!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Minska bensinförbrukning B20?

Undrar om någon har några tips som sänker förbrukningen på ett 2xB20 montage? Sitter i en Weekender 24. Allt original sånär som på förgasarna som är enkel SU förgasare. Skall enligt uppgift fungera bra.

2014-04-03 00:09

Peter Frykman
Medlem
24 Weekender

Vad har du för förbrukning idag? En service med justering av tändning och förgasare är väl självklart. Sedan är det väl framför allt propellerval som kan påverka. Har du powertrim? Annars kanske trimläget är något att experimentera med.

2014-04-03 20:08

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag kan tänka mig att, nya munstycken och nålar kan behövas. Men det stoppar nog inte där, om motorerna börjar bli slitna, så ökar ju det förbrukningen också. Det billigaste sättet att sänka förbrukningen på alla motorer är att byta olja, sedan är det ventilspelet, om vi nu bara pratar bensinmotorer, så är det viktigt med nya tänddelar, såsom tändkablar lock rotor, tändstift och brytarspetsar.När det kommer till brytarspetsar, så kan jag bara rekommendera att man monterar brytarlöst system, finns på Hansen Racing t,ex. Varför? Jo för att det ända sättet att få brytaravståndet exakt där det skall vara, är att mäta kamvinkeln elektroniskt, och efter tio timmars körning så har avståndet ändrats på grund av föroreningar och slitage, med ökad bränsleförbrukning som följd,ändå. Justera tändningen, och då av ett proffs! Varför? Jo för svenne banan som jagar bränsleekonomi, han har sällan kunskapen och en stroboskoplampa i proffskvalitet, för ca 2500:- i sin verktygslåda. Tyvärr så finns det en massa proffs som inte kan heller, men det märker man snart om man anlitat fel kille.Förlåt om jag blev långtråkig, men summan är att man kan även få en gammal motor om än sliten att gå bättre, och dra mindre, men är det riktigt slitet så är resultatet ändå inte tillräckligt för att det skall gå perfekt.
Med vänlig hälsning, markku

2014-04-04 17:31

Markku Tarvainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för lite matnyttiga tips. Allt tas emot tacksamt. En del har jag givetvis redan tänkt på men tål att bekräftas.

2014-04-04 18:57

Peter Frykman
Medlem
24 Weekender

Sätt dit 123 ignition, ge dom lite service, byt nålar i förgasarna.
Det finns en sak som heter colortune, är ett tändstift som är genomskinligt, så man ser vilken färg förbränningen har inuti cylindrarna.

2014-04-04 20:45

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

hej,
du har inte angivit vad du menar med hög förbrukning. De som har samma båt kan nog ge dig en ung. uppfattning. Olika tändsystem i alla ära, börja med att kolla kompressionen, justera evt ventiler och förgasare. Ett "gammalt" tändsystem som är i gott skick -nyservat- räcker väldigt långt. Ett elektroniskt tändsystem kan ej ersätta en i övrigt sliten motor, bara underlätta vid ny montering. Jag vet, det är lite elakt sagt, men det finns inga bevis för att ett elektroniskt system ger bättre resultat i dessa sammanhang, där motorn går i måttliga varvtal, än ett "vanligt". jag tror mer på att montera bränsleinsprutning än elektronisk tändning. Men, det är ett helt annat arbete. Så gör det enkelt, mät kompression etc.
mvh Jan

2014-04-06 15:04

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Jag har några års erfarenhet av elektronisk tändsystem (123ignition) och helt klart gör det skillnad, det kostar inte så många kronor sett i ljus av vad man totalt lägger ner i båten.
Fördelen med elektroniskt system är att man har korrekt tändning och tändkurva hela tiden, även en fräsch standard fördelare kommer rätt så snart "ur fas" och justering måste till OFTA, detta gäller i synnerhet högvarvande marinmotorer. Centrifugalvikterna fungerar heller aldrig optimalt ens i en flong ny originalfördelare om man nu skulle ha en sån. I den elektroniska är tändkurvan i det närmaste perfekt och förblir sån.

I tillägg så får man en starkare gnista och bättre förbränning, inga justeringar, inga kostander för brytare och kondensator och längre intervall mellan byten av tändstift. Även fördelarlocket håller längre då spänningspulsen träffar mer precist och kortare.

Som bonus får man jämnare tomgång och mer lättstartad motor/motorer

Det är inget hokuspokus utan helt enkelt utbyte av den svagaste komponenten i B20 motorerna.

2014-04-06 23:01

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Enligt uppgifter från sista hälsokollen på varvet ( förra säsongen) var kompressionen bra på mina motorer och de bedömdes vara i bra skick. Skulle vara intressant att höra några ungefärliga siffror från andra 24 fotare med samma drivlina. Gärna cruising/top speed också. Jag är tacksam för allt jag kan fixa INNAN säsongen drar igång på allvar. Kanske är så att det mesta har föreslagits?

2014-04-07 06:37

Peter Frykman
Medlem
24 Weekender

I arkivet kan du nog hitta protokoll från testkörningar när båten var ny. Där hittar du farter och förbrukning vid olika varvtal. Även vilken propeller som använts finns angivet.

Måste kommentera din förgasarbestyckning, i original antagligen dubbla förgasare. Solex på lite senare modeller. Får du ut full effekt ur motorerna med din bestyckning ?

2014-04-07 10:41

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Brytarlöst är inte någon mirakelkur, men man slipper ställa tändning och brytare och förbrukningen kan sjunka något. 123 är väl bara om fördelaren är helt slut och tändkurvan inte stämmer alls längre. Annars finns ju Ignitor för mindre än halva pengen, då använder man den gamla fördelaren, men slipper brytare och kondensator.
Ett dubbelmontage B20 är väl varken någon sparbössa, eller prestandaunder. Skulle tro att dina motorer med enkel SU, ger ca 90 HK styck, i bästa fall. Kör några år med det du har, släng sedan ut dubbelmontaget och lägg i en V8 eller en V6, då kan du åka betydligt billigare och fortare, än med två B20. Den båten går finfint och hyfsat billigt med en raggarmotor och ett modernt drev med powertrim.

2014-04-08 12:04

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det är i regel centruifugalvikterna som är mest slitna och inte ens en fräsch originalfördelare fungerar i övrigt bra, skall den tända lika bra så får man justera flera gånger om dagen om ens det räcker

2014-04-08 18:24

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vet inte om vikterna "slits" men fjädrarna kan väl tappa spänsten... Måste säga att fördelaren i en båt, har det mycket lättare än i en bil, då en båtmotor körs på jämna varvtal, utan en massa accelerationer hela tiden. Ställer själv tändningen med stroboskop på B21an i min Explorer och det är en gammal bilmotor från 1975. Brytarna sitter kvar i orginalgördelaren och i somras körde jag drygt 500 NM och inte har tändningen ställt om sig nämnvärt under den tiden... Har även kollat av hur kurvan stämner vid olika varvtal och det verkar stämma med den kurva som finns i verkstadshandboken. Mitt råd är att, innan man springer iväg och köper dyra fördelare till sina gamla motorer; kolla skicket på det som sitter där först.
Dessutom kan man ju utan risk höja förtändningen 5-8 grader på en fräsh volvo rödmotor, då den förställningen är för att klara gammal regularbensin 87 oktan, vilket inte finns i pumparna längre, utan nu har vi ju lägst 95 oktan. Ger lite bättre effekt och då kanske någon liten bränslebesparing

2014-04-09 08:30

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

I skötseln av fördelaren, förutom justerin av tändning och brytare, så är ju smörjning av förställningsmekanismen med lite sprayolja och lite värmetåligt fett på kamnockarna till brytarspetsarna vid vårrustningen ett sätt att få fördelaren att fungera som det är tänkt. Har varit med om att kamnockarna rostat lite under vinter och då fungerat som ett sandpapper på brytarnas plastsko med obefintligt brytaravstånd som följd.

2014-04-09 08:46

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Med höja "förtändning" menar du tidigare tändning ? T.ex om verkstadshandboken föreskriver 10 grader e. öd så kan man ställa 3-5 grader e.öd eller ?

2014-04-09 08:49

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Nej och ja. Normalt är ju förtändning före ö.d tex i fallet med B20/B21. Där är normal förtändning 10grader före ö.d. och man kan utan vidare ha 15grader eller tom 20, menar vissa, även om det nog avser bilmotorer. Men 15 grader är helt lugnt om man kör på 95 oktan och då får man lite bättre bottendrag och motorn varvar ur lite bättre på topp.

2014-04-09 09:59

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tackar återigen för alla bra tips. Skulle vara intressant att veta förbrukningen för några som åker/har åkt med dubbla b20 montage så jag vet vad jag har att vänta mig.

2014-04-13 15:42

Peter Frykman
Medlem
24 Weekender

Jag har dubbla AQ130C på min 24Family Fly och den tar i marschfart ca 2,2-2,3 liter per sjömil. Varvet ligger då på 4800 och farten runt 20 knop.

2014-04-13 20:17

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om du är helt ny med båten vill jag först gratta till en härlig båt och många sköna timmar på sjön. Sen skulle jag vilja råda dig att inte göra en massa ändringar på maskinerna, annat än normal service och inställningar och sedan köra en sommar och utvärdera hur allt fungerat och var förbrukningen hamnar. Som sagt, en dryga 2 liter distansen i marchfart får du nog räkna på.
Det är svårt att hålla på att jaga kostnader på en gammal båt med gamla motorer. Det kostar som det kostar och ombyggnader och ominstallationer kostar oftast mångdubbelt mer än vad man kan spara in i tex. minskade bränslekostnader inom rimlig tid. Tänk att det är ett nöje som det är värt att lägga tid o pengar på!!!
Har man inte råd att tanka nån gång, kan man ju alltid bryggsegla, ett av många underskattat sätt att använda sin båt.... :-)
Ha nu en riktigt bra sommar med nya båten!!!

2014-04-14 10:03

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Family 26, innan så drog den 2,5 - 2.8 ca , nu ca 2.0 efter 123ignition, 12ca i tändlöge. Rengjorda förgasare och inställda med nya packningar plus nytt membran från usa till halvs priset ( dubbla solex) och även inställning av ventilspel som stod lite fel. Bytte också tändstift o kablar.
Så det lönar sig att fixa lite om man gör det själv..
En bra sak med 123 är att tomgång och acceleration blev jämnare .
Hade en massa strul med detta innan. En del hade säkert med smutsen i förgasarna att göra.
Varv 4800 ca 22-23 knop.

2014-04-16 21:31

börje

Hej Börje och ni andra, jag är fortfarande tveksam till era rekommendationer betr 123ignition och liknande. Du skriver att förbrukningen "efter 123ignition" sjönk till 2.0 Men, som du helt riktigt påpekar har du bytt tändstift, rengjort förgasare, kablar, ställt in ventilspel och justerat tändningen. Vad jag vill påstå är att du inte kan avgöra vad som orsakat dina problem; en eller flera av de åtgärder du utfört kan vara boven. Min grundtanke är att en välinställd och hel motor i original räcker långt för normalbruk. Visst kan vissa saker kanske bli bättre med olika tändsystem, men jag får en känsla av att just den insatsen kanske inte riktigt lönar sig. Även om en ny, dyr, pryl kanske verkar jättebra. Jag har själv haft både VP radfyra och V-8 med originaltändsystem utan problem efter justering, och de håller inställningen i flera år enligt min uppfattning (jmfr drifttid i bil). Men, om hela systemet behöver bytas ut, kanske elektroniska system är bäst. men, skall man göra så stora förändringar kanske man skall överväga ny motor.

2014-04-22 08:47

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Men herregud Jan, vi är många som har provat och sett resultatet av riktig tändning, redan 2007 köpte jag min första 123-fördelare. Har Du själv provat? Misstänker att Du inte gjort det eftersom Du pratar om att det "känns" ;-)
Hur mycket bränsle som sparas håller jag med om att det blir svårt att avgöra om man inte seriöst mäter det och samtidigt inte förbättrar/servar andra saker. Att bränsleförbrukningen går ner med 123ignition är det ingen tvekan om.
Blir lite som med han dansken här i klubben som direkt dömde ut elektroniska tändsystem trots att han inte visste ett skvatt om vad vi pratade om för grejer.

Med vänlig hälsning, Peter

2014-04-22 14:55

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En del av förklaringen till bränslebesparingen vid byte till 123, är ju att 123 fördelaren har en aggressivare tändkurva än orginalfördelaren, vilket fungerar fint nu när vi har lägst 95 oktan i pumparna. Man ska tänka på att de gamla orginalinställningarna var för att motorn skulle kunna gå på 87 oktan. Det här går delvis att uppnå med en orginalfördelare, helt enkelt genom att höja grudtändningen med 5-10 grader. Sen att 123 fördelaren är mer underhållsfri än orginal och att en helt ny och fräsch fördelare får motorn att gå bättre, är ju inte särskilt konstigt.
Och att kosta på sig ny modern fördelare i samband med en helrenovering av motorn, är ju både en liten kostnad i sammanhanget och klokt för att få ut fulla resultatet av renoveringen, men att utrusta en 30-40 år gammal orenoverad motor med en ny fördelare, det är enligt min mening som att tro att en storrökare kan springa maraton, bara han får tillräckligt fina skor.

2014-04-23 08:57

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Dag, du har ju egentligen sagt det jag hävdar, nämligen att det sannolikt (ingen har bänkkörning för bevis) ej lönar sig i en gammal motor förrän man gör en helrenovering av motor etc. Men i det sammanhanget kan det försvaras, det kan jag hålla med om, med de fördelar du nämner. Vad du menar med "aggresivare" tändkurva förstår jag ej, man talar om tidigare eller senare förställning, vilket du också gör, kurvans utseende är en annan sak och brukar ej anges. I handböcker för dessa motorer anges ett toleransområde inom vilket tändkurvan skall hålla sig. Beträffande grundinställning för 87 oktan var det länge sedan, faktiskt var det vanligt med 98 oktan på 80-talet med högre kompression i motorerna och tändning inställd för detta. Tändförställningen går ju att reglera till den grad då motorn knackar, men då är det ju för mycket. Det vi ej berört är det faktum att motorerna i Frykmans båt går på rel högt motorvarv vilket innebär att motorns verkningsgrad ej är maximal -det brukar vara vid motorvarv där vridmomentet är som störst. Därför är förslaget om en V8 faktiskt inte så tokigt, den kan sannoligt leverera tillräcklig kraft till båten med en propeller (mindre effektförlust än 2 drev och 2 proppar) samt vid ett varvtal där motorn arbetar vid ett fördelaktigare varvtal. Men, det är en annan historia.

2014-04-23 16:27

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Min systerdotter köpte sig en fin Volvo PV 444 -56 för två veckor sen, B4B motorn går inte helt OK och även här är fördelaren en av bovarna. Jag har därför sista dagarna plöjt olika bilforum av olika skäl och i regel så trimmas/skruvas det betydligt mer på bilsidan än vad vi på båtsidan gör och det går rätt fort att se att 123ignition har gjort succé där. Man finner otroligt mycket info om skillnaden mellan originalfördelarna och 123ignition.
Ingen av mina motorer som jag hittills satt 123-fördelare på har varit helrenoverade, den sista är den 17 Runabout jag har och den har sin originalmotor VP115. Skillnaden var som vanligt stor, borta är ojämn tomgång med tjuvstopp nog det jag uppskattar mest) jämnare gång i alla varvtal, något högre toppeffekt, något mindre förbrukning samt extremt lättstartad. Behöver inte ge extragas vid start av kall motor utan det är bara att vrids på nyckeln och den startar omedelbart vilket var långt ifrån fallet med originalfördelaren..

Nu blir det en 123ignition på systerdotterns PV, det finns 123ignition även till Volvo B4B motorn visade de sig.

Vad gäller omtalade tändkurvos så skiljer sig dessa åt mellan motortyper av samma sort och effekt och olika fördelare, dessa kan man laborera med, 123-fördelaren är ju samma för t ex alla B20, man väljer olika koder med en skruvmejsel för respektive motor/fördelartyp. Andra finesser är tändutjämning mellan cylindrarna vilket också förbättrar speciellt tomgång (känner av ökat/minskad tid mellan cylindertändnigarna och anpassar respektive cylinders tändning d vs pulserna ligger inte statiskt runt 360 grader)

Vidare jobbar fördelaren med full effekt ner till 4,0 volt och är därför helt okänslig för spänningsfall.

Den finns numera även en variant där man kan påverka fördelarens program via Pc och datakabel, speciellt för trimmade motorer eller där man vill optimera som med mina till 2,1 liter borrade AQ130C som förmodligen inte ger 100% med standard inställning.

Bara förbättringarna på 17-fotaren är värt pengarna eller tom det dubbla.

Vad gäller besparingar på en gammal motor så tar det väl en stund att tjäna in 3500 kri bensin MEN man byter inte längre några brytarspetsar och även om lock och rotor fortfarande finns så slits dessa inte alls och håller i många år.

"Besparingen" består i betydligt bättre gång och minimalt med arbete.
Personligen är det mycket värt att slippa hela momentet med inställning av tändning med vetskapen om att så fort man startat motorn med originalfördelar så dalar i ställning bort från det optimala. Nu kör man med vetskapen om att tändningen hela tiden arbetar optimalt exakt där den ska.

2014-04-23 23:58

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Lång diskussion detta. Först jag har absolut ingen relation med någon som säljer 123. Jag tycker den är skitdyr. Men för mig var det självklart. De två gamla fördelarna var slitna, jag fick hålla på och smörja, göra rent under vid vikter, byt brytare och ställa in dessa mm. Dessutom var tomgången osäker, kunde hacka och stanna mm. Jag köpte två 123, sedan sålde jag de gamla fördelarna till någon som skulle byta ut delarna i dem.
Effekten av detta är att motorerna går mycket jämt, jag kan lita på tomgången när jag lägger till. Och priset jag fick för de gamla minskade kostnaden.

2014-10-05 08:49

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret


Hej Alla !

Kan konstatera att när jag hade gjort rent förgasarna och bytt
tändkablar,rotor,brytarspetsar,kondensator, och ställt
tändningen fick jag lättstartade motorer med en härlig gång.
Tomgången blev helt perfekt.

2014-10-22 14:23

Magnus Rygaard
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies