!
Hej!
Sitter idag en VP AQAD40B med 280 drev i min 24F. Funderar på att byta till en VP 41:a.
Någon som gjort denna operation? Problem med plats etc?
2020-09-17 08:16
Staffan Lönn
Medlem
24 Family
Skriv ett svar
2020-09-17 08:16
Staffan Lönn
Medlem
24 Family
40 och 41 är samma motorfamilj så det borde inte vara något problem.
Är 40:an slut? Annars kan du köpa en uppgraderingsturbo och ställa på pumpen något då har du samma effekt eller lite mer än i 41:an.
Bara en tanke.
2020-09-18 07:10
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hej och tack för ditt svar Sebastian.
Jag vet att det är samma motorfamilj, men det jag är tveksam till är utrymmet mot akterspegeln där 280-drevet bl.a. har motorn för drevlyften. 41:an har lite annorlunda rördragningar i akterändan jämfört med 40:an.
2020-09-18 09:28
Staffan Lönn
Medlem
24 Family
Tvivlar på att du kan såpass lätt skrämma upp en AD40 till motsvarande AD41.
AD40 är en förkammardiesel och saknar laddluftkylare, den extra "rördragning" som Staffan nämner.
Jag kan inte måtten, men det är nog som Staffan menar på att röret från laddluftkylaren är ivägen för 280 drevets tilt motor.
Staffan, av intresse. Varför uppgradera en 40 till en nästan lika gammal 41a?
Finns bra mycket piggare maskiner att stoppa i som passar 280 drevet om du vill behålla detta.
2020-09-18 09:42
J
J,
AQAD40B är mycket riktigt en förkammardiesel men den är begåvad med både turbo och efterkylare så det är inga problem att få ur rätt mycket mera mos ur den maskinen.
Hade den uppställningen i min midi
Lasaros. Går att läsa vad som hände med den efter uppgraderingen 2012.
Uppgraderingturbon kallades steg2 ifrån turboservice i Göteborg.
Staffan:
Ja det stämmer att avgaskanalen bytt sida på 41:an vilket KAN ställa till det med kombinationen 41 och 280.
Men någon borde ha provat.
2020-09-20 21:34
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser