!
Hej,
Jag har en 21:a med 5,7L och Alpha One där jag vill byta till helt nytt paket. Mitt val har blivit Mercruiser 6.2L MPI 350 med Bravo III. Det är duoproppen jag gärna kör med både för grepp och möjlighet till högre topphastighet (för udda tillfällen). "Varför inte", tänker jag.
Nu, då dagarna är få för att få leverans före midsommar, återkommer distributören i Finland till min lokala motorleverantör och säger att
- vi har kommit fram till att Bravo I passar kundens båt. Däremot inte Bravo III då kombinationen gör att båten "går för snabbt".
Nu undrar jag om det finns andra här i forumet som har några erfarenheter av ungefär samma kombination och särskilt då vilka nackdelar ett Bravo III-drev ger i sammanhanget?
Tacksam för snabbt svar, om möjligt, då leveransen "hänger i luften".
2019-06-11 14:59
Peter Granholm
Medlem
21 Daycruiser
Hej!
Jag anser att du har ingen nytta av Bravo 3.
Jag skulle välja Bravo 1. Snabbare, billigare, lättare, enklare och mera urval i olika propeller.
Bravo 3 fungerar bäst i hastigheter under 50 knop, och ifall du siktar på bra bränsle ekonomi upp till 35 knop kan Bravi 3 vara bättre.
Men hela motor / drev paket väger i mitt tycke för mycket för en Coronet 21 skrov.
Du får bättre balans till båten med V6 motor...
MVH Harri
2019-06-11 23:35
Harri Kosunen
Medlem
21 Playmate
21 Daycruiser
Hej!
Kanske kan bifogat diagram hjälpa dig att välja rätt motor. Jag gjorde det innan jag valde till min båt. Att det blev hela 300 hk berodde på ett mycket bra pris på en begagnad motor med 23 timmars gångtid, tror annars att 250 - 270 räcker gott. Duoprop är fantastiskt bra men du får ger en relativt hög fart på tomgång, 3 knop för min del. Lycka till och du får gärna maila mig direkt om du har några frågor.
Med vänlig hälsning, Jan
2019-06-13 10:06
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
PS - Vp:s V6:or väger drygt 400 kg, V8-orna 450 kg, båda med DPS-drev.
2019-06-13 10:12
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Två aq130 med drev som ofta satt i original väger väl över 500 kg så vikten borde inte vara ett problem?
2019-06-13 11:17
Lars Waagstein
Medlem
24 Weekender
Hej,
Tack för svar Harri och Jan!
Vid diskussion med min lokala Mercruiser-leverantör så beslöt vi att ändå pröva konceptet med V8 6.2 350 hk och Bravo 3.
Precis som Harri säger så finns det fördelar med båtens viktbalans med en V6, det lägre priset och flexibiliteten med propelleralternativ.
Jag har enbart haft erfarenhet av en rak 6:a (när jag köpte den kring 1996) som jag bytte till en 10 år gammal V8 5,7 med Alpha One kring år 2000 och efter att den skurit fem år senare byttes till en ny V8 5.7:a 290 hk (USA-import) med fortsatt samma drev.
Jag trodde att jag skulle nöja mig med en V6:a denna gång. Delvis för viktens skull. Men jag har fått varningar av folk som monterat in ett och annat under åren. Bl a varvschefen som monterat totalt 11 installationer av Coronet, mest 21:or, att "du vill ha tyngden eftersom du vill att båten ligger djupare och blir stabilare". Och min bror, som tidigare hade en 21:a han med, hade ett dieselpaket som säkert vägde 600 kg - och han var nöjd med det.
6.2L MPI med Bravo 3 har en totalvikt just under 460 kg. Med Bravo 1 blir vikten 10 kg mindre.
Jag är inte särskilt orolig för viktfrågan (längre). Det jag däremot inte haft någon erfarenhet av är duoprop. Det jag läst på om, under de senaste dagarna, är bl a om att "tomgångshastigheten påverkas av propellervalet". Och det har jag inte ens tänkt på när jag puttrat på med min Alfa och standard plåtpropellrar. Vill minnas att någon skrivit om att efter att han bytte från den ena proppen till den andra så sjönk faten vid tomgång från 5-6 knop till 3-4". Hupp, tänkte jag då. Och nu när Jan skriver om att 3 knop så är det förstås inte lika alarmerande men det är fortfarande rätt mycket när man anländer till okända stränder eller bryggor och vill ha en så låg styrfart som möjligt.
Angående maxhastighet har detta aldrig varit någon fråga för min del. Kommer jag upp till 40 knop kan det ju vara kul att "stäcka ut henne" vid vindstilla sommarnätter. Men annars håller man sig nog kring 30 knop +/-2. Speciellt på våra små åländska vatten med mycket svall från "alla andra" som befinner sig i faret.
Beslutet blev nu att (om det intresserar någon):
- Jag är van med 8:or. Byta till en 6:a och känna att orken minskat känns inte värt risken. Ändå tror jag att 6:an faktiskt är den kostnads- och viktmässigt bästa lösningen för de flesta. När 5.7L inte finns längre så blev 6.2L nästa steg. Och då valde jag inte 300 hk utan 350 hk när jag nu ändå "var igång" (det hade nog definitivt räckt med 300, men... *suck*. "Killar" :-)
- Jag kanske hade behövt forska mer kring Bravo-alternativen innan jag beställde. Men min motorexpert rekommenderade Bravo 3. Då han sagt det så rykte jag på axlarna och sa "så får det bli". Det var först då Mercruiser-leverantören hållit inne med leveransen några dagar (när vi hade extra bråttom att få leverans) som det framkom att de var tveksamma till Bravo 3 och jag då googlade runt efter fakta och synpunkter och startade detta inlägg.
Samtalet med min leverantör slutade med att vi kom fram till att det alltid finns möjlighet att byta underhuset till en 1:a om det blir alldeles galet.
Så nu får vi se. Hinner vi inte med bytet innan midsommar så är vi förhoppningsvis klara dagarna efter.
Kanske återkommer jag och berättar hur det gick!
Och tack Jan för hastighetsdiagrammet och erbjudandet om att ta direktkontakt. Det utnyttjar jag gärna om jag har mer frågor!
Trevlig sommar!
/Peter
2019-06-13 11:29
Peter Granholm
Medlem
21 Daycruiser
Uppföljning, om det är något det intresserar:
Det blev Bravo III och med den toppar jag strax över 40 knop.
Viktmässigt har jag sjunkit några cm till i aktern och har därför gjort slag i saken och tagit bort all bottenfärg (med Hempels färgborttagning) och skall strax placera ny vattenlinje. Det börjar bli rätt nära avvisarlisten...
Mitt första problem, efter sjösättningen i juli 2019 var balansen. Det fanns en tendens att den började galoppera redan vid två ombord. Satt det dessutom folk även bak så blev problemet än värre. Lösningen blev en entums spacer för att komma lägre och få ett bättre grepp. Tack suveräna Mitec Marine, för det!
Tips ifall någon planerar ta bort bottenfärgen med färgborttagningsmedel. Jag använder 2,5 liter Hempel som räckte precis. Först försökte jag följa rådet att vänta 30-45 minuter men det gav inte rätt effekt utan jag försökte skrapa med vass fägskrapa. Försökte då med att försegla mot avdunstning med aluminiumfolie och väntade 1-1,5 timmar. Men fortfarande räckte det inte med endast en strykning. Nästa steg var att jag strök på ymnigt, lade på folie och väntade till nästa kväll. Det gav resultat. Med spackelspade kunder jag enkelt skuffa av färgen och därefter tvätta med Hempel Degreaser. Pga mycket krackeleringar (hon är ju ändå 52 år...) så spacklade jag skador och repor och tack vara arbetshästen Festool Rotex 150 gick torrsliparbetet (180 + 320) som en dans. Kvar att göra är vattenslipning/polering med Mirka Abralon 1000, 2000, 4000 längs den gamla vattenlinjen och sist rubbing (med samma slip/polermaskin) innan målning.
Igår hittade jag en överraskning. På ett ställe, vid förra årets stormskada, hade inte snabbspacklingen härdat. Detta är vi den mittersta underliggande "bottenlisten" (vet inte vad jag skall kalla formationen). Beslöt att borra upp den skade delen och fann ett utrymme med luft som sträckte sig hela vägen. Borrade ett hål vid den lägsta punkten och där fanns litet vatten. Satte dammsugaren att suga igenom för att torka upp.
Visste inte alls vad som skulle finnas under glasfibret. Men det visade sig alltså vara luft. Nu blir det att lappa, spackla och sen 4 strykningar 2-comp och därefter Hard Racing x 2 detta och självslipande x 2 nästa år när giftverkan gått ur årets pålägg.
Trevlig vår/sommar! /Peter
2020-04-24 12:47
Peter Granholm
Medlem
21 Daycruiser
Hej!
Har du mer data att dela med dig av?
Tänker vilken monteringshöjd kavitationsplattan ligger på nu med spacern?
Är du nöjd med förbrukning och tomgångshastighet/marschfart, siffror?
Skulle du välja duoprop igen?
Valde du mekanisk växling osv?
Funderade du på Volvo Pentas alternativ?
Ja jag vill uppgradera min 24 Cabin 😊
Mvh Stefan
2020-08-24 07:06
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
21 Daycruiser med en 6.2 Mpi och Bravo 3. Du skriver att du toppar strax över 40 knop, jag hade föreställt mig att du nådde minst 50 med den bestyckningen?
Men det är som alla som åker fort skriver, det är våtyta i vattnet som räknas.
Kul att läsa om din båt.
Med vänlig hälsning, Wilhelm
2020-08-24 09:21
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Stefan,
Har inte mätt något hittills och tar upp båten kring månadsskiftet okt/nov. Litet knöligt att mäta hängande över bakbettan och med tanke på att hela drevet ligger djuuupt. Hade litet bottenkänning häromdagen så kan hända att jag att jag inspekterar och kan då mäta. Återkommer i så fall.
Tomgångshastighet: 3-4 knop vid 600 varv. Litet onödigt fort. Betydligt trixigare att lägga till i trånga hamnar. Men man lär sig.
Marchfart: Inte helt säker på vad jag jag skall kalla "marschfart"... Ibland ligger jag på 23 knop, ibland trivs jag vid 27 knop och med litet mer brådis så känns den som att den mår lika bra vid 32 knop.
Förbrukning: Jag är mycket nöjd med förbrukningen. Har noterat liter per timme vid olika hastigheter nu i augusti (kamerabilder medan jag kört) och har tänkt att dokumentera det någon dag när jag har lust/tid. Uppfattningen är att jag ligger på ca 1,2 - 1,3 vid marchfart kring 25 knop (hoppas jag uppfattat rätt och att det inte är mer :-). Min förra 5,7 V8 drog kring halvlitern mer... (Fotnot: Efter sjösättningen i maj drog den nästan prick 1 liter på en kortare sträcka och platt lugnt. Då var den slätspacklad och nymålad i botten).
Återkommer i tråden, eller nytt inlägg, när jag sammanställt mina hastighets/bränsledokumenteringar).
/Peter
2020-08-24 13:20
Peter Granholm
Hej Stefan och Wilhelm,
Wilhelm: Bra om det man dokumenterar uppfattas som intressant och kul :-)
Såg att jag missade några punkter som Stefan frågat efter. Så här kommer kompletteringar till er båda.
Efter att jag spacklat och lagt ny yta på botten maxade jag 45 knop efter sjösättningen. Så det blev 3 knop mer, mot ifjol, tack var slätare botten. Men nu, på sensommaren, så toppar jag endast 38 knop...
Mina tankar om toppfart innan jag hunnit testa: Jag hade hoppats på över 50 knop (eftersom det är skoj att testa ibland). Kan nämnas att distributören i Finland hade invändning mot mitt val av Bravo 3 eftersom de först uppfattat att jag önskade fart framom bottendrag. Men jag valde bottendrag/grepp/lågt varvtal/ljud framom högre toppfart. Och viktmässigt skiljer singel- och duo endast 10 kg (om jag minns rätt) så inte heller där vann jag så mycket på att välja singel.
Min största ågren vad eg att välja stålpropellrar. Jag är av typen att jag vill testa olika vikar och "se om man kommer fram" (främst i hemvattnen kring Åland). Det kunde tidigare gå 2-3 alupropellrar per säsong när jag inte ens brytt mig om att ha ekolod (vilket jag skaffat nu). Men visst. Med stål blir man tyvärr mesigare.
Ang duopropp: Jag skulle välja duopropp igen. Jag gillar att lätt glida upp i plan oavsett antalet passagerare samt att den går tyst (fastän jag inte byggt klart motorlådan, täppt till hål som monteringen krävde vid ryggstödet eller isolerat akterbetta eller frontskivan alls).
Ang växling: Elektronisk - alla gånger! Ev nackdelar: Muskelminnet måste läras om och man måste förstå att "då du väljer några mm back så går den 3 knop direkt". Glatt överraskad över att reglaget känns som att det "passar in" stilmässigt. Och även de två mätarna (kromade plastringar). Ovanför gasen placerade jag Mente Marins automatiska trimplanskontroll. Tyvärr ger den ingen vidare retrokänsla. Men kan inte få allt.
Om det intresserar någon så kan jag varmt rekommendera Mentes ACS RP. Men byt gamla slangar (om du har gamla hydrauliska trimplan) på samma gång. För trimplanen "får jobba som aldrig förr och 30 år gamla slangar riskerar att börja läcka...". Så gick det för mig, 100 sjömil bort från hemhamnen.
Ang Volvo Penta som alternativ?: Köpte båten i mitten av 90-talet med en rak Mercruiser 6:a. Sedan byte till Mercruiser V8:a (begagnad som rasade efter 5 år). Därefter ett ihopplock av nytt V8:block och gammalt drev. Nu, sommaren 2019, blev det "allt nytt" så att jag kan lita på att allt tekniskt är i skick. Tidigare bytte jag bränsletanken till syrafast. (Ritning finns i Sketchup eller PDF. Bara fråga i så fall det intresserar).
Återkom om det finns mer frågor!
/Peter
2020-08-24 14:24
Peter Granholm
Tack för utförlig info!
Har undrat om Mente Marins automatiska trimplanskontroll är ngt att ha och den verkar enl vad du skriver göra ett gott jobb.
Mvh Stefan
2020-08-24 18:16
Stefan Elfström
Medlem
32 Oceanfarer
21 Daycruiser
Ja, Mente Marine har gjort ett över förväntan bra jobb. Nästan magiskt. Den jobbar ju även per automatik i lägre farter och gör att planingströskeln elimineras. Har kollat flödesmätaren i lägre farter och MM medverkar till mindre bränsleåtgång och trivsammare gång utan plogning.
(För ett år sedan, i slutat av säsongen, trodde jag den hade fått fnatt.
I år då jag upptäckte felen (slangläckage) så inser jag att felet är mitt som inte bytte slangarna.)
/Peter
2020-08-24 20:22
Peter Granholm