!
Hej, finns fler här i klubben som har eller har haft en 26:a med dubbla AQ130? Årsmodell -78 med 280-drev. Jag är intresserad av vad ni har för bränsleförbrukning? Jag har gjort uppskattning med hjälp av analoga bränslevisaren över längre sträckor. Vill skaffa en digital flödesmätare för säkrare mätning och momentan förbrukning. I 6,5 kn / 2600 v/min och endast en motor igång dras 1,6 l/nm. I 17 kn 4300 v/min med båda motorerna totalt 2,4 l/nm och i 20 kn 4800 v/min 3,3 l/nm. 2 vuxna ombord, semesterpackning, fulla tankar. Är det rimliga siffror för 40 år gamla motorer? Eller vad har ni gjort för att komma lägre? Jag ska testa lågfartsläget med båda motorerna igång, men tror inte jag kommer lägre än med en. Se testdata i arkivet:
https://www.archive.coronet.nu/hires/index.php?ID=1445
2021-08-27 17:18
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hej.
Jag har samma bestyckning och totalrenoverar just nu bägge motorerna (och resten av båten), inklusive installation av 123-fördelare. Kan bistå med info kommande vår om förbrukning.
De siffror du nämner känns dock rimliga jämfört med vad motorerna drog orenoverade, möjligen lite hög lågfartsförbrukning. Min bild var att en motor i lågfart (6knop) drog en dryg liter per nm.
2021-09-04 18:31
Björn Jonsson
Medlem
26 Family
Tack, Björn, nu är motorerna inspekterade och kompr.prov taget. Den ena inom fabriksvärdena och den andra strax under, men helt ok enligt mekanikern. Jag tror att boven gällande fart och bränsleförbrukning är drevens trimvinkel. Nu har de stått i innersta läget, vilket gör att de inte varit vinkelräta mot vattenytan i planing. I helt utställt läge (tredje läget) kommer de att stå bättre med mer kraft i färdriktningen. Har läst att det kan skilja 15 % i fart vid samma gaspådrag och därmed bränsleåtgång. Och räknar man just 15 % så skulle man komma hyfsat nära referensvärdena för vår båt. Förgasare och tändfördelare ska även renoveras. Den enas stroboskopvärden varierade onormalt. För övrigt behöver kuggarna ses över på ena startmotorn alt. kransen på motorn, eftersom startmotorn inte tar vid första försöket. Startmotorn går runt men inte motorn. Kanske även beror på att startmotorns kugghjul inte slår till.
2022-01-26 19:56
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Ang trimläget så ses vår båt på övre bilden i 17 kn, med dreven max infällda. Nedre bilden har jag hittat på nätet från samma båtmodell, men har ingen uppgift om fart och trimläge där. Känns som nedre planar bättre.
2022-01-26 20:13
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
För övrigt ska sägas att på övre planingsbilden ovan (vår båt) saknas det ena trimplanet och det andra är uppfällt. Ska fixas i år. Träklossarna ska bytas.
2022-01-27 18:49
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hej , hade förut 2 X130 med 280 drev . Förbrukning vid marsch ca 17 knop låg vid 2,4 l/nm . Så det stämmer nog .
2022-02-13 07:46
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Hej Björn, hur har motorrenoveringen gått?
2022-05-10 12:56
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hade 2 aq130c med 270 drev utan trim.
Drog ca 2,5 l/n i bästa hastighet 20-22 knop. Med blyersättningsmedel, när jag bytte till 123ignition.
Nu har jag en ny v6 mercruiser 4.5L 250hk med bravo3 duoprop. Drar ca 1,2 runt samma.
2022-05-30 19:33
Börje Edlund
Hej Björn, hur har motorrenoveringen av AQ130 gått? Skillnad i bränsleförbrukning?
2022-08-08 10:43
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hej, har inte sjösatt än tyvärr. Återkommer så fort jag har mer info,
2022-08-08 13:23
Björn Jonsson
Medlem
26 Family
Tack, lycka till! Vi har renoverat förgasare och tändfördelare. Förbrukning med en motor i 5-6 kn på 1,1-1,5 l/nm beroende på last. Med två motorer i samma fart och utan last ~2 l/nm.
2022-08-08 15:58
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family
Hej, vi kör som sagt en 26 Family med dubbla Penta AQ130D (110 hk) och 280-drev. Har trimplan, men inget powertrim. Nuvarande 3-bladiga propellrar är 14x15 tum. Maxvarv strax över 5100 v/min. Ni som kör/kört med den här bestyckningen, har ni haft samma prop.diemension? Eller har annat fungerat bättre?
2023-01-14 18:07
Daniel Ottosson
Medlem
26 Family