!
Håller på och byta ut min AQAD40 mot en KAD42 på en Coronet 26 Family har idag 280DP-drev med A6-propellrar, min fråga är om ett par C6 rostfria skulle passa till det nya 290DP-drevet.
2020-04-03 00:43
Krister Nilsson
Medlem
26 Family
Vänta med köp- om du inte redan har - provkör med A6 mät maxvarvtal och fart så kan du få en uppfattning. Det finns tabeller som ger ungefärliga begrepp om "effekt skillnaden" mellan olika propellrar
2020-04-04 08:55
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Tack för svaret, jag har redan tänkt prova med mina befintliga propellrar, men frågan var om A6 fungerar bra kan man förutsätta att rostfria C6:or fungerar lika bra eller är det andra egenskaper på rostfria.
2020-04-05 11:01
Krister Nilsson
Medlem
26 Family
Om man läser info om propellrar skiljer sig materialen på så sätt att rostfritt kan göras tunnare vilket betyder mindre motstånd i vattnet och behöver inte målas. Nackdel är att rostfritt är dyrare att laga och att man kan få motorskador vid grundkänning då stålet inte sviktar på samma sätt som aluminium. Är toppvarv viktigt så är valet lätt; stål, är priset och risk för grundstötning stor; alu. Detta är rent teoretisk diskussion, så fundera. Själv har jag all då vi ofta kryper in i grundområden och jag brukar få en liten smäll vart -varannat år.
2020-04-05 16:33
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Hej Krister
Har samma syn på valet, stål vs aluminium, som Jan.
Stålpropeller är styvare. E-modul för stål är cirka en faktor tre mot Al, om jag minns rätt. Dvs. stål är cirka tre gånger styvare än Al. Är det en "lite kraftigare" smäll/bottenkontakt med stålpropeller är risken större att även propeller- axel/axlar skadas. Und das kostet extra...
Kanske bättre att "enbart" Al-propeller skadas?
Stålpropeller kostar väl upp mot dubbelt vad Al propeller gör. Jag skulle köpt Al-propeller och om penningar finns köpa ett reserv set att ha med i båten.
Men visst ser det "tuffare" ut med stål, kanske? Fåfänga?
mvh Ingemar
2020-04-05 20:33
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för svaren!
Anledningen till att jag frågade var att jag fick ett erbjudande på ett par rostfria C6:or till ett bra pris, men nu avvaktar jag och provkör mina A6:or och gör en utvärdering efter det.
2020-04-06 10:24
Krister Nilsson
Hej behåller den gamla vp 151 med std aq 280 och kan inte förvänta mig något imponerande i toppfart eller acceleration, men önskar byta ut min 15x15 prop till en som gerbättre ekonomi o motorutnyttjanade.
Just nu maxvarv 3800/21- 22 knop. Väljer oftast 32-3400/16-18 knop o 1,75 l/nm.
Motor o drevbyte är förståss rekommendationen. Men som gammal seglare bl.a tidigare ägare till en Coronet Elvström 38 är jag inte farttokig som ni förstår, men förstår också att dom 1800 kg bunkrad båt behöver en smartare propeller. Tack på förhand Bjarne
2020-04-10 16:45
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Hej Bjarne.
Det blir dyrt att åka med så liten motor i en planade båt. Det blir uppförsbacke hela vägen. Uppgraderade min gamla diesel i min gamla midi vilket medförde 7knops farthöjning på 3200rpm och 30% lägre förbrukning.
Det svarar inte på din fråga men kolla Volvo pentas egen propeller guide på deras hemsida för propeller uträkning.
Det finns mycket fart att tjäna på rätt propp. Vilket betyder sparade pengar.
2020-04-10 23:36
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Tack för svar o tips om propellerguide Glad Påsk Bjarne
2020-04-11 11:30
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Ang alu vs rostfritt så är rostfritt som ni säger mycket hårdare. Det medför mindre flex av bladen och bättre grepp.
Vad gäller ”vanliga” propellrar som mäts i tum brukar tumregeln vara att rostfritt innebär att man kan gå ner 1-2” i stigning.
Att få ett extra blad motsvarar ungefär samma.
Så om man inte byter motor så kommer penta C6 gå betydligt tyngre än A6.
Men eftersom du samtidigt uppgraderar motor med 30hk? Till och mer vridmoment så kan C6 bli bra.
Men jag skulle aldrig köpa propellrar utan att kunna prova först.
2020-04-11 18:19
Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer
Tack Johan!
Det var just det jag ville ha svar på.
2020-04-12 09:16
Krister Nilsson
Medlem
26 Family
Hej efter koll i diverse beräkningsprogram går jag ner i dameter från 15 till 14 och stigning från 15 till 17 så hoppas jag kan varva ut något bättre och kanske spara nån deciliter per nm. Coronet HSN BJARNE
2020-04-12 12:04
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
@Bjarne.
Har du rätt utväxling på drevet? Till AQ151 ska du ha ett 280D med 2,15:1.
2020-04-12 16:31
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack jag misstänker detsamma, kollar idag när båten går ur vinteride hs Bjarne
2020-04-13 10:45
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Trots rengjöring hittades ingen stansning ö.h. bakom offeranoden trots renskrap.
Vad skall där vara stansat .? En bokstav eller hela sifferrraden. Får annars försöka snurra ett varv på propellern o avgöra om motorn gör lite mer än 1,5 varv elller 2 varv.
Kan det så ska det j-as.
Tack för hjälp Bjarne
2020-04-13 16:06
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Det ska nog vara en bokstav där, D i ditt fall, eller att utväxlingen är instansad. 151:an har väl en mutter på vevaxeln så att du kan dra runt motorn med ett spärrskaft. Drygt 2 varv på motorn ska bli 1 på propellern.
2020-04-13 17:20
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack låter bra det provar jag. Talade med någon motorverkstad som räknade ut på info om varvtal o fart att det nog var utvx. 1,61:1 men också att en propp 13x13 skulle ge samma resultat som ändring till utv 2,15:1 - Bensinförbrukning 1,5-2,0 l/nm var normalt oavsett. Någon med erfarenheter som jag kan få luta mej mot när jag skall välja åtgärd
2020-04-15 17:16
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Det bästa är tyvärr det dyraste och mest komplicerade, att byta underdelen på drevet till ett med rätt utväxling. I Volvo Pentas katalog finns ingen 13x13 propeller, det närmsta är en 14x13, Solas har ingen heller.
2020-04-16 00:00
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ok tack Henrik har kollat på annat håll och "gör om o gör rätt" blir åtgärden jag väljer dvs ny underdel ha en go' dag Bjarne
2020-04-16 10:27
Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser
Jag tänkte "ställa till" det för dig; hur stor skillnad är det mellan de två (gamla) och nya? Effekt och vridmoment? Vad jag är ute efter är om det är lönt att byta drev etc innan du provkört. Någonstans i diskussionen ovan nämndes 30 hkr, om det är effektskillnaden kommer hela resonemanget vara meningslöst, det är en liten effektskillnad. Sedan är det självklart så att den gamla gav/ger ej den ursprungliga, angivna, effekten, men det gör inte en ny motor heller, det finns ju toleranser även på en ny motor. Så, om du inte kan lyfta båten på ett billigt och bra sätt och det gamal drevet inte har defekter, skulle jag nog provköra och sedan ta ställning till nya propellrar, drev etc. Du kan ju alltid köra båten på det varvtal du gjorde förra året, vilket betyder att den nya motorn får gå lättare (mindre belastning) vid det varvtal du väljer.
2020-04-16 17:29
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender