!
Står i färd med att byta ut våra två b20 till en Mercruiser v8 . Tips o tillvägagångssätt emottages tacksamt .
Mvh Folke Andersson
2018-06-25 10:55
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Hva ska du have for de 2 B 20 motore
Vh
2018-06-25 22:05
Helle Rasmussen
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer
24 Family
24 Family
24 Family
Hej!
Det beror ju på om du ska lämna in båten på ett varv för att göra hela jobbet. Jag tog ur motor och tog bort den gamla (blöta) akterspegeln och plastade själv upp en ny med två 18 mm plywood från Rosättra båtvarv. Extremt stumma och gjorda för den "marina miljön". Blev kanonbra! Sen monterade ett varv den nya motorn och plastade upp motorfästen.
Kan tilläggas att varvet även gjorde all ytfinish på utsidan då det kändes alldeles för tidskrävande för mig där och då..
Kortfattat så kan det vara värt att byta ut skivan när man ändå gör ett så stort ingrepp än att plasta igen de två hålen du får.
2018-06-29 10:59
Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser
2018-06-29 11:00
Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser
Hej o tack för tipsen . Tänkte göra det mesta själv så långt jag klarar då både tid o intresse att lära finns .
Mvh Folke
2018-06-29 15:53
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Jag har satt i en volvo v8 300 hk med duodrev låt varvet sätta in och göra motor fästen det är stora krafter som belastar denna akterspegel. Kan säga att det blev en mycket trevlig upplevelse att köra denna båt . Det sitter h4 proppellrar på henne.
Lennart
2018-06-30 22:05
Lennart Sjökvist
Medlem
26 Family
Det finns ju även andra material som är lämpliga för påfrestningarna i akterspegeln. Det kluriga är ju att sätta höjder för drevets placering och motorfästen, där har de auktoriserade varven alla mallar och jiggar. Men med rätt kontakter på varv och lite tålamod kommer du absolut fixa det själv.
Fredrik
2018-06-30 23:22
Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser
Hej,
jag har plastat tre akterspeglar genom åren; den sista(!) på min Weekender. Har i samtliga fall ej plastat in plywood utan bytt upp med homogen glasfiberlaminat. har aldrig förstått vitsen att använda trä i en konstruktion som ligger under vattenlinjen och dessutom ofta blir utsatt för diverse genomföringar med risk för vatteninträngning. Arbete inte orimligt, speciellt om man låter den gamla gelcoaten med det yttre glasfiberlagret vara kvar som "arbetsform". Jag kan maila hur jag gjorde.
lycka till
2018-07-04 10:51
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Hej , tack för svar . Har just börjat riva ut de gamla . Hör av mig längre fram .
2018-07-04 13:58
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Efter en tids stillestånd med motorbytet står jag inför val av motor . Har möjlighet att välja Mercruiser 5,0 på 220 hk eller Mercruiser 5,7 på 300 hk . Båda motorerna har Bravo 2 drev . Någon eller några som har erfarenhet av dessa motorer i en F 26 . Mina funderingar går mot , räcker 5,0 på 220 hk ? Och 5,7 på 300 hk blir den för övermotoriserad ?
2019-03-26 04:12
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Min kommentar är generell, alla motorer har ett varvtal ofta långt under max, som ger bästa effekt/bränsleförbrukning. Oftast är det vid max vridmoment. En "större" motor, i detta fall större slagvolym, kan vid givet effektuttag arbeta vid lägre varvtal med sannolikt lägre förbrukning. Detta kan motverkas om den större motorn väger mycket mer. I detta fall tror jag du vinner på den större motorn, men som du ser av min text, det finns undantag. Titta på motorerna effektkurva, angiven bränsleförbrukning och se vad du tror du behöver. Har du den förra motorns data, tex varvtal/ fart med jämförbar propeller kan du bilda dig en uppfattning av behov. Motorförsäljare har ibland data inkl. propeller elräkningar. Du kan också kolla med klubben. Lycka till.
2019-03-26 09:32
Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
Du klarar dig säkert med en 5.0 på 220 Hk. Det finns många som åker runt med ad41 på 200 som är 25 år gamla. Men vid en nyinstallation hade jag själv valt 5.7 för att få lite extra kraft när och om det behövs. Tyngden är ingen eller minimal skillnad. Det är absolut inte övermotoriserat med en 5.7 på 300 i såpass tung båt.
2019-03-26 10:00
Jonas
Hej
Vi har en Mercruiser 5,7 på 260hk i vår 24 family. Den passar utmärkt med hyfsad förbrukning på ca 1,8l/distans. Effekten räcker för det mesta utmärkt, men med många passagerare kan man behöva flytta fram några personer för att lättare komma upp i planing. Så mitt råd är att välja 5,7:an på 300hk.
2019-03-26 16:21
Jonas Robertsson
Medlem
32 Deepsea
Hej
Har en Family 26 -77 med en
VP 5,7 GXI med 300+hk tycker att den är perfekt för båten toppar 30+
och går lugnt o fint i marschfart.
Lycka till
/Hans
2019-03-27 05:05
Hans Johannesson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag bytte ut mina volvo i fjol och monterade in en 5.7 300 hk volvo satte på duo propellrar och kommer att sätta på zipewake nu . Även uta zipwake blev det en mycket bra båt men det ska bli intressant med zipwake på henne . men motor 5,7 l 300 hk är tillräkligt
2019-03-30 14:11
Lennart Sjökvist
Medlem
26 Family
På min 24 F har jag en Mercruiser 5.7 300hk. Mycket nöjd med det motorvalet, snabb planing och bra ekonomi i marschfart.
2019-04-02 19:41
Anders Ekholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för synpunkter , motorbytet fortskrider och valet blir en Mercruiser 300 hk med Bravo 2 drev . Står inför att plasta motorbädden . Frågan är var på Bravo 2 drevet räknas kavitationsplattan och ska ligga jämnt av bottenlinjen ? Är det den lägre eller högre plattan . Skillnaden är 55 mm .
2019-04-25 19:39
Folke Andersson
Medlem
26 Family
Det har ganska stor betydelse så jag skulle konsultera manual och/eller särskilt sakkunnig.
Kanske skulle du festa till det med ett Bravo III när du ändå håller på.
Det är mer fördelaktigt med duoprop vid singel montage för du skall väl "bara" ha en 300 hästars V8. 😜
2019-04-28 22:41
Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser
2019-05-02 10:53
Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate
Arbetet fortskrider och behöver tips om att få fort rostiga bultar ur en Mercruiser Bravo 2 sköld .
2019-08-06 14:10
Folke Andersson