!
Hej,
Hag har en 27 Seafarer 2 med en AQAD41B 200hk dieselmotor
Mitt motorrum har original ventilationen med de fyra runda ventilatorerna på vardera skrovsida samt några små runda hål på akterspegeln (se bifogade bilden).
Mitt problem är att om jag åker långsamt vid 7-9 knop sugas avgaser inne i motorrummet genom ventilationshål på akterspegeln.
Också, jag läste av någon Volvo Penta instruktion (kan inte hitta den nu) att man ska inte ha ventilationshål på akterspegeln?
Alltså, tycker ni att jag kunde blockera ventilationshål på akterspegeln för att förhindra att avgaserna sugs inne i motorrummet?
Eller kan blockeringen orsaka problem?
Jag är tacksam av all tips!
mvh Artto
2019-09-29 11:11
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Om din durk inte är helt tät så sugs en hel del luft in via sittbrunnens alla skarvar och speciellt på sidorna så med en motor så tror jag att det inte är något problem att täta akterspegeln. Ett tips är ju att ta en kraftig vävtejp och tillfälligt täta hålen i akterspegeln och sen testa att köra i varierande hastigheter och belastningar och se om det går bra!
2019-09-29 11:35
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om din durk inte är helt tät så sugs en hel del luft in via sittbrunnens alla skarvar och speciellt på sidorna så med en motor så tror jag att det inte är något problem att täta akterspegeln. Ett tips är ju att ta en kraftig vävtejp och tillfälligt täta hålen i akterspegeln och sen testa att köra i varierande hastigheter och belastningar och se om det går bra!
2019-09-29 11:35
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Peter,
tack! ska göra en liten test..
-Artto
2019-09-29 12:53
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Vill minnas att volvo helst vill att maskinrums temperatur inte ska vara högre än 20 grader högre än omgivande temperatur.
Sätt en inne/ute temp mätare vid generatorn som tydligen är varmaste platsen vid en AQAD41B
Klara du under 20 grader över omgivande temp är ventilationen tillräcklig.
2019-09-29 17:56
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
hej Peter och Sebastian,
tack för tipsarna!
jag sätt en temp mätare och under en mycket varm dag (30° C )hade jag max 43,8°C i motorrummet - alltså ventilationen är tillräckligt.
Men problemet är ju att att avgaserna sugas inne i motorrummet genom ventilationshål på akterspegeln. Därför jag är tvungen att byta luftfiltern varje 10 timmar vilket är inte normalt! (see bilden av en luftfilter med 37 timmar)
Och när jag tätade hålen i akterspegeln tillfälligt och testade att köra i varierande hastigheter med mycket belast märkte jag att motorn rökade mer, especielt under planingströskel.
(Spridarna, turbon och pumpen har renoverats, också.. Nu hart jag topp hastigheten 28 knop med 2. personer, 100l bränsle och. 200l vatten.)
någonting behöver jag göra .. men vad?
2020-07-25 10:47
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Om man tittar på ventilationen med OF 32 kan man lägga märke till att det finns inte hålen i akterspegeln men intagshålen på akterdåcksidorna i stället (se bilden).. ? Kanske just för att undvika problem likadan som jag har..?
2020-07-25 11:08
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
2020-07-25 11:08
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Jag undrar om man har monterat rostfria ventilationerna som dessa i en seafarer 27 II med positiv resultat?
2020-07-25 11:12
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
2020-07-25 11:14
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Ett mycket snabbt och enkelt test är att köra en test cykel med öppen motorrumslucka.
Är problemen kvar så är ventilationen inte felet.
Min spontana känsla är igensatt bränsle eller/och luftfilter.
2020-07-25 13:11
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hej Sebastian,
Tack for ditt svar; problemet är ju inte kvantitet luft men kvalitet luft..
nu avgaserna sugs inne genom ventilationshål på akterspegeln. och om jag täter hålen i akterspegeln börjar motorn röka.
Det vill säga att man behöver kompensera hålen i akterspelen på något sätt..
2020-07-29 19:13
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Ja det är ju det jag menar.
Om du öppnar luckan och det slutar ryka får maskinerna för lite luft.
Om inte är det något annat.
2020-07-30 08:49
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Hej - jag har skrivit två inlägg vilka ej syns, så ursäkta om jag tycks upprepa mig.
Nå, VOLVO har tryck 7732686-6 om ventilation. Har ej scanner här, så: Du har sannolikt ett alltför tätt motorrum, kanske för ljudisolering. Den temperatur du mätte, c:a 43 ligger kritiskt nära VOLVOs max, vilket är 45 grader. Vid den temperaturen sänks motorns effekt med c:a 3 - 4%. För förbränning behövs ett tillopp på 1,9 x motorns effekt, i ditt fall 3800 kvadratcm. Dessutom bör man installera intag för ventilation/kylning av motorn med en fläkt med flödet 1,5 m3.(0,07 x motoreffekt i KW) Denna kan du montera på akterspegeln och ventilera genom de hål du har där. Den skall suga ut varm luft från motorrummet. Det finns mer att läsa, men jag tror du inser att din ventilation -och säkert många andras, är kraftigt underdimensionerad.
Trevlig sommar!
2020-07-30 16:52
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Hej kompletterar med utdrag ur VOLVOs skrift ovan. Jag föreslår att du mäter upp alla spalter, hål etc och ser om du är i närheten av de tal VOLVO nämner. Jag bifogar tre filer. Det blir lite läsning, lovar jag, men det är det förhoppningsvis värt!
2020-07-30 17:37
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
2020-07-31 11:45
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
2020-07-31 11:46
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Hej Jan,
Tack så mycket för din hjälp!
Ok, jag kållade Volvo Penta's instruktionerna. Enligt instruktionerna man borda ha någåt 832 cm2 av till- och fråntluftskanaler, totalt.
Coronet Seafarer 2 har i fabriken installerats 369 cm2 till- och fråntluftskanaler, totalt.
Och om man täppar 6 runda hål i aktern (för att avgaserna sugs inte inne i motorrummet) menar det att man har 226cm2 area av till- och fråntluftskanaler kvar.
hmm...? Kanske kan man installera fläkten som Jan rekommenderar? Men finns det problem att om motorn sugs mycket luft -> då har fläkten inte kraft / kapaciteten att suga luften ur från motorrummet?
2021-05-20 09:31
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
I alla fall,
Jag köpte 2 stycke av "air intake for deck in chrome" för att förbättra tillkanaler (motorns luftförbrukning):
Min planering är att montera dom på sidodäckerna eller sidorna i aktern
Naturligtvis jag vill inte fördärva "Coronet Look" - men vad kan man göra om ventilationen i motorrummet är kraftigt underdimensionerad?
Alltså vilket alternative skulle vara det bästa: sidodäckerna eller sidorna?
Om man installerar dom i sidodäckerna - ska man har mer problem med ljud vs. om man installerar dom i sidorna?
2021-05-20 09:50
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
2021-05-20 11:16
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Hej,
Jag vill bara beskriva hur ventilationen fungerar på min båt.
På DC21 så sitter dessa luftintagen vända år varsitt håll. Ett med öppningen framåt, det andra med öppningen bakåt. Detta förbättrar ventilationen avsevärt i motorrummet. Det ena skopar in luft i motorrummet, det andra skapar undertryck och suger ut luft ur motorrummet.
Tillsammans med luftutsläppet på akterspegeln och andra springor så blir motorrummet bra ventilerat.
De gamla DC21'orna har dessutom ett luftutsläpp i aluminium under varje sidoruta. De luftutsläppen har öppningen akterut och skapar, när man kör, ett undertryck under durken via två slangar.
Jag har sett att vissa har monterad dessa med öppningen framåt, men det är fel!
Lycka till!
MVH, Johan
2021-05-23 11:59
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Arrto!
På min 26:a Fly så läckte det mellan turbo och avgaskrök och avgaserna åkte direkt in i luftfiltret. Så det behöver inte komma utifrån. Tätade med avsedd pasta och köpte nu klämring. Med vänlig hälsning, Jonas Gadelius
2021-05-24 20:29
Jonas Gdelius
Är luftfiltret så svart känns det som det kommer ifrån motorrummet och inte utifrån!? Lycka till och njut av sommaren!
2021-05-24 20:41
Jonas Gadelius
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Jonas,
Tack att du låt mig veta om dina erfarenheter.
Jag pratade med min mekaniker av vad du skriver - men kläringen och turbon + avgaskröket ar i bra skick. Då i min situation det är inte sannolik att problemet kommer ifrån motorrummet..MEN! Jag ska naturligvis kolla situationen vid turbon & avgaskröket.
Hoppas att vi alla kan njuta av sommaren och våra vackra båtar -especielt nu i "koronatiden"..
2021-05-25 15:04
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Johan,
Tack för tipset! :)
2021-05-25 15:06
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Ok - jag tycker att den här platsen kunde vara ganska bra för att montera luftventil.
Men är den för nära knapen? Jag menar att man behöver borra en 84mm hål..
2021-05-28 08:18
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II
Annan alternative för platsen av luftventilen kunde vara den här - men kan denna plats påverka högre ljudnivån jämfört til om man monterar luftventilen mer i aktern, närmare vid knapen (som jag skrev i mitt tidigare inlägg.).?
2021-05-28 21:58
Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II