!
Jag tog av drevet efter att det kom ut sjövatten när jag tog bort startmotorn.
Och då kom sjövatten ut bälgen.
inget vatten när jag tömde drevoljan!
Bälgen såg hel och fin ut. Kan sjövatten komma in från något annat ställe ? Någon som har några bra tips ???
2020-11-30 01:23
Michael Lindblom
Medlem
32 Deepsea
Du måste nog läsa igenom ditt inlägg och förklara vad som hänt, det är lite otydligt :-)
2020-11-30 13:13
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Okey
först upptäcks vid byte av startmotorn att sjövatten kommit in i skölden och rinner ut när startmotorn demonteras.
Därefter kontrolleras drevet vars olja inte är blandad med vatten.
jag lyfter då av drevet och öppnar damasken över drivknuten och där är det sjövatten som kommer ut. Vid kontroll av gummibälgen förefaller den tät ?
Min fråga är kan sjövatten komma in i motorkåpan från motorkylningen och gå bakvägen ut i gummibälgen ??
Kan vatten komma upp i drevet och ut i bälgen för drivningen utan att passera oljan i drevet ?
Eller är enda tänkbara förklaringen att det trots att bälgen ser hel ut att det läcker in vatten där?
Men hur kan sjövatten då komma in i motorkåpan.
Jag har dubbla KAD 42 volvo Penta.
Hag hoppas detta blir lite tydligare
2020-11-30 21:45
Michael Lindblom
Medlem
32 Deepsea
Är ingen expert men med en kvalificerad killgissning skulle jag säga att det antingen är hål i bälgen eller så har den läckt på annat sätt.
Vattnet kan sen passera stöd lagret i struten och slutligen samlas innanför sprängkåpan och förstöra startmotorn.
2020-11-30 21:52
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Okey och från drevet eller sjövattenkylningen på motorn tror du inte på ?
2020-11-30 22:28
Michael Lindblom
Medlem
32 Deepsea
Inte om vattnet var inne innanför bälgen och i struten.
Kylvattet kommer via en koppling utanför bälgen men en egen slang mellan drev och sköld.
2020-12-01 22:25
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Det måste bero på trasig eller felmonterad bälg. Felmonterad på så vis att flänsen (eller vad man ska kalla den) i bälgen inte hamnat i sitt spår, antingen vid inre eller yttre slangklämman. Slit och dra i bälgen ordentligt för att se om du hittar något hål, du ska ju ändå byta den.
2020-12-01 23:25
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tackar gör detta !!
Då blir det bälgen som jag focuserar på och oroar mig inte över andra läkage orsaker.
2020-12-02 04:14
Michael Lindblom
Medlem
32 Deepsea
Att du har vatten i "struten" tyder på läckage mellan drivknut och struten, det sitter en tätning(åtminstone på mitt drev, kontrollera ditt drevs utförande) mellan knut och strut, tätar mot knutens inre del, kolla den och kontrollera också axellagret i "struten", det har ju rimligen "badat"...
2020-12-02 13:20
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Japp tätningen har jag med på mitt utförande.
Då byter jag den.
vad gäller lagret på utgående axeln skall det bytas undrar jag om det går utåt eller om du behöver du lyfta ut motorn
2020-12-02 15:45
Michael Lindblom
Medlem
32 Deepsea
Jag bytte båda strutlagren i min båt pga. lagermissljud i lager( ingen vatteninträngning) V8 5,7L VP 280 DP drev. Motorn behövde demonteras för kunna byta inre lagret.
Om jag hade fått in vatten i strutlagren skulle jag byta lager. Men hur åtkomligheten är för strutlagren till din motor känner jag inte till. Misstänker du behöver ta ut motorn...
Tag kontakt och fråga ngn marinserviceverkstad du litar på. Kolla gärna i Youtube innan så är du lite "påläst" och kan ställa med detaljerade frågor. Lycka till.
2020-12-02 20:46
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Du måste troligtvis lyfta ur motorn för att byta.
Titta på den här filmen
https://m.youtube.com/watch?v=YFjd4XdlzB0
Jag bytte också på min i våras, har samma kombo som Ingemar ovan så det är ju inte lika som din. Rekommenderar dig att skaffa låsringstång med riktigt långa käftar för att komma åt.
2020-12-02 23:39
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret