!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Välja motormodell

Hej.
Har en 22 sport med en VP 271c och tänkte närmsta åren utföra ett motorbyte.

Har blivit erbjuden att köpa en VP 5,7 GiE - 300. Lite använd och i mycket bra skick. Årsmodell nånstans 2006-2010.

Eller skall man gå på en nyare VP 350 - C?

Vad är skillnaden förutom pris och årtal såklart?

Något jag skall tänka på vid valet för övrigt?

2024-06-18 22:00

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Sök på: "Nytt liv i Steffos Coronet" läs sedan pdf filen som avhandlar det som du vill göra. Han valde en 300CE . Den gjorde 48 knop efter bytet men titta istället på förbrukningen vid olika hastigheter.

De LS-baserade motorerna är så mkt bättre tekniskt än den gamla plattformen på 5.7 liter så att det inte är ngt att fundera på om man inte behöver tänka på kostnaden.

2024-06-28 22:05

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Tack för ditt svar Stefan.

Vet du när VP över till LS motorer då?
Är en helt del annat på båten som behöver bytas för att passa en sån motor antar jag?

2024-06-29 00:24

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Verkar som om de släpptes runt 2016. I bilar har LS motorer funnits sen 90-talet.
Det är inte så mkt som behöver bytas i båten mer än gasreglaget och fixa för de nya instrumenten. När man byter i bilar så får man köpa ett tillbehör så att motorfästena kommer rätt i längsled i förhållande till den gamla motorn.
Så man får kolla upp hur det ligger till med nyare Volvo Penta vs de äldre.
De verkar inte behövt plasta om i artikeln om Steffos. Hans byte gick på 40tim ink byte av tank vilket indikerar att det inte var ngt direkt krångel eller större anpassningar.

2024-07-01 00:08

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej,
Jag monterade en 300C (LS) 2018 i min 21DC. Det satt en AQ260 innan. Inga större ombyggnationer behövdes. Akterspegeln behövde bytas ut ändå. Men fick då automatiskt ett nytt hål för skölden som är mindre än för ett äldre 280/290 drev.

En otrolig motor som tillsammans med DPS drevet nästan är för rapp för båten. Som Stefan skriver är bränsleförbrukningen riktigt bra och motorn är ju aldrig ansträngd. Beroende på var du bor så kanske du kan komma förbi på en provtur. Jag bor i Stockholm.

// Fredrik Grahn

2024-07-01 14:40

Fredrik Grahn

Tack Stefan och Fredrik.

LS verkar vara att föredra.

Vad säger ni om drevet då? Går det att behålla 290? Eller är DPS så mycket bättre? Vad skiljer de olika nyare dreven DPS-A,B,etc?

2024-07-01 20:00

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Det går att behålla drevet men det verkar som om man har valt en lägre utväxling för de nya 5.3 liters motorerna så beroende på vad du har för propeller storlek nu så kan du behöva gå ner ngt steg.

290 skölden har ett större hål i akterspegeln än de nya dreven som har ett mindre som Fredrik skriver. Är akterspegeln dålig så plasta om annars finns adapterplatta att köpa men räkna med mer än 15k för en ny sådan.

Vet inte så mkt om DPS-dreven.

2024-07-03 09:46

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej,
Jag kan inte så mycket om DPS heller, framförallt inte jämföra dessa mot äldre varianter. Men jag vet att ca 2020 gjordes DPS drevet om så man slipper "klonket" vid växlingar.

Drevet fungerar perfekt för mig. Jag har valt att köra med alu-propeller då det ska vara snällare mot drev och kuggar pga lägre vikt. Ett tips jag fick från montören. Har ändå en fart på ca 49-50 knop med dessa.

2024-07-03 22:27

Fredrik Grahn

Min lokala volvohandlare skall ha drygt 400 för nytt motorpaket. Tänkte att jag borde komma undan billigare om jag själv hittar motor+drev+gasrelä på olika ställen. Kanske blir för krångligt dock.

2024-07-06 18:53

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Låter som ditt första alternativ är det förnuftigaste "VP 5,7 GiE - 300"
Inte på ngt sätt ett dåligt alternativ om det är vettigt prissatt.
Din 271C har inte Vortec toppar som de nyare har och det är stor skillnad i flöde men framförallt i förbrännings utrymmets utformning.
Som exempel så brukar man få ca 30hk endast genom att byta till Vortec topplock. Nu är det inte bara att bulta på dem på din 271C för insugets bultinfästning skiljer och andra avgaslimpor behövs pga tändstiftets placering. Den VP du fått pris på har troligen rullyftare också.

2024-07-07 16:48

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Har du kollat steyr motorer det är dieselmotorer. och då kan du kanske behålla drevet

2024-07-12 14:43

Lennart Sjökvist
Medlem
26 Family

Nej, Diesel är inte aktuellt.
För hög kostnad per timme och hästkraft för mig.

2024-07-16 20:45

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies