!
Hej!
Vad behöver man minst för effekt om man singelmonterar en diesel (med DP drev) i en 30 OF?
Kan man klara sig med en KAD42:a tror ni?
20-23 knop med 4-5 pers. i båten känns nödvändigt, högre farter ej intressanta för oss :)
2019-06-18 11:07
Kristian Sjölin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min erfarenhet är att singelmontage inte blir bra. Eftersom skrovet har en negativ hook till skillnad från 32an så behövs mycket kraft för att få upp den i plan med last. Väl uppe i plan går den som en dröm med dubbelmontage och dubbla drev som håller den stabil. Överplanar aldrig såsom 32an och går som bäst runt 25-27 knop. Min båt har två Detroitdieslar 220 hkr st och duopropdrev. Sanslös acceleration. Ekonomifart 26 knop, 2 liter diesel totalt per distans. Toppar 40+.
2019-06-18 19:59
Fredrik Stenhög (Ordf)
Medlem och ordinarie styrelseledamot
30 Oceanfarer
Okänt
Tack för bra info!
Vi har inte fått hem vår båt än, men hon kommer med 2 st. urlyfta V8-or så tanken på att ev. passa på med ett byte till dieslar finns.
Vi är främst ute efter bättre bränsleförbrukning i låg fart, som verkar vara svårt att få till med bensinmotorer.
Budgeten räcker inte till två "moderna" dieslar så då får vi inrikta oss på dubbla lite äldre motorer.
290 DP dreven som följer med bör gå att använda till dieslar med lite lägre effekt? Vet ej utväxling på dem än dock.
Har sett annons på dubbla AD41:or som verkar passa plånboken skapligt.
Någon som vet hur dessa passar i en 30:a?
Tunga och utrymmeskrävande jämfört med V8?
2019-06-19 09:34
Kristian Sjölin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har man V8 och DP drev så är det normalt 1.95:1 utväxling på dessa, samma som ad41 och kad42-44 serien. Dock rekommenderas DP-E drev med förstärkt krona för KAD maskiner samt big block V8 pga det ökade vridmomentet. Utväxlingen skall stå stämplad i växelhuset innanför propellrarna.
Jag har inte kört varken 30 eller 32 Coronet men är övertygad om att du måste upp i 350-400 Hk för att du skall bli nöjd med en maskin.
Personligen hade jag antingen tittat på att ersätta/renovera bef bensinare med likvärdigt eller skaffa en ny bensinare på 400hk. AD41:or har sina år på nacken, många timmar och kostsamma reparationer/delar. Nya diesel maskiner är i min mening på tok för mycket pengar om man inte kör 500 timmar årligen. För mellanskillnaden bensin vs dieselmotor kan du köpa många liter bensin.
2019-06-19 19:35
Jonas Carlgren
Det är inte så kritiskt med "förstärkt" kona som en del säger. Enligt Blidövarvet har Volvo slutat med stål och rek. mässing/brons. Har kört ett Vp 270 (!) med Mercruiser 2,8/200 i 10 år och först efter 9 år med diesel och okänt antal år dessförinnan med V8 behövde jag byta kona. Men, kör utan kraftiga accelerationen så kan nog drevet hålla för en diesel. Min motor är ju 4cylindrar, vilket ger ngt. större vibrationer i drivlinan än 6 och 8 cylindriga motorer.
2019-06-19 20:49
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Jag är med på det du säger Jan, du får rätta mig om jag har fel men du har varken kompressor eller DP (om du inte byggt om ditt 270 drev) vilket gör rätt mycket skillnad i den påfrestning som blir dels av ökade vridmomentet (speciellt på låga varv) samt ökade grepp/motstånd av DP.
Statistiskt sett verkar 280 och tidigare 290 drev få problem på sikt med för kraftig maskin. Detta hänger självklart ihop med huruvida du smyger upp båten i planing eller bara lägger ner reglaget när du skall accelerera.
Är man försiktig då kan säkert 270/280/290 hålla massa år med även kraftigare maskiner. Jag ville bara upplysa KS om rekommendatiomer från VP. Det är viktigt att tänka på alla aspekter när man gör ett så stort jobb som att byta maskiner så att man inte står där med två havererade drev mitt i sommaren och en kommande reparation på 30-50k per drev.
2019-06-19 23:23
Jonas Carlgren
Ja valet är inte lätt, speciellt eftersom hon kommer med renoverade/nybyggda bensinmotorer.
En snabb kalkyl på vårt båtåkande ser ut så här;
- Ca. 500 dm per säsong.
- Skillnad bränsleförbrukning bensin vs. diesel ca. 2 l/dm.
-> 500x2x16 kr/l = 16 000 kr/år.
Ett motorbyte på runt 100 000 kr. skulle alltså betala av sig på drygt 6 år.
Kanske ännu tidigare då vi som sagt ofta kör i deplacementsfart.
Ev. reservdelar och renovering av äldre dieslar ej inberäknat dock.
Andrahandsvärdet är rätt ointressant då hon kommer stanna hos oss länge :)
2019-06-20 08:10
Kristian Sjölin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har ingen aning om vad varken diesel eller bensin i dessa båtar drar. Såg en annons på en 32a med dubbla bensin, enligt säljaren ca 2l/nm i 7knop och 4l/nm planande i 22 knop. Skulle vara intressant att se vad andra med dubbla diesel maskiner förbrukar.
Det enda jag kan jämföra med är när jag kör Storebro 34 workboat med dubbla d6 och ligger då i ca 22 knop och gör av med 30l/timma per maskin dvs 22nm på 60l, ca 2.7l/nm.
Du får också ta med kostnaden för skifte/installation av två maskiner, ev modifiera för motortassar, modifiera tankar för retur osv. Reparation och underhåll kan ju vara allt mellan 0-100k beroende på hur maskinerna mår. Generellt är delar till GM 350 väldigt billiga och lättmekade.
2019-06-20 11:13
Jonas Carlgren
Om det skiljer 2liter per sjömil mellan diesel och bensin så är det något fel på bensinmotorerna.
Om effektuttaget för att hålla 22knop gissas vara 300hk totaleffekt, så bör det inte skilja mer än max 15%.
300hk eller 220kw effektuttag borde förbruka ca 45l/h med diesel och 52l/h för bensin. Det stämmer även mycket väl med jämförelsesiffrorna mellan mina V8or och testpapper för Kad42or.
Det ger i så fall 2.1l/M för diesel och 2.3l/M för bensin i ovanstående räkneexempel.
Kort sagt, man kör aldrig in merkostnaden för dieselmotorer i bränsle.
2019-09-24 18:11
Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer
ursäkta mig. Det smög sig in en räknegroda i det hela.
Förbrukningsskillnaden mellan en mekanisk diesel och en modern insprutad bensin är väl snarare 25-30%.
Räkneexempel enligt nedan:
specifik förbrukning Penta V8300. 280g/kWh.
Penta Kad300. 232g/kWh.
220kw effekt * 232g/kwh /0.8 (densitet diesel) = 63.8l/h eller 2.9l/M
220kw effekt * 280g/kwh /0.75 (densitet bensin) = 82.1l/h eller 3.7l/M
Med dessa siffror handlar det om ca 6500kr/år i förbrukningsskillnad mellan bensin och diesel.
Skiljer det 100 000kr i installation till bensins fördel så är det 16år till break even.
2019-09-24 19:54
Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer
Intressant. Var hittar du siffrorna för förbrukning / kwh för pentadieslar ?
2019-09-25 11:09
Gösta Forsum
Medlem
32 Oceanfarer
Jag har räknat ut värdena baserat på maximalförbrukning och effekt.
Använde KAD300 som utgångspunkt för beräkningen, vilken förbrukar 58l/h WOT enligt Penta och ger 272hk på propelleraxeln. Det ger 232gr/kWh, vilket ligger väl i linje med de flesta uppgifter för mekaniska dieslar som normalt ligger i 220-250gr/kWh.
V8300 ger 300hk på propelleraxeln har en maximal förbrukning om 86l/h.
https://www.volvopenta.se/marinecommercial/sv-se/products/propulsion-mc/ranges/inboard-shaft-propulsion-mc/d8-550/specification.html
Men då skall man komma ihåg att det är elektroniska dieslar till skillnad från KAD, samt är betydligt större vilket ökar effektiviteten. En AD41 är troligen betydligt över 230g/kWh.
2019-09-26 12:54
Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer
AD41 har:
200 hk (på vevaxeln)
45 liter i timmen på maxeffekt
0.82 densitet för diesel
1hk = 735.5 w
(45*0.82) / (200*0.7355) = 251 g / kwh
stämmer bra med ovanstående.
2019-09-27 14:14
Gösta Forsum
Medlem
32 Oceanfarer
Next winter 2 new Volvo Penta V6 -200 with new stern DP to my 30 OF here in Helsinki. Volvo has an offer with will be closed in the end of this month.(30.10.2019)
About 33.500€ the hole system + work.
'This can be the right solution in your 30 OF.
br, hannu
2019-10-08 22:14
Hannu Haarala
Medlem
30 Oceanfarer
That will be great Hannu!
2019-10-09 19:35
Johan Lindskog
Medlem
32 Oceanfarer