!
Hej,
Vi har en DC21 ifrån 1966 som tränger ny Gelcoat på däcket.
Tänkte höra lite erfaringer ifrån forumet specielt omkring hur man bäst behåller så mycket av det originale mönstret som möjligt vid ny Gelcoating.
Mvh
Henrik
2021-05-05 13:47
Henrik Lykkesteen
Medlem
21 Daycruiser
Går inte att bevara original mönster om du lägger ny gelcoat. Man får göra ett nytt mönster (finns mall för det i klubb-shoppen). Om du istället väljer att lacka (t.ex. Double-coat) så kan mönstret bevaras men blir lite "utfyllt".
2021-05-06 16:28
Lars
Tack för svar - Om man går med Double-coat får man då ok hållbarhet?
2021-05-06 16:43
Henrik
Gelcoat är ju inte speciellt hållbart egentligen, men i tillverkningen av en båt så läggs det i ett mycket tjockare lager som går att polera och slipa för att få fint. 2k-Lack är hårdare och behöver inte underhållas lika mycket. Men det är ett mycket tunnare lager som man får lacka om om man får lite djupare skador.
2021-05-06 18:23
Lars
From your photograph, the gel coat looks ok. Have you thought of compounding the surface? Or is there a bigger problem than shown?
2021-05-08 01:30
Barry Simpson
Medlem
21 Explorer II
Hi Barry,
Not to familiar with what “compounding the surface” means? ;-)
The surface is ok but the worn - so its diffecult to keep clean and shiny
2021-05-08 07:26
Henrik Lykkesteen
Medlem
21 Daycruiser
Try to wet sand it with very fine paper - say 600 to 800 to 1200 and so on, the use rubbing and finally polish, and I think you will have shining gelcoat again.
2021-05-08 10:37
Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser
Jag målade om däcket förra våren med DeIjssels produkter. Det går ju ine att slipa i halkskyddsmönstret och på firmans rekommendation har jag borstat det med en ganska grov rotborste + scotch brite och en rengöringskräm som heter Nett Diamant. Därefter 2 lager epoxigrund och 3 lager Double Coat halvblank och halkskyddspulver i sista lagret. Mycket bra resultat! Man kan se att mönstret är lite utfyllt, men halkskyddet fungerar snarast bättre än på den gamla slitna gelcoaten.
https://www.de-ijssel-coatings.se/product/nett-diamant/
2021-05-08 17:06
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
I halkskyddet brukar jag använda polish (eller rubbing, om det behövs hårdare tag) med en hård skurborste. Funkar finfint. För att får bort det torkade polermedlet skrubbar jag med vatten och spolar av.
2021-05-08 17:42
Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser
Ser ut som att din båt redan är omlackad. 1966 var däcksfärgen mörkgrön. Själva halkmönsterprofilen är den äldre varianten så det tyder på omlackering. Har du hittat skrovnumret?
2021-05-08 18:22
Fredrik Stenhög (Ordf)
Medlem och ordinarie styrelseledamot
30 Oceanfarer
Okänt
Sorry tast fel den e ifrån 1968 ;-)
2021-05-08 23:28
Henrik Lykkesteen
Medlem
21 Daycruiser
Henrik.
Compounding is polishing, usually with a machine, using a mildly abrasive ‘compound’. It removes oxidation and a very thin film from the top of the gelcoat/Paint and leaves a new, fresh shiny, clean surface. That can then be protected with a wax polish.
I do this for a living and have ‘compounded’ and polished many old boats to look like new.
2021-05-09 01:59
Barry Simpson
Medlem
21 Explorer II