!
Jag köpte en 21 DC som renoveringsobjekt. Motorn som satt i var en VP AQ 200D, 5,0 l i ganska dåligt skick. Jag fick tag på en 290A, 5,7 l, så den gamla fick bli reservdelar. Den nya har nya limpor och knän, men tyvärr fel modell. Det enklaste är naturligtvis att sätta på limporna från den gamla motorn. En annan lösning är att korta bockhornen och skarva med en längre slang, men det blir kanske svårt att få tätt?
2020-11-11 22:57
Mikael Ström
Medlem
21 Daycruiser
2020-11-11 22:59
Mikael Ström
Medlem
21 Daycruiser
Du blir tvungen att flytta limporna från den gamla. Om alla limpor är i skapligt skick så kan du ju sälja båda paren och köpa nya som passar så behöver du inte fundera på det på några år.
2020-11-11 23:56
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Följ Henriks råd då får du en beprövad lösning! Att kapa bockhorn är inte någon professionell lösning, anser undertecknad.
mvh Ingemar
2020-11-12 11:24
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
byta bockhorn til rätt modell?
2020-12-02 18:17
Peter Andersson
Medlem
24 Family Flybridge
Byta limporna så de passar till bockhornet till ditt 280/290-drev. Limporna som sitter på nu ska vara till bockhorn till SX/DPS/OMC-drev.
Vad satt det för drev på den båt som din "nya" motor kommer från?
2020-12-02 23:31
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
På bilden ser det ut som det sitter en sprängkåpa/strut till ett 280/290-drev. Har du flyttat över den från den gamla motorn?
2020-12-02 23:45
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ja, jag fick inte med svänghjulskåpan, så jag har flyttat över den gamla.
De gamla limporna ser bra ut, men avgasknäna kanske behöver planas för att täta ordentligt.
Jag kan ju spara de nya limporna, de kan kanske komma till användning. Det sägs ju att "har man grimma får man häst."
2020-12-03 16:30
Mikael Ström
Medlem
21 Daycruiser