!
Jag har ett märkligt fel i babords drevlyft (280DP) nerreläet får spänning och klickar till så fort huvudbrytaren för babords motorkrets kopplas in och ligger sen till och blir varm. Dock så verkar reläet inte gå så långt att det kopplar in drevmotorn. Om jag manövrerar drevlyften från förarplats så fungerar både upp och ner reläet så pass att drevlyftsmotorn startar. Nu går drevlyften endast ett stycke och stannar sen, motorn verkar samtidigt svag, den går dock tillbaka och microbrytare/lampa fungerar normalt.
Att drevlyften "fastnar" kan ju bero på krokig skruvaxel men kanske även defekt motor som dels har något jordfel och är skadat ocy försvagad.
Jag har fyrpoliga drevmotorer.
Någon som haft liknande problem?
2020-05-07 07:44
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Peter,
Min drevlyft trasslade för några år sedan. Ibland var den helt död.
Slutligen hittade jag felet, en kass säkringshållare i svart bakelit som matar drevlyften från plus på startmotorn. Bytte ut säkringshållaren mot en ny med flatstiftsäkring, sedan upphörde problemen.
Den gamla säkringshållaren var nog VP original, bestod av två ihopskruvade halvor med en glasrörssäkring. Den hängde i kabeln på motorns styrbordssida (AQ271C).
Lycka till!
2020-05-10 20:44
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack, jag har automatsäkringar orginal, det felfria drevlyften löser ut om jag kör för länge uppåt men den felaktiga gör det inte vilket får mig att misstänka att det är drevlyftsmotorn som är skadad och svag, den orkar inte lyfta drevet och än mindre lösa ut säkringen (20 A tror jag). I veckan skall jag byta plats på motorerna och se om det hjälper och felet flyttar sig, fördelen med dubbelmontage.
2020-05-12 10:35
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Krökt stång verkar vara mycket vanligt. Jag renoverade min (280) och även reserven (270) var krökt. Gick hyggligt att räta dem och slipa in loppet med karborundum. Fungerar igen, bäst i vattnet där drevet får hjälp med lyftkraften. Naturligtvis är rena och bra kopplingarna en förutsättning, motorn tar upp mot 16-20 A. Elschema finns i verkstadshandbok för dreven. //Johan
2020-05-17 22:37
Johan Ullenby
Medlem
21 Daycruiser
Då är elfelet funnet, fick nytt relä från Drevdelar idag och efter lite krångel då nya reläets poler hade en annan placering än det gamla och jag fick en kortlutning istället så koplade jag enligt gamla reläet men i annan ordning, men samma problem. Ner reläet slår till direkt spänning finns. Hjärtat serverade strax efter en god lunch under vilken jag studerade elschemat för drevlyft 280 och inser att reläet är felkopplat och måste ha varit så i många år. Ut och flytta kablar och vips så fungerar drevlyften. Drevet stannar vissserligen strax innan övre läge då automatsäkringen löser ut men så fort den återställer sig så går drevet till högsta läge. Intressant är att i Pentas eget elschema är pluskabeln från batteri angiven som som svart men är i verkligheten korrekt röd...... Nu funkar bägge drevlyftarna till priset av en microbrytare och två relän, dom sistnämda onödiga.
2020-05-21 21:58
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret