!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Drivmedel E 10

är den nu aktuella "reduktionen", men mer kommer, dvs etanol inblandning.
Vore tacksam om någon kunnig person tog upp tråden om vad vi kan tanka våra kära coronetter med.
Kan en rimligt ny (10 år) gammal 6:a MerCruiser 4,3 l - 225 hkr köras på E 10 ??

2021-08-31 12:45

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

Hej.
Jag är ingen expert på drivmedel men jag har mycket svårt att se att det inte skulle gå att köra på. I övriga Europa är det i många länder sedan flera år vanligt med E10 och i USA ännu längre vad jag hört.
Jag tror inte att skillnaden mellan 5 och 10% gör någon märkbar skillnad.

2021-08-31 16:45

Jonas Robertsson
Medlem
32 Deepsea

Hej
E10 har lägre energiinnehåll => ökad förbrukning.
Jag har sökt men inte hitta så tydliga/detaljerad information ang fysikaliska och kemiska egenskaper/skillnader.
Oftast bara en lovsång till E10 och miljöfördelarna.
Men komihåg att Sveriges totala CO2 utsläpp är ca. 1,2 promille av det globala.
Så visst räddar vi svenskar det globala klimatet ....?
Medans enbart Kinas ökningstakt per år(2018-2019) motsvarade ca. 5 ggr Sveriges totala 2019 årliga utsläpp. Hmmm.
http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions

En sida om E10 från "Drivkraft Sverige" länkar jag oxå .
Där finns lite att läsa. De har även den goda smaken att i sidans lilla filmsnutt visa en Coronet 21 DC !
https://drivkraftsverige.se/uppslagsverk/information-till-batagare-med-anledning-av-inforandet-av-e10-bensin/

mvh Ingemar

2021-08-31 17:51

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack känner ungefär detsamma, media skriver en hel del men som vanligt utan än allmänna upplysning. Fler synpunkter och erfarenheter är intressanta. Kör en 2001årsmodell med 2,5 liters bensinbilmotor och har inga farhågor för detta fordon.

2021-08-31 17:52

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

Vid samtal med en servicetekniker -ej båtmotor- påpekade han att redan dagens (gårdagens) bränsle har inblandning av etanol, 5%. Dvs de packningar, ledningar, etc vilka ej tål etanol borde "gett upp" tidigare. Frågan är huruvida ökningen från 5 - 10% ökar risk för skada..... Sedan vet man ju att risk för vatten i bränslet ökar med alkoholer (etanol). Som vanligt får vi väl senare se effekten av inblandningen. Vårt dilemma är att vi har båten stillastående lång tid och att detta kan påverka bränslet i vår.

2021-08-31 20:13

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Förstår överhuvudtaget inte vad Sveriges kontra Kinas eller övriga världens utsläpp har med frågan om att E10 fungerar i våra motorer eller ej, bara ett enligt min mening ett korkat politiskt inlägg som inte har med Coronet klubben att göra.

2021-08-31 21:54

Jonas Robertsson
Medlem
32 Deepsea

Jonas hallon vad menar du ? Förtydliga ditt budskap " inte med Coronetklubben att göra" Har vi brutit mot några oskrivna regler bryggsnacket ?

2021-09-01 10:23

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

Hej Bjarne
Din fråga om E10 går att använda på våra motorer är givetvis relevant.
Det jag vänder mig mot och har åsikter om är Ingemars inlägg om Sveriges ev påverkan på klimatet. Det anser jag inte har med Coronet att göra. Men som sagt det är min åsikt.
Mvh
Jonas

2021-09-01 14:00

Jonas Robertsson
Medlem
32 Deepsea

Ok delar din åsikt. Vi talar i detta forum inte om världspolitiken eller dess påverkan på coronetägandet. Strikta sakfrågor o inget annat

2021-09-01 15:01

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

Hej
E10 riskerar ju ställa till det för båt och bilägare vilket framgår i länkade Drivkraft Sverige artikeln. Och i den kontexten tog jag mig friheten att kommentera om hur stor klimatnytta det svenska E10 användandet kan göra.
mvh Ingemar

2021-09-01 23:18

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jeg bruger altid oktan 98/99, det er heldigvis KUN E5.

2021-09-02 15:23

Uffe Bruhn Mathiesen
Medlem
22 Sport

Det enklaste vore väl att skriva till tillverkaren/generalagenten, ange motonummer och fråga om råd. De bör ju veta. Sedan har vi ju alla kringprodukter i form av rör och slangar. Om det står en beteckning på dem kanske man kan klura ut om de är lämpliga eller inte.

2021-09-05 15:45

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Motorinstallationerna är ganska lika vad avser tillverkare respektive ålder. Variabeln driftstimmar tror jag har mindre betydelse. Skulle vi samla svaren på våra förfrågningar i detta forum minskar risken för stora felbeslut i frågan om reduktion idag o framöver. Det var så jag tänkte. Fackmässiga uttalande o mindre spekulationer och inga miljöaspekter i detta forum hsn Bjarne

2021-09-05 17:26

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies