!
Hej er der nogle herinde der har en 6 cyl diesel motor i en midi det er pladsen jeg bekymre mig lidt om
2019-05-26 19:01
Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate
Jeg gjorde masse research for å få inn en 6 syl diesel motor inn i min, og fant til slutt ut at man må endre på sofaen bak for å få plass. Vet at andre har bygget en kasse i front for å få plass. Jeg ønsket ikke å endre på utseendet, så jeg endte opp med en V8 bensin istedet.
Har sett både VP D3 og D4 i Midi, og de får plass uten fysiske endringer.
2019-05-27 06:23
Øystein Bergene
Jag bytte min V8 i weekender för 9 år sedan till en Mercruiser 4 cyl 200 hkr. Passar utan ombyggnad, kan med lite anpassning sättas på Vp drev.Har fungerat utmärkt. De nya har common rail och ger lite högre effekt. Ett annat alternativ är Hyundai, en V6. VP D3, lombardier är andra alternativ. Volvo Penta D4 är lite i tyngsta laget, speciellt som man gärna vill sitta bak i Midi. I stillaliggande kommer avgaskrök kritiskt nära vattenytan, inga problem när man väl kommit upp i plan.
2019-05-27 08:31
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
tak for input det er en række 6 cyl jeg vil have i en yamaha
2019-05-27 11:43
hans ostenfeldt
Är 200 dieselhästar lagom i en 24:a?
2019-09-15 21:14
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
Jeg snakket med en som hadde en D3-190 m/DP drev, og hans Midi gjorde 32-35 knop på max.
Marsfart på rundt 22 knop var visst ganske billig...
Den hastigheten er vel innenfor? :-)
2019-10-02 21:36
Øystein Bergene
Problemet är ju priset. De är ju dyrare än en ny Volvo V90 personbil med motsvarande motorstorlek.
För att svära lite i kyrkan...
Det finns inga som satt på utombordare på bracket? Skulle det se hemskt ut?
2020-02-20 11:52
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
Teoretisk intressant, men, stöldrisk, högre tyngdpunkt, sämre verkningsgrad(diesel finns ej i Sv) samt tråkigt utseende talar mot, enligt min uppfattning
2020-02-20 17:09
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Christopher, jag har sett både 21 och 24 DC med bracket. Ser helt okej ut i mitt tycke, men skulle kanske själv aldrig gjort detsamma i en semester/sommarbåt utan hade hellre satsat på en bensin inombordare som flera andra inkl jag själv gjort.
Kostnadseffektivt vid inköp, du behöver inte fundera på om kraften räcker. Diskussioner om diesel vs bensin är oändliga så de får jag inte in på.
Har själv låtit bygga om min hyttbåt till bracket ish och utombordare. Helt fantastiskt! Men det är också en ren brukspendlare.
2020-02-21 15:19
Jonas
Tack för input. Jag är kluven till vad jag föredrar men det skulle kanske se knasigt ut med utombordare. Å andra sidan går det ju alltid att återställa. Vi får se vart det slutar. Till att börja med ska hålen efter de gamla dreven plastas igen och plywooden bytas ut iaf.
2020-02-23 20:37
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
Jag har en midi med en merc 2,8 td på 197hk o de räcker nog till gott. 34 knop som bäst.
Men.. drömmer om en ny vit mercury v8 utombordare på bracket..
2020-02-23 23:12
Sebastian Liljeberg
Medlem
24 Midi
Med 425hk;)
Skulle du säga att det är ”lagom” med 197hk?
Tror du 170dieselhästar skulle vara irriterande klent?
2020-02-24 21:07
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
Jag hade 170 diesel hästar som var irriterande klena.
Men efter lite uppgradering vart det mycket bättre.
Rätt okej med 28 knop @ 3200 RPM och 1,2l/nm av en 80-tals diesel.
Fast fick man välja skulle man ha så mycket effekt att man inte vågar gasa fullt. Men det är ju jag.
2020-02-24 22:11
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
Som jag skriver tidigare, jag har en Mercruiser 2,8, 200 hkr. med gammalt VP 280 single prop och når 33 som max med nyrensat skrov. Normalt kör jag 20 - 23 knop vid 3000 rpm. Skrovet är ju samma men Weekender tror jag har lite mer vindmotstånd. Byte till duoprop skulle nog ge någon knop mer. Har jag många i båten behöver man skifta vikten innan den går upp i plan, 4 personer inga problem.
2020-02-25 08:18
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Gränsen borde då gå strax under 200 dieselhästar. Så kanske lätta båten lite också och flytta fram tyngdpunkten.
2020-02-28 14:14
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
200 turbodiesel är lagom, vridmomentet är rätt stort och vid låga varvtal i de nyare turbodieslarna. har kört med 10pers o full last i grov sjö, helt ok.
2020-03-03 08:48
Sebastian Liljeberg
Medlem
24 Midi
I think electrical would be very nice to try. I will for my next coronet if so
https://www.torqeedo.com/en/products/inboards/deep-blue-100i-2500/000-01054.html
2020-03-04 18:18
Alexandre Ralston-Bau
Medlem
24 Midi
Om du inte tönker ligga och köra jättelånga turer skulle jag rekommendera en sötvattenkyld bensin-V8 med insprutning. Med korta somrar och mycket stillaliggande finns risker med en svindyr common rail diesel. De är dyra i inköp och framför allt i reparation. En V8 drar mer, absolut, men underhåll och reparationer är så mycket biliigare. Ljudbilden är trevligare och man slipper dieseldoften som sitter i kläder och huden efter minsta lilla spill.
2020-03-17 09:32
Fredrik Åkesson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Köpte en Midi med VP 5,7 V8 och direktinsprutning. Duoprop i rostfritt drar fint. Det höga vridmomentet gör den väldigt bränslesnål och, som sagt, slipper dieseldoften. I och med det slutna bränslesystemet känner jag mej helt trygg med mina rutiner innan start. Och ja, farten är det inget fel på...
2020-03-18 16:55
Jan Engblom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kanske kan nedanstående diagram vara till hjälp. Det baserar sig visserligen på 21DC som ju är något mindre och lättare. Den blåa linjen representerar motorstyrka och det är slående att en stor majoritet ligger mellan ungefär 225-270 hk. Angiven toppfart varierar ju kraftigt vilket torde bero på olika drev och propellrar, ålder och skick på motorer och kanske en och annan glädjelogg. För 24 Midi är det så stor spridning mellan enkel- och dubbelmontage och andra motoralternativ så det blir inte meningsfullt att göra någon tabell/diagram.
2020-03-19 20:46
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Hej Jan, diagrammet verkar lite märkligt. Vilka uppgifter baserar det sig på. Att farten ligger runt några knop vid hundratalt hkr tyder på att det saknas lite data. Listan ger ju bättre info, nämligen uppgiven toppfart och installerad effekt. Coronet gjorde ju mätningar på effekt och fart, kanske arkivet kan ge ledning?
Trevlig helg
Jan K
2020-03-20 14:24
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Det är väl uppgifter från registret här på sidan? En del ser minst sagt märkligt ut...
2020-03-20 16:41
Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser
Hej Jan och Mats!
Visst finns det en del väldigt avvikande fartangivelser i tabell och diagram. Denna sammanställning gjordes när jag sökte ny motor till min båt och jag brydde mig inte om att kontrollera de mest spektakulära avvikelserna, 47 knop med 220 hk till exempel. Diagrammet baserar sig på tabelluppgifterna och jag har tittat i den ursprungliga excelfilen som tycks stämma. I den filen kan jag även hitta individuella båtar och 47-knoparen finns fortfarande i registret. Jag har även kontrollerat några andra avvikande värden och de båtarna finns också kvar med samma data. Den första båten är en diesel som kom med av misstag. Alla data är som Mats påpekar från registret. Min slutsats blev att en 250-270 hk modern bensinmotor (helst V8!) bör vara optimalt för en 21:a. Då slipper man köra med stort gaspådrag och ylande motor, nästan oavsett last. Att jag sedan själv hamnade på 300 berodde på att jag fick ett mycket bra pris på just den maskinen, 23 timmar "begagnad", DPS, EVC och flera analoga instrument. Marschfart 25-28 knop vid 2700-3000 varv beroende på last och beväxning. Vid 4000 varv gör båten 40 knop med 2 personer och 1/3-dels tank och då har jag 700-800 varv kvar. Fortare har jag inte vågat köra! Kanske något Sebastian T skulle gilla (se hans kommentar ovan)?
2020-03-20 21:09
Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner
Elektriskt är ju fint, verkligen. Men prislappen är inte lika fin 😬
2021-03-15 15:03
Christopher Johnsson Eitrem
Medlem
24 Midi
motor er købt det blev en 250 hk fnm diesel med bravo 3
2021-03-19 16:23
Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate