!
Tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av Seasall 270 eller 250 som ni installerat i era båtar.
Jag har i dagsläget en VP 41:a i min F24:a. Den fungerar bra men känns lite trög och är både lite bullrig och rökig.
Är ute efter lite mer klipp och tystare gång. Tänkte ett tag att jag skulle satsa på en bensinare men fan vet om jag är mogen för det.
Har läst mycket gott om Seasall 270 som både har lite mer kraft och dessutom är ett antal centimetrar lägre än 250.
Hälsar Bo
2021-06-02 18:15
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Annars går det mycket bra att uppgradera 41 så man får lite mer kraft.
Dessutom slipper man en motor som är beroende av snabbt åldrande elektronik.
Kanske inte det svar du ville ha...😉
2021-06-04 20:24
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Håller med Sebastian. Sorry Bo.
2021-06-04 21:11
Fredrik Stenhög (Ordf)
Medlem och ordinarie styrelseledamot
30 Oceanfarer
Okänt
ett annat tips - Sune Carlssons båtvarv har en V6-280CE till intressant pris, se bild. Köpte en lätt begagnad V8 för några år sedan och fick alldeles utmärkt bemötande och service.
2021-06-05 00:30
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
P.S. E-modellerna har elektroniska reglage, integrerat start-/stöldskydd.
2021-06-05 00:33
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Det är ju precis sådana här svar jag vill ha, haha.
Gärna olika infallsvinklar. Jag förmodar att det finns ett gäng nöjda Seasall-brukare där ute som ännu inte drabbats av elfel :-).
Jag känner mig ju också väldigt trygg med 41:an, driftsäker och gammal beprövad teknik.
Jag har länge tänkt på möjligheten att skruva på motorn och många har sagt till mig att det är just det jag borde prova innan jag lägger pengar på en ny motor.
Frågan är hur mycket skillnad det kan göra i kraft?
Pallar grejerna (läs motordelar) för att skruva upp pumpen?
Kommer den att ryka ännu mer?
Behövs fler åtgärder än att skruva på pumpen tro? Verkar annars löjligt enkelt....
Att min ryker idag kan jag lätt ändra genom att byta diesel när jag tankar, men då tappar jag ytterligare lite effekt. Vill minnas att den började ryka när jag bytte diesel för ett gäng år sedan.
2021-06-05 12:14
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Måste tillägga att Veronika också är helt inne på Sebastians och Fredriks linje.
2021-06-05 14:27
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag känner till 41:or som gått tiotalet år skrämda till 300 hkr.
Med ett turbo byte till uppgraderingsturbo och ett halvt varv på pumpen så kommer du inte vilja ha någon annan motor.
Men var försiktig. Det går att ställa på för mycket och då kan saker bli förstörda.
Men en ny turbo är nog en bra start.
Har bytt turbo på min nyligen och fick byta utväxling I dreven för att få nytta av den nya kraften. Ökade marschfarten från 22 knop till 28 på 3200 varv/minut.
Faktiskt samma resultat so jag fick på midin.
2021-06-06 22:55
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Tack för tips.
2021-06-08 15:59
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret