!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Coronet 26 Family på öppet hav

Hej, jag har fastnat för Coronet 26 Familys kabin- och däcksutrymme tillsammans med dess låga höjd (klarar alla kanaler). Vi har idag mycket glädje av en 5 m kabinbåt, men när man blir några stycken vuxna och barn, krymper båten snabbt :) Det vore även trevligt med en uppvärmd förarkabin vår och höst. Något mer vi söker är en båt med goda och säkra sjöegenskaper på öppet hav, som även klarar dåligt väder. Vi tänker färder över Östersjön, och kanske även Nordsjön och Island i en framtid. Båten ska klara minst 6 vuxna med tillhörande långfärdspackning.

- Jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter hur en 26 Family går i sjögång på öppet hav? Marschfart? Båten tillverkades väl innan CE-märkningens tid, men i CE-termer är vi ute efter en klass B-båt.

- Vilka uppgifter finns om max antal personer/maxlast?

- Vad krävs för motoreffekt/drev/antal motorer för att båten ska plana fint även med maxlast? Hur fort går båten då? Bränsleförbrukning?

Jag tar även tacksamt emot rekommendationer på andra båtar som uppfyller vårt behov.

Mvh Daniel

2020-10-10 18:47

Daniel Ottosson
Medlem
26 Family

När 24an förlängdes och blev 26 så fick den mindre V-botten i aktern så lättare upp i planing och lägre minsta planingshastighet.
Om detta påverkar sjöegenskaperna i grov sjö på märkbart sätt vet jag inte.

Spontant låter 26 fot lite för de äventyr ni planerar men allt handlar om skick på mtrl och skeppare/besättning.

Vi får hoppas att några med erfarenhet av båttypen delar info.

2020-10-12 11:29

Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

En fråga, vad gäller för den önskade klassningen för nya båtar. Det borde ju gå att lista ut vilka krav som båten klarar respektive inte. Kritiska punkter kan vara rutinfästning, storlek på rutor, samt ytor (tex akterdäck) som kan bli översköljda och som saknar tillräcklig avrinning. Det finns säkert fler aspekter, vore kul att höra om någon vet.

2020-10-12 14:20

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Tack Stefan och Jan för svaren!

Jag har kollat lite mer på vilka båttyper som är B-klassade (vind 17-20 m/s, våghöjd 4 m, offshore) och ser att de är en storlek större än 26an. Tänker att den i vart fall ska kunna gå till Åland och Gotland kortaste vägen över öppet hav. Hittade en bra storleksjämförelse i webarkivet mellan Coronet-båtarna:

https://www.archive.coronet.nu/hires/index.php?ID=8844

Vad jag ser är 26an trea från höger. Kanske först är femte båten (modell?) som är avsedd för färder på öppet hav (B-klass) och kanske bara 44:an längst till vänster som är oceangående (A-klass).

Coronet 26 Family verkar vara en C-klassbåt (vind 11-14 m/s, våg 2 m, kustfarvatten).

Vad jag läst så kan 26an upplevas som stampig i krabb sjö. Dykarna.nu definierar krabb sjö som: ”kort, toppig sjö som orsakar problem för mindre båtar. Exempelvis Östersjön är känd för att ha relativt krabbig sjö pga av de relativt korta avstånden som gör att långa och korta vågor inte hinner separera sig.”

Angående CE-märkning finns Transportstyrelsens och finska Trafiksäkerhetsverkets CE-handbok på 182 sidor :) Kraven delas in i arrangemang och utrustning, installationer, skrovstyrka, stabilitet och flytbarhet, styrning och sikt, samt komponenter. Finns på:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf

På sidorna 141-143 ser det ut att finnas en sammanfattning av krav för bl.a. fribordshöjd och krängningsvinkel. För en klass B-båt sägs att fribordet ska vara större än 40 cm och minst båtens längd delat med 17. I 26ans fall skulle det innebära minst 47 cm och det bedömer jag att den klarar. Men som sagt för övrigt lär inte 26an vara avsedd för längre turer på öppet hav.

2020-10-12 21:11

Daniel Ottosson
Medlem
26 Family

Betänk följande oavsett matematiska uträkningar , och liknande , har befälhavaren det övergripande ansvaret , man ställer inte obefaren jungman till rors i vilket väder som helst , i fritidsbåtar är rutinfästningar oftast den svagaste punkten , 26 an tål en hel del , man må ändå anpassa vägval och fart, cm hit och dit kan man glömma det finns passager runt våra kuster där det är ytters olämpligt gå i 10 M/S …….

2020-10-14 09:56

Lars-Göran Karlsson
Medlem
31 Aft Cabin

Daniel!
Erfarenheten säger att för Nordsjön och turer utanför Östersjön krävs erfarenhet
och lite större båtar.
Alla motorbåtar är beroende av sin motor/
motorer för att vara manöverbara inomskärs som
utomskärs. A-oceanklassning får i regel endast segelbåtar. Beroende på bla. rätande momentet. Båten kan slå runt omkull och skall därefter kunna räta upp sig.
Nästan alla större motorbåtar kan nå B klass.
Men inte A-ocean
Mkt få motorfartyg har denna klassning.
Det är främst lots o sjöräddningsfartyg för
oceangång. De är i regel helt täta o har däck men inte sittbrunnar som kan samla vatten och ta tid att tömmas.
Gotland o Åland är väl vettiga mål i rätt väder. Besättningens erfarenhet o sjövana är
ju en nog så viktig faktor.

Mvh!
Björn Agild

2020-10-21 12:39

Björn Agild
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Viktiga inlägg om helheten, Lars-Göran och Björn! Båten kan ju som bekant inte själv göra jobbet, utan allt hänger ihop, spec skepparens sjövana! Med en 26 F ska det i vart fall gå att åka till Åland och Gotland under rätt förhållanden, utrustning och kompetens. De är de viktigaste resmålen i närtid som vi söker hos en större båt. Nu har vi en Runnö 19 från -72 och den känns för liten och ålderstigen för Åland/Gotland. Därtill med motor från -69.

2021-02-07 12:01

Daniel Ottosson
Medlem
26 Family

Vi har sejlet fra Kullen til Gilleleje i 11-13 m/s fra VNV

Det var muligt at holde planingsfart på 14-18 knob i sø foran fra tværs på 1-2 meter.

2021-02-07 12:06

Søren Lind
Medlem
26 Family

Hur många personer ombord skulle du ha som max i det vädret, inkl. full semesterpackning? Jag håller på att bilda mig en uppfattning om hur många personer som är lämpligt i en 26 F till Åland och Gotland.

2021-02-07 12:14

Daniel Ottosson
Medlem
26 Family

Vi var 4 voksne ombord

2021-02-07 13:35

Søren Lind
Medlem
26 Family

Det är lite spridd ambitionsnivå. Åland är väl knappt 15 sjömil öppet hav.
Island är mitt i norra Atlanten.

Jag jobbar i Nordsjön med en 19m båt och skulle aldrig ens överväga att gå till island med den.

Nej tack. Nordsjön i en 26a låter fullständigt orimligt.
Även korsa Östersjön. Östersjön är lömskt och vågorna är korta och krabba. Spenderade två hela somrar söder om Gotland, och trots hårt bevakande av vädret blev vi överraskade flera gånger med en båt på +30ton.

2021-03-27 13:53

Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer

Hej,
År 1994 körde Pekka Piri och Matti Pulli i en öppen 7m Faster aluminium båt (med 175 hkr Evinrude) från Helsingfors (Finland) till Höfn (Island). Utan följebåt.
Det går alltså nog, även om det kanske inte är att rekommendera.

2021-04-01 14:10

Martin Weckman 21 playmate, ”Iorek”

Hej,
vi har en 24 de luxe, bor i Finland norr om Vasa (höjd med Umeå typ) och vi har åkt över till Höga Kusten 2 somrar varav ena gången körde vi också ner längs svenska kusten till Stockholms Skärgård för att sedan fortsätta över till Åland och vidare till Åbolands skärgård och hem igen norrut längs finska kusten. Så över till Åland i bra väder borde inte vara något problem tänker jag :)

2021-04-01 20:51

Pia Backman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Allt går med lite (mycken?) tur....

https://docplayer.se/7693692-Aina-cederblom-varldshavens-aventyrerska.html

2021-04-01 21:34

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Hej
Pia berättade redan hur vi brukar åka med vår 24 DeLux, siktar nu på Gotland och kanske ännu längre söderut.

Här är nedan finns två länkar, ena kortare version av den andra, med två våghalsade finländare, så kallad "Suomalaista hulluutta". Om detta var klokt eller inte får ju var och en avgöra själva. Håller dock med de som ovan sagt erfarenheten och förnuftet är det man bör beakta.

https://www.hamnen.se/artiklar/motor/over-atlanten-med-en-liten-marino-mustang/

https://www.youtube.com/watch?v=WOTTi0wwlaw

2021-04-01 23:52

Christoffer Storbacka
Medlem och adjungerad styrelseledamot
24 De Luxe/24 Cabin



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies