!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Varierande varvtal Mercruiser 4.3L

Har en Mercruiser 4.3L med en Edelbrock 4-portsförgasare som går ned och sedan upp i varv när man håller mellan 1000-2500 varv (se bifogad film). Tomgång går alltså fint och när man marchar på över 2500 var (ca) går den också fint.

Några idéer?

https://www.dropbox.com/s/qiz5clrhuvcesm8/2017-06-15%2005.49.29.mp4?dl=0

2017-06-15 08:47

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Zackarias,

är absolut inte ngn expert på motorer men hygglig "självmekare". Det beror oftast på att din förgasare lider av ngn form av otäthet, dvs att tjyvluft kommer in någonstans. Troliga orsaker är oftast packning mellan förgasare och insug, ngn vacuumslang eller ett otätt spjällhus/spjällaxel.

Mitt tips är att du googlar runt lite på olika bilsajter/forum. Eftersom du har en Edelbrock så skulle jag med fördel också vända mig till Hansen Marine i Sthlm för råd.

Med vänlig hälsning

Pehr Bohman

2017-06-15 09:12

Pehr Bohman
Medlem
24 Weekender

Lite off topic, men jäklar vilka vackra instrument du har!!!

Och lycka till med felsökningen!

Peter Vestergren

2017-06-15 10:14

Peter Vestergren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Att leta läckor kan man med fördel använda startgas spraya
på förgasaren medans motorn är i gång, du märker skillnad om du träffa läckan. Men det är brandfarligt så spraya försiktigt.

2017-06-15 11:07

Mats Backlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej ser att du har choken kopplad testa att binda upp choke spjället det går med ett strips el dyl så det garanterat står öppet
om det inte gör någon skillnad så suger den antagligen lite tjuvluft någonstan mellan förg/insug eller insug/motorblock som mats sa startgas är bra men ta det försiktigt
// Janne

2017-06-16 12:48

Janne Hartikainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för alla tips och glada tillrop! :-)

Jag har rätt dålig koll på motorer överlag, men har jag förstått det rätt om det är detta som är choken? Se bild.

Vad ska jag göra med startgasen? Spraya lite här och där och se om gasen försvinner in i någon glipa?

Låter som att jag får ringa på någon mekaniker som får kika på det istället. :-)

2017-06-16 13:00

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

om motorn går upp i varvtal när du sprayar med startgas, motorn på tomgång, så vet du att du har en läcka/suger tjuvluft. Spraya lite försiktigt vid de axlar till spjällhus samt vacuumslangar och vid packningen mellan förgasare och insug. Som sagts tidigare, var lite försiktig när du sprayar.

Med vänlig hälsning

Pehr

2017-06-16 14:12

Pehr Bohman
Medlem
24 Weekender

Nu kanske du redan fått felet fixat, men har den alltid betett sig så där eller kom fenomenet plötsligt.

2017-06-20 19:58

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Nej, felet har inte alltid funnits där. Det alltså bara uppträder bara på "mellanvarven", när man kör i halvfart. På tomgång och över 2500 varv går den jämnt och fint.
Skruvade loss luftfiltret och kikade ner i förgasaren och jag tycker att bränsleflödet är lite "ojämnt". Det liksom droppar ned bensin på spjällen (eller vad det kallas). Dessutom är det lite lite sotigt på kanterna på insidan. Se ny bifogad film.
Har jag förstått det rätt att detta flöde är en extra skvätt motorn ska få vid gaspådrag? Kanske är detta som måste justeras på något sätt?

https://www.dropbox.com/s/xffwjrf53fj26ll/2017-06-18%2013.19.47.mp4?dl=0

2017-06-21 07:20

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Du kanske behöver plocka isär och göra ren förgasaren.
Bensinen har en tendens att bli till en konstig genomskinlig gegga under vintern, denna kan stoppa upp och proppa igen.
Jag ska köra in aspen gräsklipparbränsle i min motor det sista jag gör i höst, då slipper man detta fenomen.

2017-06-21 09:30

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Det där är helfel, om jag får gissa så läcker troligen axpumpen, eller något annat läckage. Gör rent förgasaren och köp en rep-sats. Hansen racing har delar,ring o prata med dom så du får rätt prylar. Din förgasare heter troligen 1409 (EDE1409 på hansenspråk)

2017-06-22 20:20

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Hej Zackarias

Hur har det gått för dig? Hittar root cause?
Intressant fråga som jag tror flera medlemmar kan ha intresse av veta svaret på.
Själv är jag inne på det bör vara kopplat till ojämn bränsletillförsel.

Ingemar

2017-07-02 22:55

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Zackarias.
Jeg havde nøjagtigt samme problem i 2015 med en helt ny 4,3 mpi.
Problemet forsvandt da alle tændkabler incl kablet mellem tændspole og strømfordeler samt tændrør blev skiftet.
Håber, du får løst problemet.

Vh Hans

2017-07-03 00:42

Hans Raae Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vi provade med att sätta dit en annan förgasare (samma modell) och då försvann problemet. Ska gå igenom den krånglande förgasaren och se om vi kan hitta felet.

Tack för alla tips!

2017-07-03 06:20

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Om man ser attdet droppar eller skvätter ner i halsen på frg så brukar flottörnivån vara aldeles fär hög, eller så läcker nälventilen.
Kolla flottörnivån

2017-07-05 13:17

Robert Duimovich
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Intressant tråd.

2017-07-21 09:09

Anna Nicklin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Diskussionen man hittar på länken nedan var intressant. Kortfattat har Rick Stephens provat sig fram och har konstaterat att Edelbrocks kalibrerings-kit (1485) måhända funkar för gamla 4.3L-motorer, men är helt fel till Vortec V6:orna:

"Anyone duplicating this on a Edelbrock 1409 mounted to a 4.3L Vortec V6, don't bother with the 1485 kit. That thing is not even close. Might be good on a pre-Vortec, but is way too lean on a Vortec with a Performa intake. Here's where I ended up

.095 (part#1426) primary jets
.092 (part#1425) secondary jets
.065" x .057" (part number 1461) meter rods
7" pink step up springs"

Har ännu inte hunnit testa med de munstycken han rekommenderar, men det låter ju lovande...

https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/10154544-stumbling-edelbrock-1409-4-3l-v6/page2

2019-03-30 14:02

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Hej, jag hade tidigare en V-8 (V-6 är ju "samma motor") som hade liknande problem. Jag fann att den tolerans för spelet för axeln(axiellt) verkstadshandboken angav (den lodräta axeln som med kugghjul drivs av kamaxeln) var för stort. Det gav axeln möjlighet att "vandra" lite upp och ned, beroende på kraften i vinkelväxeln. Vid låga varv var axeln i nedre läget, men vid högre varvtal gick den upp i ett övre läge. I ett mellanavsnitt varvtalsmässigt var alltså inte tändläget stabilt. med shims justerade jag ned det till några tiondels mm. Sedan var det OK. Kanske värt att prova.

2019-03-31 15:16

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Stämmer att bestyckningsatsen 1485 inte fungerar på en marinmotor oavsett vortec eller pre-vortec. Satsen är troligtvis framtagen till bil. En marinmotor kräver så mycket rikare blandning.
För min del fick jag använda bestyckningen till sb V8 för munstyckena, nålarna fungerade från satsen men med andra fjädrar. Var en hel del labbande innan jag hamnade "rätt". Nålarna behöver åka upp snabbare, vilket då ger mer soppa, när man fäller spaken.

2019-04-01 21:08

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

2020-08-12 14:56

2020-08-12 14:56

2020-08-12 14:56

En annan lite okänd orsak kan vara att axeln till fördelaren -jag förutsätter motorn har samma lösning som V8- sitter och har för stort spel i lodriktning. I manual godtas del stort spel och jag hade detta problem med min förra motor, en V8. Shimsade ned spelet och problemet var löst. Då axeln har stort spel ger kugghjulen möjlighet för axeln att få olika lägen beroende på varvtal. Högre varvtal och axeln lyfter lite och vips så är tändläget lite annorlunda. Jag vill minnas att jag shimsade till 0,5 mm. I just detta hänseende spelar det ingen roll om brytarlöst eller normalt tändsystem du har. En grovkoll gör du genom att lyfta axel; glappar det någon mm så är det för mycket.

2020-08-14 11:22

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies