!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Utväxling 280 duopropp drev

Har en DeepSea 32 fly med 2st 280 drev kommer inte upp i mer än 12 knop tror det är 6or propellrar på nu

2023-07-26 17:02

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Har det fungerat förut och vad har ev ändrats sedan det slutade att fungera som tänkt ? Vad har du för motorer i båten ? Diesel med turbo ?

2023-07-26 17:23

Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea

Dom böt propellerna när motorn var på renovering och så sjö satte vi och han köra typ 15 distans sen gick andra moroten sönder så vi kunde inte gå med båda motorerna så den renoverades under vintern och i år testade vi vilken Max fart vi kom upp i motorerna är 6,2 l v8 diesel GM

2023-07-26 17:32

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Dom böt propellerna när motorn var på renovering och så sjö satte vi och han köra typ 15 distans sen gick andra moroten sönder så vi kunde inte gå med båda motorerna så den renoverades under vintern och i år testade vi vilken Max fart vi kom upp i motorerna är 6,2 l v8 diesel GM

2023-07-26 17:32

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Förutsätter då att båda motorerna och dess drev inkl underhus satt där innan och allt fungerade som tänkt dvs innan de båda resp motorhaverierna. Om nu även propparna byttes så borde de ju bytts ut till samma modell såvida inte maskinerna ändrats på något sätt. Har du versionen med eller utan turbo på dessa motorer ? Om det är modellerna utan turbo har du bara ca 165 hk styck och det kan nog gå trögt om det monterats på propellrar med för hög stigning. Du kommer väl precis till planingströskeln och sedan orkar det inte upp och över. Tröskeln är i o f s väldigt diffus på detta skrov, men kanske att det ändå inte orkar upp. Har du däremot turboversionen så har du någonstans mot 230-250 hk och det borde absolut knuffa iväg skutan.
Jag har dubbla AD41:or (turbo) i min DeepSea, VP290 DP drev och A5 proppar. Fungerar alldeles utmärkt. Gissar att den toppar mot 30 knop under gynnsamma förhållanden, vill dock inte stressa maskinerna dit. Dessa AD41:or har den egenheten att turbinhjulen i resp turbo fastnar eller roterar trögt när motorerna stått stilla en längre tid. Det svartryker och går inte fort då. Bara att lossa luftfilter burkarna och peta på turbinhjulen så de kommer igång igen, sedan fungerar det igen.

Kolla vilken modell på proppar du har, börja där. Om de är rätt förefaller det ju vara mer sannolikt att motorerna inte levererar som de ska.

2023-07-26 18:27

Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea

Dom viste inte vilken stigning det var då dom var så gammla o slitna o dom chansade. Utan turbo

2023-07-26 19:59

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Ok, då är det nog propparnas stigning som är för hög om du säger att det är A6:or. Maskinerna orkar helt enkelt inte knuffa upp båten i plan då kraften inte räcker till för att få upp varvet på maskinerna. Blir liksom en ond cirkel då kraften i motorerna ökar med ökat varv. Inget varv, ingen kraft. Inte alldeles lätt att veta vilka proppar du ska söka rätt på, men kanske något i stil med A4:or. Varje steg du ändrar i prop storlek ändrar varvet med ca 125 rpm med båten i planande fart. Det behövs förmodligen rätt lite för att du ska komma över tröskeln och farten ökar till mer är 12 knop.

2023-07-26 20:07

Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea

Tackar för svar får väl kolla med en propeller firman finns någon att rekommendera

2023-07-27 10:53

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Jag tycker att de som monterade dit nuvarande propellrar borde stå till tjänst med någon form av bytes övning så att det hela fungerar. Rimligt att de tar ansvar för att "paketet" fungerar vid leverans. Propellertrim AB, Stockholm brukar annars ta inbyte och ge dig andra proppar mot en dos pengar emellan.

2023-07-27 11:22

Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea

Okej får väl kolla med propeller trim dom som gjorde allt har gått i konkurs

2023-07-27 12:32

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Hmm, kanske fanns goda skäl till att de gick i konkurs...

2023-07-27 18:26

Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea

Ja förmodligen

2023-07-27 18:41

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Har du tittat på de olika testrapporterna i arkivet? De ger lite ledning iom uppgift om effekt och utväxling samt propellerstorlek och hastighet. Duopropp fanns nog inte när det begav sig men kan kanske översättas.

2023-07-31 19:18

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Ja men det blir svårt att när endast är singel propeller tackar för hjälpen

2023-08-01 11:52

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Enl testrapporten så gör en 32a ca 23 knop med Aqd 40 som enl rapporten har 125 hk. Singelpropeller 16x15 och utvx 1.61:1

Går man in i VPs propeller guide för duoprop så kan man utläsa att vid 23 knop och Aqad 40 (155hk) utvx 1.95:1 så hamnar man på A4 propellrar nästan A3.

Vi fick även reda på att Thomas 32a med AD41 or (200hk) gör 30 knop med A5 propellrar. (info om drev-utvx saknas)

Så om Kenneth får fram sin drev utvx kan man göra en mer precis gissning, uppgifter om vad hans 6.2 dieslar ger vet vi inte exakt heller.
Vet man vilka maskiner som suttit innan 6.2orna?
(kan kanske ge info om vilket utvx dreven har)

2023-08-02 12:37

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Vad som satt innan vet jag inte o utväxlingen kanske man kan få fram någonstans får försöka leta reda på det när den kommer upp ur vattnet motorerna ger 165 hk var

2023-08-02 15:17

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Står det någonstans på dreven vad är för utväxling det är aq 280 drev

2023-08-02 15:27

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

När det var nytt så fanns det en märkning/id-bricka på ovansidan framför locket.
Annars så får man ta bort propellrarna för att se utvx.
..... 2.30:1
.....1.95:1
.... 1.78:1

Hur mkt orkar motorerna varva i 12 knop?
Har du samma riggvinkel som förut? Du kanske har powertrim?

2023-08-02 16:44

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

2000 rpm men motorerna ska ju kunna varva runt 3000 rpm

2023-08-02 18:01

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Dreverna sitter som förut Trimplanen är samma

2023-08-02 18:28

Kenneth Larsson
Medlem
32 Deepsea

Hej.
Vi har 2st AQAD40B på 165hk i vår 32 Deepsea. Drevutväxlingen är1,95:1 med A5 propellrar. Enligt uppgift gjorde båten 27knop efter turbobyte för ett antal år sedan. När vi köpte den för 3 år sedan gjorde den 26kn vid 3550rpm och i år ca 24-25kn vid ca 3450. Varvtall och effekt har alltså minskat något de senaste åren. Jag tänker att Kenneths båt/motorer borde ha liknande prestanda som vår.

2023-08-02 22:46

Jonas Robertsson
Medlem
32 Deepsea

GM 6.2 diesel har maxvarv 3600 rpm enl spec på nätet.
Kenneths varvar 2000 rpm i 12 knop med duoprop A6or.
Vi vet inte utvx på dreven ännu. Men om varvet lyckats montera samma storlek på propellrar som förut så har kanske dreven en annan utvx än 1.95:1.

Vid 2000 rpm så borde man ligga nära maxvrid på 6.2orna.
275 lb-ft. @ 2,000 rpm (peak) vilket blir ca 372.90Nm

En AQAD40B har nästan samma vrid trots turbo men slagvolymen är lägre.

Vilket leder oss tillbaka till vad Thomas skrev, dvs att motorerna kanske inte ger full effekt. Har firman som satte ihop motorerna ställt dieselpumparna på "märket" så kan de vara lite lågt ställda vilket ger lägre effekt. Hur låter motorerna? Går de väldigt mjukt/tyst med lite diesel knatter kan det vara ett tecken på lågt ställd pump. Prova då att vrida dem 1/16 del till 1/8 dels inch så blir det mer effekt.
Ryker dom? Färg på avgaserna under belastning?

2023-08-04 11:07

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies