!
Hej, en fråga på temat bottenmålning och bränsleförbrukning. Vad säger erfarenheten om att inte bottenmåla, utan köra med epoxibehandlad botten som den är?
Båten (26F) ligger mestadels i Mälaren, så räcker med att borsta med Scrubbis då och då för att hålla rent från påväxt. Bifogar en bild på skrovet. Ytan är alltså inte slät, utan har viss struktur. Misstänker att epoxin är målad med roller.
Anledningen till frågan är att motorerna 2 x AQ130 / 280 SP utv 2,15:1, inte verkar få upp båten i den marchfart/varvtal som tidigare ägare haft. Motorerna verkar vara i god kondition med rätt propar i och med att de maxvarvar enligt spec 5100.
Tidigare ägare hade marchfart 18 kn vid 4000 varv. Vi ligger på 4200 redan i 17 kn och på max arbetsvarv 4800 i 20 kn. Förbrukning 2,3 l/nm i båda farterna. Fungerande trimplan, normal lastvikt. Mittenläget för dreven verkar ge lägsta förbrukning. Vid yttre läget planar båten inte lika bra. Aktern ligger lägre. (Ej powertrim).
Mvh Daniel
2023-12-17 10:15
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Allt jag läst i ämnet gällande att göra i ordning botten med avseende på att öka farten gäller visserligen "rejsigare" skrov än vad man hittar på en Coronet 26F och för den delen lättare båtar. Å andra sidan är det båtar som går betydligt fortare och man borde kanske just därför se en större skillnad.
Hursomhelst så har man efter att snyggat till allt på botten, spacklat steglister, sett till att man har en skarp kant i övergången botten/akterspegel och sett till att år av flagande bottenfärg snyggats till inte sett några dramatiska skillnader. Snarare är det så att skillnaden man mätt upp ligger inom felmarginalen.
Det känns som att i ditt fall ska du leta efter din saknade fart någon annanstans. När du skriver att du inte når samma marchfart som tidigare ägare gjort, är du säker på att förutsättningarna är de samma som förra ägaren hade? Propellrar, vikt på båten (bränslemängd, färskvatten, packning osv.).
2023-12-18 07:22
Johan Ek
Medlem
24 Family
Håller med Johan. Efter borttagning av månlandskapet av gammal bottenfärg, spackling av alla skavanker och epoxibehandling (dock med lätt apelsinskalsyta) kan jag inte mäta någon fartskillnad vid mina vanliga varvtal. Skillnaden du upplever måste bero på nåt annat.
2023-12-18 17:40
Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser
Tack för svaren, Johan och Mats!
Jag funderar på om orsaken har med lastfördelningen att göra. Motorer med drev väger runt 500 kg + 80 kg batterier i motorrummet. Vi har även en välsorterad verktygssats i bakre soffan i styrhytten + 100 kg styrman :) Om vikt kan behöva flyttas framåt.
Eller om 2 x AQ130 är känsliga för totalvikten. Den ena är av A-modell (130 hk) och den andra D (110 hk), så 240 bensinhästar från 70-talet kanske inte gör mer för en 3 ton tung båt.
Vi byter motorer i vår till 2 x AQ151 (totalt 290 hk), så får se var vi hamnar i fart och förbrukning då.
2023-12-18 18:33
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Det kan också vara så att propellrarna behöver vara större. Bifogar utdrag om rekommenderat maxvarv (samma för A- och D-varianten). Våra AQ130 varvar uppåt 5300 efter renovering av förgasare och tändfördelare. När jag tittar noggrannare på uppgifterna från tidigare ägare så ser jag nu att maxvarvet var 4700 (25 kn). Jag trodde det avsåg max arbetsvarv, men det lär avse fullgas.
Läser även att orginalförgasaren till AQ130A var Zenith Stromberg horisontal dubbel. Nu sitter Solex 44 Pai dubbel på båda motorerna.
2023-12-18 19:14
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
2023-12-18 19:57
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Lastfördelningen är nog inget stort problem, jag har en AD41 med drev, fyra batterier samt ankarspel i motorrummet. Båten är således ganska baktung, men orkar ändå med att marscha ca 22 knop med en motor som lämnade 200hk när den var ny för 30 år sedan. När jag haft folk med mig så båten varit extra tung så tar det längre tid (och kräver mer trimplan) för att komma upp i plan. Väl där så får man varva lite extra för att komma upp i 22 knop.
En 26F är ingen lättviktare från början, så några 100kg hit eller dit spelar nog inte så stor roll. Jag märker tex ingen jättestor skillnad mellan full tank och nästan tom.
Du ska se att med nya pigga hästkrafter kommer båten att gå som aldrig förr till våren. :-)
2023-12-18 20:03
Johan Ek
Medlem
24 Family
Våra nuvarande propar är treblad 14x15", enligt egen mätning. Har inte hittat någon märkning på dem.
2023-12-19 16:01
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Jag tycker det verkar som något är fel med dina siffror, antingen utväxlingen i drevet, stigningen eller varvtal. Jag förutsätter att du mäter farten med GPS så att den är korrekt. Lägger man in dina värden i en propellerkalkylator så blir det ett väldigt högt slip tycker jag.
2023-12-20 07:45
Johan Ek
Medlem
24 Family
Hej Johan, ja, jag mäter med GPS. Har uträkningen något att göra med att båten har två propellrar? Hittade en kalkylator där man specar antal motorer.
https://vicprop.com/planing_size_new.php/?m=1
2023-12-26 09:45
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hej, vi har upptäckt vid en närmare koll att det är olika dimension på propellrarna. 15x15 och 14x15. Blir till att skaffa samma dimension :)
2024-02-19 21:55
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Enligt uppgift i testrapport för 26F med 2xAQ130/270D, utv: 2,15:1 med 15x16 prop, så ligger 20 kn i 4000 varv. Blir då 18 % slip.
2024-02-24 15:51
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Har haft 2*130c , Det som gav bästa effekt för mig var 2 saker.
1 köpte renoveringssats från usa för pai44 förgasarna och bytte nål packningar mm och gjorde rent allt i dem mha fotogen mm.
Sedan synkade dem och justerade ut nålarna rätt antal varv från inskruvat läge.
2. Efter att till o med under säsong fått justera tändläget så bytte jag till 123ignition fördelare och sålde de gamla. Superbra tomgång , bättre effekt och kurvan hålls.
2024-03-25 08:34
Börje Edlund