!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Plastskada.

Hej, jag har precis tagit bort tyget inuti kabinen på min 24 midi (-76) för att klä om den. Efter nedtagning så hr jag till min förvåning hittat två ganska stora sprickor i plasten. Skadan ligger på båda sidorna strax under hörnen på fönstren. Sprickorna syns bara på insidorna. I bifogade bilder syns babords sida, som har den största sprickan. Har ej hunnit tagit bort det gamla limmet från klädseln ännu, så hoppas det går att se.
Nu till mina frågor:
1) denna skada kommer i min vetskap från innan mitt ägande av denna båt. 7 år sedan.
Hur kan den ha uppstått?
2) hur allvarligt är det?
3) hur lagar man bäst en sådan här skada?
Jag känner ingen svaghet eller mjukhet när man går på ytterdäck, men känns ju inte ok när man ser insidan.

2022-03-27 18:47

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Här kommer en till bild på lite håll för att lättare se var i båten skadan är lokaliserad.

2022-03-27 18:49

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Övergång mellan horisontell (däck) och vertikal (ruffsida) innebär höga krav på dimensionering. På min Weekender har jag fina sprickor i gelcoat på motsvarande ställe. Det är tecken på överbelastning, på en 50 årig båt kanske inte så konstigt. Speciellt däcket med inlagd balsam är en i grunden svag konstruktion om livslängd skall prioriteras. Jag skulle slipa ner plasten och glasfiber några mm till någon cm, mät för säker dimension. Slipa rejält runtom. Du behöver komma ut från sprickan 2 - 3 dm för att plasta en kraftig förstärkning. Endast glasfiberväv, du skall ha hållfasthet. Sätt området i spänn under arbetet så att du "lyfter däck". När det härdat sjunker det något. Du behöver plasta på tjockare än det var. Fundera om du inte bör bygga en sträva från rutsarg/däck ned mot skrovsida. Sannolikt behöver du fixa båda sidorna. Bara några synpunkter, lycka till.

2022-03-28 17:44

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Tack för ditt svar! Det var mycket intressant information. Jag funderar om jag eventuellt ska såga upp underifrån. In till balsan. Detta så jag kommer att att plasta även ovanifrån.
Dock osäker om det verkligen är en valid idé. Är ju trångt där…

2022-03-28 19:58

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Lite klarifikation på min kommentar ovan. Med att såga upp till balsan. Detta skulle då göras vid sidan om skadan. Under skrovet där man går (skardäcket). Så var iallafall min tankegång…?

2022-03-28 20:00

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om du inte har ytsprickor i gelcoat kan ju ett "stag" enligt min beskrivning ovan vara en enkel lösning på belastningsproblemet. I original är däcket byggt som en bro utan pelare, all belastning vilar på däckkanten. Hade man tänkt till (vid tillverkningen, lite dyrare)hade ett spant suttit på sidan med avlastning mot rutkantens nedre del och fäst mot skrovsida under fönstret.

2022-03-29 10:12

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Blir som minimum stag som du säger, samt plastlagning av sprickan från insidan. Eventuellt provar jag att borra in underifrån för att se hur det ser ut i balsalagret… Skulle hemskt gärna plasta från båda hållen…
Tack igen!

2022-03-30 00:39

Emil Salling
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies