!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorbyte 21 dc

Hej!

Står inför ett motorbyte i vår 21 dc från -73. Originalmotorn VP AQ 170 har gjort sitt.

Valet står främst mellan en mercruiser V6 4,3L med Alpha one drev eller en Volvo penta V6 4,3L med SX-drev. Har även funderingar på en Mercruiser V8 5,0 med bravo drev.

Vilket av ovanstånde drev innebär minst ingrepp i akterspegeln?

Passar en V8 5,0 elller måste man isf modifiera aktersoffa och hur omfattande? Både på längd och höjd?

Tacksam för svar!

2009-07-27 10:00

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Hej Christian
Jeg har selv fået bytte motor til en Volvo 5,0GXI 270HK med DPS drev.
Og det er det beste jeg har gjort længe.
Vi har ikke bygget noget om man skal dog køben en add. plade.

2009-07-27 13:59

Claus

Hej!
Tidningen Praktiskt Båtägande har just nu en artikel serie om motorbyte i en DC21 från en AQ170. Värt att kolla på bl.a. med tanke på akterspegeln. Kan vara värt att kolla akterspegeln och ta med det i beslutsunderlaget inför valet av drivlina.

2009-07-27 16:22

Nisse

Har nyligen bytt från en AQ150 med 200 drev till en Mercriser V6 4,3 med Alpha one drev.
Jag var tvungen att ta bort träet i aktern och sätta in nytt. Jag köpte en konverteringsplatta mellan Volvos platta och Mercruisers. Då fick jag såga lite extra men jag slapp bygga om hålet i aktern.
Blev också tvungen att bygga en ny motobädd. Där har jag tips på hur man gör det om du väljer denna motortyp.
Båten går bra. Drar rätt mycket bensin Maxar 36 knop.

2009-07-27 22:20

Ove Ramel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Christian.

Jag lät Wermdö motorteknik byta i min DC21,a i vintras, hade tidigare en VP 225 V8, bytte till Mercruiser 5.0 Ahlpa one och stålpropeller, går fantastiskt bra, ca 45 knop, om bara akterspegeln är fräsch så är det inga problem, min va renoverad, jag är enormt nöjd, kan inte bli bättre !

Lycka till//SW

2009-07-27 23:18

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei Christian,

Til ditt spørsmål om innvendig ombygging: Det er flere varianter av aktersofa. Siden du har AQ170 originalt betyr det at du har enten den dype sofaen eller en liten ekstraforlengelse i forkant. De fleste V8/V6 passer dermed i lengden.

Det vanskeligste er høyden. Dersom du har den lave benken (slik som jeg har) er det dårlig klaring mot sitteplaten. Det er som sagt flere varianter, så du bør måle! På dataarket for motorene finner du total høyde over veivaksel spesifisert. Litt avhengig av ditt motorvalg og hva slags aktersofa du har i dag er det mulig at du må bygge den opp noen få centimeter.

Lykke til!
Lars

2009-07-28 12:09

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Tack för alla svar! Bifogar en (något mörk) bild på hur aktersoffan ser ut idag. Hela tanken med renoveringen från början har varit att inte göra några större ingrepp i båten än vad som är nödvändigt.

Jag misstänker att man med den typ av aktersoffa jag har får hålla sig till en V6:a för att slippa detta.

2009-07-28 23:15

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Hei Christian,

Jeg er nesten sikker på at en V8 passer i lengden - jeg tror høyden er utfordringen! Mål fra midt på remhjulet på veivakselen og sammenlikn med tilgjengelige datablader! Tror jeg har dim på nye Volvo V8 et eller annet sted dersom du ikke finner spesifikasjoner.

Hilsen Lars

2009-08-07 00:29

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

jag bytte ut en AQ170/270 mot en 5.0 VP DPS i sommar, och det blev ganska trångt på längden och höjden, men det gick. Vi måste ta bort ett av det två lagren ljudisolering ovanför motorn för att få den att rymmas.

Motor och drev väger också ca 150-200 kg mer än gamla motorn, så i lägre marchfarter får man trimma in lte och använda trimtabsen. Men vi har varit mycket nöjda med bytet, då man inte behöver orora sej mera för motorhaveri...

2009-08-08 09:18

Lars Kåhre
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Skulle överväga en lättviktsdielsel typ Vovlos D3-190 med dredv för att få mycket låg förbrukning/Hans

2009-08-15 23:26

Hans Lindholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Jeg ville helt klart også vælge en letvægtdiesel. D3 kommer snart som 220 hk. Ny motorgeneration.
D3an er samtidig mere end 100 kg lettere end en v8a

Jeg er selv mest til en Yanmar BY260, men er bange for at den er for lang = modifikation af motorkasse.

2009-08-17 01:16

Claus Anius Jakobsen
Medlem
26 Family Sport

Hej igen

Tack för alla svar! En D3 på 190 hk hade inte suttit fel men att den kostar drygt dubbelt så mycket som motsvarande bensinare gör att det blir lite i överkant. Blir dessutom svårt att "köra in" förbrukningen i en så pass liten båt. Inget beslut taget än men sammantaget känns det som att det blir en Mercruiser 4,3l MPI med alpha one drev.

2009-08-19 21:11

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Ny motor verkar vara ett kärt ämna att prata om, jag satte som sagt i en ny Mercruiser 5.0 alpha one med stålpropp, det känns som en ny båt, marschar 33, toppar 45, åkte 8 vuxna pers i båten i somras inga problem att plana.

Det satt tidigare en VP V8 så det lilla man behäver förändra/förläna var redan gjort, om du ändå ska byta sätt inte i för litet, det skiljer så lite i pengar men gör så stor skillnad.

Lycka till Christian !

2009-08-22 07:24

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Då plockar vi upp en gammal tråd igen..

Efter många om och men föll valet till slut på en lätt begagnad VP 4,3L GI V6 (225 hp) med ett 290 dp-drev. Nu har vi äntligen efter en omfattande renovering av båten provkört den nya motorn. Måste säga att vi delvis fått en ny båt.

24 knop i toppfart (om den ens kom upp i dessa farter innan den började gå varm) har byts ut mot en toppfart på närmre 40 knop och en helt annan kraft & lyft ur vattnet. Att man inte längre behöver hörlurar ute på sjön är heller ingen nackdel..

Den nya motorn känns helrätt och nu hoppas vi på en lång och solig sommar!

2011-07-05 21:47

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Det er gott att høre att du er nøjd vid motoren jag fandt till dig. Går det bra med dina pullertar som jag reparerede gængorna på och sen monterede med rostfria bultar och bricker. Mvh. Finn 1786.

2011-07-05 22:28

Finn Lindblad Jensen

Hej Finn!

Jo tack, det fungerade kanon med de reparerade gängorna i pollarhållarna. Vi får se hur de oljade pollarstockarna håller sig över säsongen men skulle de behöva ytterligare en behandling är det ju numera en lätt match med nya rostfria bultar i gängorna.

2011-07-05 23:12

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Vi har sett ett liknande paket VP 4,3Gxi men är rädda att den inte planar om man är många i båten med en 4,3 jfrt ned den 5,0 vi har idag. Effekten är väl ung samma kan dock tänkas. Any thoughts?

/anna

2011-08-05 12:35

Anna Nicklin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

Jag köpte en utbytesmotor från www.usaonline.se 2005, då ingick block med ny oljepump, topplock, avgaslimpor och krökar.
det var både enkelt och billigt med mycket bra resultat.
Hade kvar mitt gamla drev med duo a6 men var tvungen byta till b8 då den nya motorn blev mycket starkare.

/Leif

2011-08-05 19:34

Leif Kregert
Medlem
26 Family

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies