enkelt.
2024-09-05 12:01
Jasper Gundersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret