!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Lösning på svårstartad diesel

Min Volvo Penta TMD40 var lite trögstartad förra säsongen och i år hade problemet förvärrats. Trots att jag värmde glödstiften lääänge så ville den inte starta. Luftade ordentligt men utan resultat. Efter många försök och med full gas så hostade den till sist igång. När den blivit varm så var den lätt att starta men nästa dag samma elände. När den väl startat så gick det inte att stoppa med den elektriska stoppknappen utan det måste göras manuellt. Varvräknaren betedde sig underligt och temp.mätaren ville inte gå upp ordentligt och oljetryckmätaren visade onormalt högt värde. Till sist visade det sig att allt berodde på samma fel.... motorblocket stod inte i ordentlig kontakt med minuspolen på batteriet vilket betyder att kontrollampan för glödning lyser men glödstiften blir inte varma.
Lösning: En startkabel mellan minus och blocket och allt fungerade perfekt och i morgon permanentas lösningen med en 6kvadratkabel. Om du vill kolla om din båt har samma fel - mät spänningen mellan minus på batteriet och motorblocket: skall alltid visa 0V

2012-06-16 00:31

Willy Ociansson
Medlem
22 Sport

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies