!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Fart Seafarer II - hur långsamt kan man köra båten med trimplan?

Hej på all "Seafarer II ägare";

Jag har läst liten motsatt information på minimum planinsfart av Coronet Seafarer II 27 med aqad 41 200hk motorn:

Enlight er erfarenheter, kan man köra båten med trimplan i planen vid circa 15 knopp?

Visst planar båten bättre vid 20+ knopp men ibland skulle de vara trevligt att kunna köra båten liten mer långsamt..

Jag tänkar på att köpa en Seafarer II med AQAD 41 motorn + 290 DP men skulle vilja veta om hur långsamt man kan köran båten innan köpet..

Tack!

Artto

2019-05-31 16:33

Artto Ilmanen

Att i förväg garantera en viss minimum planingsfart är nog omöjligt. Motorernas skick, båtens last, bottenskick etc gör at det blir svårt/omöjligt att garantera att din tilltänkta uppför sig som någon annans båt. Låt dig nöja med att du kan köra långsammare än 20 knop, men, det innebär att båten sannolikt drar mer L/M än vid högre fart. Inte heller den uppgiften; planing vid 20+ knop är på något sätt garanterad. Bäst att inse att det finns inga "sanningar" men väl olika erfarenheter och teoretiska resonemang som ibland stämmer, ibland inte. Du kan alltid köra med motorn i tomgångsfart och i sk. deplacementfart, sannolikt 5 - 6 knop (medlemmar med Seafarer vet), med hyfsad ekonomi. Kanske inte det svar du önskade, men du bör inse att ingen kan ge dig exakt svar... Njut av farten och båten!

2019-05-31 20:12

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej Jan,

Tack för ditt svar! Naturligtvis kan man inte garantera någon viss minimum planingsfart, som du säger det bra.

Men fast det är omögligt att säga ingenting säkert skulle det vara trevligt att höra erfarenheter av dom som har 27 Seafarer II i alla fall.

mvh
Artto

2019-05-31 21:23

Artto Ilmanen

Hej,

Tänk även på riskerna med att köra med maxade trimplan. Det är lätt hänt att det skapar en känsla av att köra på såpa med ett resultat likt stridsbåten i Göta Kanal. Själv använder jag i stort sett bara trimplan (interceptorer) för att trimma båten i sidled, för att parera vindar och eventuell snedvikt.

Mattias

2019-06-01 09:40

Mattias Löttiger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack, Mattias!

Jag har haft flera planade båtar tidigare män inte en Coronet. Mina erfarenheter har varit sådana att det finns stora skilnader när man jämför en båt till en annan vad det kommar till hastighet då planingen sker.. därför frågade jag denna sak.

tack igen

2019-06-01 11:22

Artto Ilmanen

Hej,
Jag förstår dina funderingar eftersom Coronet (åtminstone dom tidigare) var byggda för att klara hög sjö och hade därför en bottenvinkel anpassad för detta, vilket innebar att det behövdes lite mer muskler framför propellrarna för att plana. (på den tiden var bränslepriserna ingen avgörande faktor)
Följ gärna nedanstående länk som berör liknande funderingar. (finns säkert fler trådar om detta. - Lycka till!
https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=2142&

https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=2142&

2019-06-04 12:13

Jan Söderman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan,

tack för ditt svar - ska läsä denna tråd!

2019-06-05 14:25

Artto Ilmanen

Hej Artto. Har en SF2 med Ad41p, 290 DPE og C5. Om det er generelt ved jeg ikke, men min kan godt plane omkring de ca 14-15 Kn. I stille vejr tror jeg det er ok, synes dog den sejler meget op “ad bakke” ved den fart - bare et par Kn mere gør en stor forskel.


Bh Morten

2019-06-10 21:36

Morten Voss
Medlem
27 Seafarer II

Hej Morten

Tack för ditt svar! Ok, det är bra att man tydligen kan åka liten mer långsamt än ca 20 knopp om man vill!

p.s. enligt min erfarenhet och andra båtar med aqad41 B motorn / 290DP som jag har ägd: jag tyckte mycket om att ha marchfarten vid ca 2900 varv. Då var motorns tonen mycket agreabel och bränsleförbrukningen låg.

Enligt din erfarenhet & Seafarer 2 är det ok att åka motorn vid ca 2900-3000varv eller behöver du ha mer varv, t.ex 3200-3200?

Tack, Artto

2019-06-10 22:26

Artto Ilmanen

Din motor går bäst vid 3200-3400 rpm.
Dieslar arbetar bäst på 80% av max varvet. Turbo och intercooler och annan utrustning på motorn är avpassad att arbeta på de varvtalen så verkningsgraden är även bäst där.

2019-06-11 11:03

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej Sebastian, kanske du har rätt i denna sak. O andra sidan, aqad41 vridmomenten är den högst vid ungefär 2900-3000 rpm.. i många gånger vill man använda motorn vid rpm som ger den bästa vridmomenten.

2019-06-11 16:26

Artto Ilmanen

För att komplicera det hela; vridmomentmax och lägst förbrukning, i detta fall g/Hkr/timme, eller verkningsgrad, är inte alltid, men ofta samma sak. Har ni tur kan ni hitta kurvor i gamla broschyrer som visar g bränsle/hkr/timme för motorn, då hittar ni också det mest ekonomiska varvtalet på motorn. Men, om båten i just det varvtalet ej planat ut, kanske ett för motorn högre (och ej så ekonomiskt) varvtal blir bäst...

2019-06-11 20:04

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

En almindelig forbrændingsmotor har typisk sin højeste effektivitet ved max drejningsmoment, VP AD41p''ens højeste moment ligger omkring 2600 omd. En Seafarer med Ad41p DP og C5 propelsæt sejler ca 18 Kn ved 2600 mod og 0,7 bar ladetryk. 0,7 bar laddetryk svarer nogenlunde til lidt under halv fyldningsgrad, sammenholdt med de nominelle 1,5 bar max, kan man rimelighed forvente at ydelsen ligger lidt over 50% (lavere tryk lig lavere temperatur + den højere effektivitet ved lavere rpm) dvs + 100 hk. Men igen formentlig givet andre variabler ikke nødvendigvis den længste strækning pr kg brændstof...

:)

2019-06-14 18:59

Morten Voss
Medlem
27 Seafarer II

Det her er jo et dejligt forum for os der nørder i smukke klassiske motorbåde. Er der nogen her der kan give et bud hvorfor man ikke kører drevet længere "ind under" båden i stedet for at bruge trimflap til at løfte hækken, ligesom man ville gøre med en mindre båd? Jeg har 150 litters vandtank i fronten og det gør ikke den store forskel på at det opleves som om det ville være en fordel at kunne køre drevet længere ned under 25 Kn. I parentes bemærket er båden med nuværende drivlinie op mod 400 kg lettere end med oprindelig motorisering..

2019-06-14 19:14

Morten Voss
Medlem
27 Seafarer II

Hej Morten,

Intressant! Vet inte akterspegelns "transom angle" av Seafarer II - men om den är t-ex 13 är det möjligt att drevet går inte "negativt" tillräckligt. Jag hade en Wellcraft St Tropez 32 med två AQAD41b + 290DP och när motorerna var installerad installerade man sköldarna närmare till 16 grader. (kommer inte ihåg exakt, man borde laminera liten, etc.). Funkade kanonbra, var lätt att komme upp i planen och med power trim kunde man trimma drevet hur man ville!

2019-06-15 10:00

Artto Ilmanen



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies