!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Förgasar problem på B 20 motor från 1973

Har sålt min Coronet 24 Midi med 2 st B20 motorer från 1973 som är renoverade.
Nya ägaren fick problem på babord motorn efter körning på hög fart när han gick ner till normal varvat ca 1500 varv då dog motorn och gick inte att starta.
Han frågade runt och fick svar att detta var ett vanligt problem på dessa motorer och då babords motorns förgasare sitter mellan båda motorerna.
Vad som händer är att bensinen förgasa pga att det är för varm i förgasarna.
Har haft båten i 3 somrar och kör utan problem och likadant för förra ägaren.
Har någon hört om detta problem och i så fall vad kan man göra för att lösa detta!
Motorrumsfläkten på för att öka luftflödet?

2019-06-19 20:22

Hans Manner
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Utan att ha sett någon sådan installation som du beskriver..
Kan man göra en värmesköld som minskar strålningsvärmen?
Jag har gjort detta på en gammal Alfa med gott resultat.

Samtidigt känns det ju tokigt om du och den tidigare ägaren aldrig haft problemet!
I mina öron låter det som något annat (okänt) problem som man borde reda ut först!

2019-06-19 22:53

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

tackar och värmesköld är ett bra ide.

2019-06-20 08:41

Hans Manner
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Om du har original mekanisk bränslepump, så kolla att den inte blir för varm. Om bränslet "kokar" i pumpen så pumpas det inte upp till förgasaren.
Att det funkar på högre varav kan bero på att bränslet hålls kallt p.g.a. det högre flödet då.
Bensinen nu för tiden ska visst vara temperaturkänsligare än förr, har jag läst nånstans...

2019-06-20 10:40

Kristian Sjölin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,
Skulle vara intressant att höra hur det har gått.
Detta med "kokande" bränsle var nog mitt problem i bilen.
Insprutning i kombination med lite bränsle i tanken och låga varvtal/låg fart gjorde att bensinen pumpades runt i systemet och värmdes upp av motor och avgasrör.
Värmesköld mellan avgasrör och bensintank hjälpte.

2019-07-04 12:23

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Är problemet löst? Om ej så kontrollera den mekaniska bensinpumpen på sidan av motorn, om membranet är trasigt eller pumpen slutat fungera för att tryckarmen som går in i motorn blivit sliten kan det bli som du säger. När jag hade två B20 i min family fick jag byta den ena pumpen.
När båten legat still vid start och man pumpar gasreglaget kör förgasarna in bensin mha membranet på förgasaren, så start går bra, sedan på marschgas suger det ordentligt så om bensinpumpen är dålig märks det ej, men saktar man ned så måste motorn ha hjälp för att suga bränslet och är då bensinpumpen dålig så lägger motorn av.
Men det kan säkert vara något annat också som sliten tändning mm.

2019-09-09 17:44

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Superfin , Nyt tændingsanlæg - bundmalet , trailer kan indregistreres
Flere billeder kan sendes
Nye Hynder
Skriv til mig på smity@smity.dk
Priside 85000 dkr.

2019-12-18 15:55

Johnny Smidt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det löstes med att nya ägaren tog ner förgasaren och gjorde ren den så funkar allt igen.
Tack alla för infon och hjälp.
Hans

2019-12-18 17:49

Hans Manner
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies