!
Hej!
Jag har nyligen köpt en Coronet Explorer II:
https://www.coronet.nu/?rID=300&intHR=3&intVesselID=820
Härlig båt att köra med när allt fungerar.
Nu till mitt stora bekymmer:
Nu i helgen när jag var på besök i gästhamnen i Gustavsberg så la motorn av.
Har haft lite folk som kollat på båten och deras förslag är spontant att en ny motor och nytt drev behövs.
Detta kom lite som en chock då jag hoppats att den skulle funka åtminstone denna sommar.
Har ni några tips på någon som meckar Penta (Aq171a från 1988) i Värmdö, utan att bara klaga på att man har en för gammal motor?
Det är tyvärr något alvarligt problem med motorn då kamremmen inte går runt när man kör på starten.
Är det någon av er som kan åta er ett sånt projekt att gå igenom och felsöka, eller vad ska man göra?
https://www.coronet.nu/?rID=300&intHR=3&intVesselID=820
2023-07-24 10:36
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Har inte kännedom om någon bra meck i området, men sök på anslagstavlor mm i det lokala området / marinan. Inte lätt att hitta någon med tid mitt i sommaren. Har dock svårt att tro att det ska handla om att byta motor och drev eftersom det fungerade tills nyligen. Är ganska säker på att någon med rätt kunskap kan konstatera att det är kamremmen som gått av el dyl. då stannar motorn eftersom en rad funktioner kommer i otakt. Är tyvärr en enkel gummirem som kan brista när som helst, men gärna efter hög ålder. Dessvärre kan det vara så att motorns s k ventiler kan ha krockat med kolvarna och gjort åtminstone några av dem krokiga. Om haveriet hände vid lågt varvtal så kan skadan vara rätt ringa (med lite tur...). Om högre varvtal möjligen mer trasigt. Att byta krokiga ventiler och kanske någon skadad s k styrning är ingen stor sak för en motorrenoverare med rätt kunskap. Föreslår ett samtal till Enebybergs Motorrenovering AB så kan de säkert ge dig mer info om aktuell motor och förmodade skador. Har du tur så har de en renoverad topp färdig att byta med din defekta. Om inte så fixar de din inom en kort tid. Återstår bara att hitta någon som kan byta och fixa övriga delar av reparationen. Behöver inte nödvändigtvis vara en marinmeck, bara någon som kan tänkas åka till båten och har lite kunskaper om en Volvo motor. Skulle säga att byta topp eller ta bort och åter montera en reparerad bör stanna inom ca 1 dags jobb. Svårare är det inte för någon med rätt kunskap.
Hoppas denna info kan bättra på känslan av att du snart är ute på sjön igen. Låt inte kraxande röster om byte osv få dig på fel tankar. Det mesta går att laga med rätt personer och kompetens bakom verktygen.
2023-07-25 23:57
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Hej och tack för uppmuntrande svar!
Det hände efter smala infarten till Gustavsberg, så farten var garanterat mindre än 5 knop. När jag skulle öka farten lite efter navigeringen mellan prickarna så dog den. Den har aldrig gjort så tidigare.
Kamremmen är gammal och ganska sliten, dock så är den inte av vad jag kan se.
Båten måste trailras därifrån idag och min plan är att ta den till min vinterförvaringsplats på Färingsö.
Tänker att oavsett hur illa det är så blir det nog inget mer åka denna sommar, så därför är problemet inte akut och behöver fixas mitt i sommaren. Däremot så vore det ju väldigt trevligt om det går att få liv i den till i vår igen.
Håller alla tummar jag har att motorn inte måste bytas, men just nu känns det lite motigt.
2023-07-26 08:27
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Har nu pratat med Enebybergs motorrenovering som inte arbetar på stans södra sida. Han hänvisade till Patrik på båt och bilakuten.
Patrik i sin tur men att motorn behöver lyftas ur för att felsöka och att en reparation går på mer än båten är värd.
Uscha, nu känns det eländigt igen.
Några förslag eller glada tillrop?
2023-07-26 10:59
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
*menar* inte men att motorlyft diagnos och byte av delar på verkstad sannolikt blir dyrt, men att om någon kan göra det själv blir det inte så farligt.
Tyvärr har jag varken verkstad eller kompetensen.
Suck!
2023-07-26 11:05
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Alltid svårt att sia om en motors skada och defekter. Kan dock inte föreställa mig att ett byte ska behöva ske om den inte rostat sönder eller på annat sätt är väsentligt skadad. Gissar trots allt på en havererad kamrem. Kan ha gått av längst ner mot vevaxeln där kugghjulet är minst i diameter, kan också vara så att flera tänder på remmen gått av och att den därför inte driver längre.
Tyvärr så har förmodligen kolvar och ventiler krockat under rotationen som återstod vid rembrottet. Vrid inte mer på tändningsnyckeln så motor fortsätter att rotera i otakt. Skadan är säkert redan maximerad, men med lite tur så kräver det bara byte av ett antal krokiga ventiler som kolliderat med kolv eller varandra. Allt detta är kopplat till en motordel, nämligen cylinderhuvudet (toppen). Skruvas relativt lätt loss från motorn och repareras separat medan övriga delar inte bör kräva någon direkt reparation. Allt avslöjas när toppen är loss.
Eftersom du nu ändå är på väg att avsluta säsongen så ges det ju helt andra möjligheter till reparation. En modell är att lyfta ur hela motorn ur båten och ta den till en lämplig verkstad. Öppnar sig säkert fler aktörer då än att få någon till båten som gör jobbet på plats. Att lyfta ur motorn är inte så komplicerat. Kanske kan du på egen hand lösa detta med lokal förmåga. Skaffa en europall och spika dit extra träklossar under motorns tassar. Ställ allt på en släpvagn och dra iväg till en verkstad. Om det då är något mer fel på motorn fixas det rätt lätt i samma övning. Inledd övningen redan nu så du är redo till våren. Charmen med gammal båt är överraskningarna och att det alltid finns något att laga....
2023-07-26 11:33
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Ok, kan förstå att det är lite dystert just nu. Håll dock huvudet lite kallt. Om du lyssnar runt lite i dina trakter, efterlyser lokal hjälp i båtklubben, här på Coronetsidan osv så finns det säkert någon som kan hjälpa dig med att lyfta ur motorn och få ner den på ett släp. Det lär inte behövas så mycket felsökning om det snabbt kan konstateras att kamremmen är av. Då vet de flesta motorrenoverare vad som gäller med aktuell motor. Du behöver säkert inte ens montera ur motorn för att se om remmen är av. Lossa någon front- el toppkåpa och peta på eller dra i remmen. Är den av rör den sig lätt. Är den spänd sitter den fast och du kan inte flytta eller få den att röra sig. Med tiden framför dig så hittar du helt säkert en lösning. Att båtens värde sammanfaller med en reparation är ju inte kul, men alternativet att slänga bort båten är ju sämre. Sista alternativet är att sälja som den står till någon som på egen hand kan laga den.
2023-07-26 12:17
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Hej!
Det här känns nog lite värre än vad det är...
Vi pratar väl om en 4-cylindrig Volvomotor?
Tydligen byggd på Volvos lågfriktionsmotor. Verkar finnas lite för och emot den (det gör det med det mesta!). Det jag vill komma till är att motorn väger relativt lite, jämfört med en V8'a. Får du bara in båten i en hall så borde det vara enkelt att ta ur motorn. Det gäller bara att du kan "frilägga" motorn maximalt.
På min DC21 så lyfte vi ur V8'an med en lastbilskran, gick förvånandevis enkelt. Gott om plats runt motorn.
I ditt fall med en 4-cylindrig motor räcker det säkert med en enklare lyft och några medhjälpare.
Att du befinner dig i Sverige betyder ju att det finns väldigt många "hemmaskruvare" som kan Volvomotorer utan o innan.
Jag tycker att du ska gå på Thomas råd och få hjälp med att ta av toppen först för att fastställa om kolvar och ventiler krockat, det gör de inte på alla motorer när kamremmen ryker. Om ventiler o kolvar har krockat så skulle jag tveklöst ta ur motorn för att säkerställa skicket på kolvar och vevstakar.
Jag hittade en artikel om denna motorn där det står att vevstakarna är väldigt klena och då finns alltid en risk för att någon har krökt sig.
Försök hitta en hobbyskruvare som jobbar med bilmotorer, annonsera på Blocket vet jag! Om du sedan måste renovera toppen mm så får du anlita en renoveringsverkstad för finliret.
Det viktigaste: Ge inte upp! Själv visste jag inget om motorer när min bil hade havererat för 40 år sedan, men med tid och goda vänners råd kan man uträtta storverk.
Lycka till!
MVH Johan
https://www.maringuiden.se/forum/topic/30215-skillnad-p%C3%A5-aq-171-a-c/
2023-07-26 18:38
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Stort tack för alla svar och glada tillrop!
Allra helst vill jag såklart få liv i båten.
Det är lätt den roligaste, mysigaste båten jag haft hittills.
Mitt problem är att jag bara kan mecka relativt enkla saker med motorer, inte är så överdrivet rik, och har väldigt dåligt med fritid.
Just nu testar jag alla alternativ och annonserar för fullt efter:
1: Folk som kan mecka och lyfta motor
2: I andra hand någon som vill ta över båten och kan ge motorn det den behöver
2023-07-26 19:46
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Lycka till, kommer helt säkert lösa sig på något bra sätt.
2023-07-26 22:34
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Timos motor verkar gilla att mecka aq171a. De har tyvärr flyttat till visby, men tar emot motorer på pall, och verkar ha rimliga priser.
Frakta motor på pall verkar inte heller dödsdyrt.
I så fall gäller det ju "bara" att få till hjälp att lyfta i och ur motorn.
Några tips om det? Har skickat en fråga till marinan om de kan tänka sig att lyfta ur och i...
2023-07-27 17:00
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Även om du inte mekaniker på heltid så kan du med ringa medel få ur motorn själv. Tricket är bara att hitta en lämplig kranbil som kan bistå. Motorn är inte speciellt tung, gissar på ca 300 kg komplett så nästan den enklaste kranbil kan lyfta utan problem. Gäller bara att kranen har lite längd och höjd om båten står på vagn.
Det är inte så många förbindelser mellan båten och motorn. Lossa slangar, elkablar och manövervajrar på motorn. Ta bilder och märk upp resp del du lossar med maskeringstejp där du skriver någon bra info. Rent fysiskt står motorn på två "tassar" i framkant. Lossa dessa tassar på enklaste sätt förslagsvis från den balk som de står på. Lossa startmotorn, större klump som sitter nere på ena sidan. Glömt inte att koppla bort batteriet då du på startmotorn har direkt matning av 12 V. Om kablarna kortsluts blir det inte bra... Sedan delar du motorn från den "koniska" kåpan som går in i drevskölden. Motorn hänger i bakkant i denna kåpa. När sedan allt är loss är det dags för lyft. Hit kan du förbereda i lugn och ro för att sedan boka kranbilen. Med lite tur finns det öglor att lyfta i annars får det läggas mjuka sling runt motorn. När allt är uppspänt och motorn precis lättat med framtassarna från balken så ska motorn framåt ca 20 cm för att komma loss från drivaxeln i bakänden. När detta väl är gjort är det bara rakt uppåt som gäller. Detta var snabbversionen, men vill verkligen påtala att det egentligen inte är svårt ens med normal händighet att lösa detta. Återmonteringen kan vara lite besvärligare, men i princip omvänt förfarande.
Precis som Johan sa i sin text bör du ha gott om utrymme runt motorn att komma åt osv. Om du tror dig våga dig på övningen så kan jag i förberedande syfte prata igenom övningen per telefon med dig när du står i maskinrummet. Vem vet, du kanske byter yrke i framtiden...
2023-07-27 18:50
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Detta gillar jag!
Jag har bara en fråga: Thomas, du menar väl att motorn ska rakt framåt 20 mm (ej cm) (splines på drivaxeln) innan man kan vinkla upp och ut motorn.
Om det är sötvattenkylning kan man med fördel ta bort den klumpen också.
Självklart ska alla vätskor tappas av mm mm.
Försök hitta Volvo Pentas manual till motorn, bra att ha åtdragningsmoment och sprängskisser.
Hoppas verkligen att Tommy gör detta. Efter en sådan operation kommer du ha fått en mycket bra kunskap om hur allt hänger ihop och har en större chans att klara problem och underhåll själv, vilket kan vara ovärderligt i en nödsituation.
Lycka till!
2023-07-27 21:55
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vill som sagt väldigt gärna fixa den.
Är dock tveksam till om jag har ork, tid, kontakter och kompetensen. Börjar väga mer emot att sälja den till någon som har mer tid, och ork att ge den vad den behöver.
2023-07-28 09:45
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Det är absolut cm, kanske att jag tog i lite mycket, men 10-20 cm är det allt då motorns svänghjul och den adapterplatta som sitter skruvad på denna ska ut ur kåpan innan det är fritt uppåt.
Förhoppningsvis sitter det inte en massa utrustning på skottet framför motorn som hindrar förflyttningen. Om så är fallet får det övervägas vad som måste bort för att komma förbi. Antingen motorns sötvattensystem eller delarna på skottet. För att slippa skruva onödigt mycket på motorn i den trånga miljön hoppas jag det finns utrymme framför.
Om det visar sig svårt med kranbil så är det fullt möjligt att köpa en 500 kg:s kättingtelfer på Biltema el Jula. Backa in båten på sin trailer under lämplig och stadig konstruktion ex.vis carport, mastkran el dyl. Fäst telfern in denna takkonstruktion gärna med längre sling ifrån fästpunkten. Lyft upp motorn så dess lägsta punkt hänger över relingskanten/räcke. Dra undan båten och ställ ner motorn på en släpvagn istället. Är hyggligt enkelt att göra detta under sommartid när vädret är med oss. Dessutom slipper man stressen av en kranbil som står och väntar och tickar pengar. Om något krånglar stanna upp och fixa. Jobba lite i taget om tiden kniper.
2023-07-28 09:58
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea
Klart jag ska ha kvar denna superfina båt!
Då båten ändå står nära en verkstad just nu så fick de uppdraget att lyfta ut motorn. Lyftet kostar i alla fall mindre än 10kkr. Sen får motorn åka EU-pall till Gotland, där Timos motor får göra lite magi med den.
Kommer troligen att ta hjälp att lyfta i motorn igen då det är dags, men jag lovar att lära mig att ta hand om den väl på sikt, även om jag inte har energin och tiden som krävs just nu för ett motorlyft.
Bra forum detta.
Återigen stort tack för allt stöd och glada tillrop!
2023-07-28 12:25
Tommy Eneroth
Medlem
21 Explorer II
Som i sagorna, ett lyckligt slut....
2023-07-28 13:37
Thomas Johansson
Medlem
32 Deepsea